خبرگزاری کار ایران

سیاری در نشت خبری:

دولت نشان داد به دنبال توسعه مکران و اجرای تدابیر مقام معظم رهبری است

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۱۳۰

دومین سفر رئیس جمهور به هرمزگان بود و اولین شهری که ایشان مورد بازدید قرار داد بندر جاسک بود که مطالب ارزشمندی از جمله توسعه بندر و آبادانی سواحل را مطرح کردند. ایشان با حضور در منطقه نشان دادند که دولت یازدهم به دنبال توسعه مکران و اجرای تدابیر مقام معظم رهبری است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: منطقه مکران ناامن نیست و هرگونه صحبتی در مورد ناامنی این منطقه عملیات روانی است. سواحل مکران جزئی از کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر حبیب الله سیاری در نشست خبری دومین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی به گفته مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه " کشور ما کشور دریایی است " اشاره کرد و گفت: دریایی بودن کشور ما به این دلیل است که یک سوم مرزهای کشور آبی است به این معنا که ۸۰۰ کیلومتر مرز دریایی در شمال و ۴۲ هزار کیلومتر مرز دریایی در جنوب داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه یک کشور دریایی باید قادر باشد از سواحل دریاهای متعلق به خود استفاده لازم راببرد، استفاده از منابع غذایی، ‌استفاده از انرژی و سوخت‌های فسیلی در کف و اعماق دریا و نیز تجارت دریایی را از موارد استفاده از دریا عنوان کردو گفت: حدود ۹۰ درصد از صادرات و واردات از طریق دریا انجام می‌شود و کشورهایی که از وجود دریا بهره‌مند هستند از این طریق تجارت می‌کنند.

امیر دریادار سیاری به گفته مقام معظم رهبری مبنی براینکه برای پیشرفت کشور به خوبی از دریا استفاده نکرده‌ایم اشاره کرد و گفت: دریای عمان و سواحل آن برای ما یک گنج است و باید اعتراف کرد که ما از آن غفلت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه سواحل مکران از بندرعباس تا پسابندر ادامه دارد، گفت: از این ساحل می‌توان به طور مستقیم به آب‌های آزاد و اقیانوس راه پیدا کرد و این منطقه برای ما مهمترین ساحل است که باید از آن استفاده کرد چراکه یک گنج ذخیره برای ما است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هدف از دومین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی را اجرا شدن تدابیر مقام معظم رهبری برای استفاده از دریا عنوان کرد و گفت: اجرا شدن تدابیر مقام معظم رهبری برای استفاده از دریا برای پیشرفت کشور است. نیروی دریایی در سواحل مکران استقرار پیدا کرده و با راه‌اندازی پایگاه دریایی به دنبال ایجاد زیرساخت‌های مناسب در این ساحل است.

امیر دریادار سیاری با اشاره به دومین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی در ۲۸ و ۲۹ خرداد ماه در بندر جاسک در منطقه دوم دریایی ولایت اظهار کرد: در این همایش تمام برنامه‌ها برای آبادانی منطقه مورد بحثو بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه سواحل باید زیرساخت‌های لازم ایجاد شود، ادامه داد: توسعه باعثآبادانی، ‌اشتغال و رفاه می‌شود و پیشرفت کشور را به دنبال دارد اگر بخواهیم در اجرای تدبیر مقام معظم رهبری برای پیشرفت کشور بهره لازم را ببریم، باید ابتدا امنیت را برقرار کنیم. زمانی که امنیت باشد می‌توان گام‌های موثر برداشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه در سایه امنیت می‌توان توسعه را به پیش برد، گفت: اولویت اول نیروی دریایی اقتدار است از این رو باید برای دفاع از منافع و منابع در دریا، ‌دارای اقتدار مناسب دریایی باشیم و برای رسیدن به این مهم نیاز به سواحل آباد داریم.

امیر دریادار سیاری در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون دولت یازدهم برای توسعه سواحل طرحی ارائه کرده است، گفت: دومین سفر رئیس جمهور به هرمزگان بود و اولین شهری که ایشان مورد بازدید قرار داد بندر جاسک بود که مطالب ارزشمندی از جمله توسعه بندر و آبادانی سواحل را مطرح کردند. ایشان با حضور در منطقه نشان دادند که دولت یازدهم به دنبال توسعه مکران و اجرای تدابیر مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: در حرکت دیگر معاون اول رئیس جمهور با حضور وزرای بهداشت، نیرو، ‌آموزش و پروروش و راه به میزبانی نیروی دریایی تمام سواحل از پسابندر تا جاسک را مورد بازدید قرار دادند. از نتایج این بازدید تشکیل کارگروه توسعه سواحل مکران به ریاست معاون اول رئیس جمهور در دولت بود و قرار شده هر دو سه ماه یکبار تشکیل جلسه داده و مباحثرا پیگیری کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در خصوص ادعای برخی مبنی براینکه عده‌ای به دلیل ناامنی در سواحل مکران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، گفت: منطقه ناامن نیست و اینگونه صحبت‌ها عملیات روانی است. سواحل مکران جزئی از کشور است. اما نیاز به آبادانی دارد و برای بهره بردن نیاز به توسعه و آبادانی بیشتری است.

امیر دریادار سیاری در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خبری با بیان اینکه همه کشورها به دنبال دست یافتن به منابع دریایی هستند و چرا ما نباید به این مسئله توجه کرده واز آن بهره ببریم، گفت: امروز در دنیا مسئله‌ای به عنوان بازگشت به دریا مطرح است و همه کشورهای دارای علم و فناوری به دلیل محدودیت در زمین به دنبال بهره‌برداری از کف دریا هستند. ما نیز باید بیش از دیگران به این مسئله توجه کنیم. چراکه ملت ما تاکنون از دریا به دور بوده و از آن استفاده لازم را به عمل نیاورده است.

وی تاکید کرد: مسئولان باید بدانند کف دریا و زیر کف در یا جدا از منابع فسیلی، منابع دیگری نیز وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.

وی درخصوص اظهارات رئیس جمهور در ترکیه مبنی بر اینکه ایران به دنبال اتصال مدیترانه به خلیج فارس است، گفت: بحثارتباط غرب به شرق از طریق دریا، رفت وآمدها و داد و ستدها را بیشتر می‌کند واز این رو برای بهره‌مند شدن از این موقعیت باید امنیت برقرار باشد. برقراری امنیت و اقتدار دریایی بر عهده نیروی دریایی است تا امنیت را برقرار کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بنا به نیاز منطقه حضور و عملیاتی ما مدار ۱۰درجه است که شمال اقیانوس هند است ما دراقیانوس آرام جنوب سریلانکا حضور داشتیم اما اولویت ما حضور در دریای آزاد است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی داشتن ناوگان نظامی، ناوگان تجاری و علم و صنعت مرتبط با دریا را از شرایط اصلی قدرت دریایی عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم سواحل و کشتی‌های خوب تجاری و جنگی بسازیم و دانشگاه‌ها و رشته‌های مرتبط با دریا را توسعه دهند می‌توان قدرت دریایی قوی را تشکیل داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز