خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله الله‌بداشتی در گفت وگو با ایلنا:

رابطه رییس‌جمهور با مراجع قابل مقایسه با دولت گذشته نیست

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۶۴۵

تفکرات آقای روحانی در خصوص این که نمی توان کسی را به زور به بهشت فرستاد و متعاقب آن واکنش تند برخی از علما دو وجه متفاوت از حکومت داری را به مردم نشان می دهد.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، با بیان این که رییس جمهور و وزرای کابینه تدبیر و امید رابطه خوبی با مراجع و علما برقرار کرده‌اند، از نحوه تعامل دولت قبل با مراجع و علما انتقاد کرد و گفت: دولت گذشته برای توجیه کارهای خود، خدا، دین و آخرت خود را هزینه دنیای خود کرده و یا بسیاری از کارهایشان را به امام زمان مربوط می‌کردند.

آیت‌الله ابوالحسن الله‌بداشتی از اساتید خارج فقه حوزه علمیه قم، در گفت وگو با ایلنا، در ارزیابی خود از رابطه دولت حسن روحانی با حوزه علمیه و روحانیت و مقایسه آن با رابطه دولت سابق با حوزه و روحانیت، اظهار کرد: اساسا آن تفکری که در دولت آقای احمدی نژاد مطرح بود، مخصوصا مطالبی که آقای مشایی مطرح می‌کردند از جمله بحثحکومت امام زمانی و این که کارهایی که ما می‌کنیم مربوط به امام زمان است و…، این‌ها از ریشه و بنیان، با نوع تفکری که ما در میان علمایی که در مذهب شیعه و در میان مرجعیت داریم فرق داشت و اصولا اختلاف، اختلاف ریشه‌ای بود.

وی افزود: این قابل قبول است که ما در مسائل و امور عادی دنیوی، یک سری تکالیف و وظایفی داریم، اما مسئله امامت امام زمان و قیام حضرت، برای این که عدالت جهانی را برقرار کند اصلا یک حساب دیگری است و حساب سماعی است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: ما نباید برای این که اشتباهات و اشکالات‌مان در امور مختلف و کارهایی که انجام می دهیم را توجیه کنیم، آن‌ها را به گونه‌ای منعکس کنیم که به اعتقادات مردم ضربه بخورد، اما متأسفانه در دولت سابق بسیاری از اقدامات را به امام زمان مربوط می‌کردند.

آیت‌الله الله بداشتی خاطرنشان کرد: اگر رفتارهای خلاف و اشتباه در یک دولت، برای توجیه شدن به امام زمان ربط داده شود کما این که متأسفانه دولت گذشته این کارها را می کرد، افرادی از جامعه که ممکن است اطلاعات عمیق دینی ندارند، این گونه فکر کنند که واقعا این کارها، کارهای مورد تأیید امام زمان است و این خیلی خطرناک است.

وی افزود: دیدیم و هنوز هم می‌بینیم که آن‌ها برای توجیه کارهای خود، خدا، دین و آخرت خود را فدای دنیای خود کرده و یا بر اساس عبارتی معروف، برای رسیدن به منافع دنیوی و مقاصد دنیوی، دین را، خدا را و عقاید مردم را وسیله قرار داده و می‌دهند و این جرم بزرگی است.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: اما در خصوص آقای روحانی باید گفت، ایشان خودش یک عالم دینی است و بالطبع، هم مسائل، مشکلات حکومتی، گرفتاری‌ها و مقدورات دولت را می‌داند و هم با مبانی دینی آشنا است.

آیت‌الله الله‌بداشتی افزود: شیوه شخص آقای روحانی و دولت ایشان در قبال حوزه علمیه و روحانیت به گونه‌ای است که بالطبع هم مشکلات موجود را به مراجع تقلید و علمای حوزه منتقل می‌کنند و هم کمبودها را مطرح کرده و از آن‌ها رهنمود می‌خواهند و البته گزارش می‌دهند که با این وضعیت مثلا این کارها انجام دادیم. لذا اصلا نباید رابطه دولت آقای روحانی با حوزه علمیه و مراجع تقلید را با رابطه دولت آقای احمدی نژاد و حوزه مقایسه کرد.

وی یادآور شد: دیدیم که همان‌هایی که در ابتدای کار آقای احمدی نژاد، مدافع حکومت و دولت ایشان بودند، آن اواخر تلاش و کوشش کردند که با کناره‌گیری از حمایت‌های خود از اقدامات احمدی نژاد و دولت او به خاطر اشتباهات آشکاری که داشتند، جوری خودشان را بی‌گناه جلوه دهند.

نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی گفت: آقای روحانی در این مدتی که دولت او روی کار آمد، هم وزرای ایشان و هم خودشان، ارتباط خوبی با حوزه علمیه، علما و مراجع تقلید برقرار کردند. همچنین زمان انتخابات به قم آمد و با مراجع تقلید ارتباط برقرار کرد و به آن ها احترام گذاشت و همواره با احترام و تجلیل از آن‌ها یاد می کند و بالطبع به نظرات ایشان نیز توجه می‌کند.

آیت‌الله الله‌بداشتی در پاسخ به این سؤال که نگاه صحیح به رابطه دولت با حوزه علمیه و روحانیت در مسائلی مثل مسئله اظهار نظر رئیس جمهور در خصوص این که نمی‌توان مردم را به زور به بهشت فرستاد و متعاقبا واکنش برخی از علما به این اظهار نظر، چگونه نگاهی است و آیا می توان این مسائل را دلیل بر این دانست که رابطه دولت آقای روحانی با حوزه و روحانیت خوب نیست؟، گفت: ابتدا باید گفت در خصوص این مسئله خاص و اظهار نظر رئیس جمهور مبنی بر این که نمی‌توان کسی را به زور به بهشت فرستاد، این اظهار نظر یک مبانی ایدئولوژیکی، یک مبانی فکری و یک بعد اجرایی دارد؛ اگر ما، آن چه که از روایات معصومین به ما رسیده را مطالعه کنیم می‌تواند برای ما در این زمینه راهگشا باشد.

وی افزود: اگر ما مبانی یک حکومت علوی را بخواهیم، باید به خطبه امام علی به جناب مالک اشتر نگاه کنیم. این عهدنامه، هم از حیثسند درست است و هم مضامین آن، آنقدر بلند مرتبه است که از ۱۴۰۰ سال پیش تا کنون مانده است. بعضی از مسائلی هم که در این عهدنامه امام علی آمده و مورد تأکید قرار گرفته، متأسفانه با حکومت‌هایی که شاید به نام حکومت اسلام بعد از حضرت انجام گرفته باشد، مغایرت ۱۸۰ درجه ای دارد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، ادامه داد: امیرالمؤمنین امام علی(ع) به جناب مالک اشتر می‌گوید، قلبت را مالامال از محبت به رعیت کن؛ از خطای‌شان بگذر، همانطور که دوست‌داری خدا از خطاهای تو بگذرد؛ والی از همه سزاوارتر است که از خطای رعیت بگذرد؛ و…؛ این یک گونه از فکر و حکومت داری است اما حکومت‌هایی مثل بنی امیه بر مبنای زور، تهدید و ظلم است و این که اگر من که حاکم هستم امر کردم باید اجرا شود، این هم یک جور حکومت داری است.

آیت‌الله الله‌بداشتی تصریح کرد: شما اگر بخواهید در حرف آقای روحانی مبنی بر این که نمی توان کسی را به زور به بهشت فرستاد و متعاقب آن واکنش تند برخی از علما تأمل و فکر کنید، به این نتیجه می رسید که در واقع این دو تفکر، دو وجه متفاوت از حکومت‌داری را به مردم نشان داده و بیان می‌کنند.

وی افزود: ما در مبانی دینی می‌بینیم که مردم را به سوی خدا بردن، اصلا امکان اجبار نیست چرا که اصولا اعتقاد از نوع بینش و تفکر است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، ادامه داد: اگر انسان هر نوع عمل صالح انجام دهد، برای مثال پولی را بخواهد برای ساخت بیمارستانی خرج کند، برای فقرا خرج کند و در مسجد برود و در نمازجماعت‌ها باشد و…، همه این ها را یک انسان بدون اعتقاد قلبی هم برای دنیای خودش و آبروی خودش می تواند انجام دهد؛ برای این که شهرت پیدا کند؛ آن چیزی که ممیزه است برای این که یک عمل را خدایی کند و انسان را به بهشت ببرد، آن عملی است که نه به خاطر رسیدن به مقاصد دنیوی بلکه به خاطر اعتقاد قلبی واقعی انجام شود. اعتقاد به این که او بنده خداست و تکالیف را از جانب خدا و پیغمبر و ائمه دینی تشخیص می‌دهد و این راه او را به بهشت می‌برد. آن اعمال اگر با این اعتقاد همراه شود اثر دارد.

آیت‌الله الله‌بداشتی گفت: یا اساسا خدا به پیامبر می‌گوید، همه این امور اعتقادی، بحثعلم، بحثفکر و بحثدانش هست و نمی‌شود با زور و سرنیزه انسانی را واقعا با اعتقاد کرد و آن فهم دینی را به او داد. بحثبه بهشت فرستادن مردم و مباحثجهنم، این بحثاست.

وی یادآور شد: یک بحث، بحثقانون و قوانین اجتماعی است؛ حالا چه شما می‌خواهید مسلمان باشید یا نباشید یا چه می‌خواهید در ایران یا در آمریکا و یا در هر کشوری دیگر زندگی کنید، یک قوانین و مقرراتی دارد که آن قوانین و مقررات برای حفظ آن اجتماع باید اجرا شود. دیگر به بهشت جهنم هم در این جا کار نداریم. مثلا اگر کسی فلان تخلف رانندگی را کرد فلان جریمه را باید بدهد. اگر دزدی کرد مجازاتش فلان چیز است، اگر رشوه گرفت مجازاتش این است و اگر خیانت کرد این طور و…؛ این قوانین مدنی و کیفری است که در کشورهای مختلف، با توجه به اعتقادات مختلف و افکار مردم و نحله‌های مختلف سیاسی و اجتماعی وضع و اجرا می شود. پس این دعوا ربطی به بهشت و جهنم ندارد؛ گاهی شما می‌بینید این مباحثمخلوط می‌شود.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: متاسفانه گاهی کسانی حرف‌هایی می‌زنند که نشان می‌دهد اصلا عمق بینش دینی ندارند. یک چیزهایی به ذهن‌شان القاء می‌شود و آن‌ها هم برای منافع سیاسی خودشان همان را در رابطه با همان چیز مطرح می‌کنند و گرنه مطلب کلی قضیه مسائلی بود که گفته شد.

آیت‌الله الله‌بداشتی گفت: باید از آقایانی که امروز در مقابل رئیس جمهور می ایستند پرسید، مگر قوانینی که در این مملکت اجرا می شود، به وسیله مجلس تصویب نشده و پس از آن که شورای نگهبان آن را بلامانع تشخیص داد، برای اجرا در اختیار دولت قرار می گیرد و بعد خود آقای رئیس جمهور آن را ابلاغ نمی کند؟ دستور اجرای آن را نمی دهد؟ الحمدا… آقای روحانی رئیس جمهوری است که تابع قانون مجلس است؛ آن وقتی که آقای احمدی نژاد قوانین مصوب مجلس را اجرا نمی کرد، ابلاغ نمی‌کرد و آن‌ها را به بازی می گرفت، چرا آن وقت سینه چاک نبودند؟ چرا آن وقت این طور شمشیر نمی‌کشیدند؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز