خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی قوه‌قضاییه:

قضات باید مظهر قدرت، صلابت و عدالت باشند

asdasd
کد خبر : ۱۸۰۰۵۴

وظیفه قاضی این نیست که خواست مردم را تحقق دهند، بلکه موظفند اراده الهی را جاری سازند چرا که در غالب دعاوی یک طرف حق است و دیگری احتمالا حق با او نیست

معاون فرهنگی قوه‌قضاییه تاکید کرد: قضات باید مظهر قدرت، صلابت و عدالت باشند

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین هادی صادقی در دومین همایش روحانیون و رابطین فرهنگی دادگستری استان تهران ضمن تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضاییه، گفت: این هفته به مناسبت شهادت شهید بزرگوار بهشتی مظلوم به نام قوه قضائیه نام گذاری شده است و از خداوند علو درجات را برای ایشان و سایر شهدای دستگاه قضایی خواستاریم.
معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: در ۴ اسفند ۵۸ امام(ره) طی حکمی شهید بهشتی را به سمت رئیس دیوان عالی کشور منصوب کردند و به ایشان ماموریت دادند تا تشکیلات نوینی برای دادگستری ایجاد نمایند که به خوبی از عهده این مهم برآمدند.
صادقی افزود: بر همین اساس شهید بهشتی را معمار دستگاه نوین قضایی ایران می نامند.
معاون فرهنگی رییس قوه قضاییه با اشاره به سخنان مرحوم شهید بهشتی درباره قوه قضاییه، گفت: شهید بهشتی درباره قوه قضاییه فرموده است که در نظام اسلامی ما نمی‌توانیم یک کار انتخابی درباره دستگاه قضایی داشته باشیم زیرا انتخاب قاضی بسیار ظریف‌تر از انتخاب نماینده مجلس است. در واقع انتخاب در قوه قضاییه غیرمستقیم بوده و انتخاب امت است آن هم از طریق امامت و رهبری.
وی با بیان این نکته که به گفته شهید آیت‌الله بهشتی مسند قضا همچون مجلس و ریاست جمهوری انتخابی مستقیم نیست گفت: بر اساس موازین اسلامی نقش امت مستقیم نیست و از طریق امامت و رهبری صورت می گیرد. قضاوت باید ضامن محتوای الهی باشد؛ بنابراین قضات باید شأن خود را بدانند و آگاه باشند که هر کدام از آنها نمایندگانی از امامت الهی هستند و مظاهر امامت را تجلی می‌دهند و هر حکمی که آنها صادر می‌کنند به نمایندگی از امام امت این کار را انجام می‌دهند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه ادامه داد: وظیفه نظام اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است و کسی نمی تواند بگوید وضعیت جامعه ربطی به من ندارد. و این سخن با نظام اسلامی سازگار نیست.
عضور شورای عالی قضایی کشور با بیان این سخن از شهید بهشتی که در نظام اسلامی به تو چه و به من چه نداریم، گفت: در نظام اسلامی همه باید ایفای نقش کرده و و وظیفه امر به معروف و نهی از منکرشان عمل کنند. البته این موضوع به معنای دخالت نیست بلکه نظارت و تذکر باید صورت پذیرد و این همان است که رهبر معظم انقلاب هم بارها تاکید فرموده اند که همه مردم وظیفه تذکر و نظارت دارند اما دخالت را نه.
صادقی با بیان اینکه قضات موظفند که اراده الهی را تحقق بخشند و این اراده، احقاق و اجرای حق است، گفت: وظیفه قاضی این نیست که خواست مردم را تحقق دهند، بلکه موظفند اراده الهی را جاری سازند چرا که در غالب دعاوی یک طرف حق است و دیگری احتمالا حق با او نیست.
وی افزود: البته این موضوع به این معنا نیست که با نارضایتی مردم همراه شود و در اینجاست که کار سخت می‌شود؛ بنابراین قضات باید مظهر قدرت و عدالت قاطعانه باشند که از جانب امام امت جاری می‌شود.
معاون فرهنگی قوه قضاییه خطاب به قضات گفت: شما باید مظهر قدرت، عدالت و صلابت باشید؛ اما آیا نمی‌توان این صلابت را جدیت، با اقتدار، با نفوذ در دل ها، با حسن خلق و حفظ کرامت انسان ها همراه کرد؟
عضور شورای عالی قضایی کشور با اظهار ناراحتی از اینکه برخی از قضات ما به دلیل ضعف آگاهی و بینش، روش‌ها را نمی‌دانند، ادامه داد: باید این دو مقوله را با یکدیگر جمع کنید و آگاه باشید که صلابت با تندی، بدرفتاری و خشونت فرق می‌کند؛ بنابراین باید تلاش کنیم تا این نقصیه را از دستگاه قضایی بزداییم.
صادقی با طرح این سوال که دستگاه قضایی چگونه می‌تواند هم مظهر سلامت و قدرت باشد و هم مظهر اخلاق؟ گفت: پیدا کردن این راه‌ها هنر شما قضات است.
معاون فرهنگی قوه قضائیه با ذکر مثالی از امیرالمونین(ع) در خصوص جمع میان صلابت و اقتدار و اخلاق گقت: امام علی(ع) مظهر صلابت و استحکام در راه خداست ولی همین امام وقتی می بیند یک قاضی صدایش از صدای شاکی و متشاکی بالاتر رفته است وی را عزل می نماید و تا این حد اخلاق برای ایشان مهم و ارزشمند است که کوچکترین نقیصه اخلاقی را برنمی تابند.
وی با استناد به گزارش‌های واصله و نیز مشاهدات خویش دو مساله نبود گوش شنوا و ضعف اقناع کردن افراد توسط قضات را از مهم‌ترین مولفه های نارضایتی ذینفعان پرونده‌های دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: بنده به کرات در دستگاه قضایی دیدم که فردی رای به نفعش صادر نشده ولی از دستگاه قضایی و قاضی تشکر کرده است آن هم به دلیل اینکه قاضی به او فهمانده که به دلایل قانونی حق با تو نبوده است و فرد به دلیل اینکه توجیه شده موضوع را پذیرفته است.
معاون فرهنگی رییس قوه قضاییه تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم در جهت اقامه حق و کسب رضایت مردم در دستگاه قضایی عمل کنیم و بتوانیم این موضوع را بین قدرت و اقتدار و خواست امت و امام جمع کنیم.
معاون فرهنگی رییس قوه قضاییه با بیان این که ماه شعبان به دلیل افزایش شعبه های خیر در این ماه نام شعبان به خود گرفته است گفت: البته هر جا که خداوند خیر بزرگی را به مردم می‌دهد در برابرش، شر بزرگی در دنیا شکل می‌گیرد بنابراین در برابر هر نیکی، بدی قد قلم کرده است. به عنوان مثال ما در طول این ۳۵ سال شاهدیم که حملات به این نظام چقدر اوج گرفته است و هر چه جمهوری اسلامی قوی‌تر می‌شود شدت عمل نیز زیادتر می‌شود و این نزاع، نزاع حق و باطل است و تا انتها هم ادامه دارد حتی پس از قیام حضرت ولیعصر(عج).
گفتنی است در این همایش حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی مشاور رییس قوه قضاییه، محمدی قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین فوادیان معاون فرهنگی رییس کل دادگستری استان تهران و جمعی از قضات و روحانیون دادگستری استان تهران و سازمان های تابعه حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز