خبرگزاری کار ایران

منتجب‌نیا در همایش نقش احزاب در تبیین گفتمان اعتدال: / تکرار /

اگر نظام حزبی نباشد نظام مردم سالاری دیگر معنا ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۹۵۲

اگر شعار مردم سالاری سر دهیم و کارها را خودمان در دست بگیریم مردم ناچار به تبعیت می‌شوند و آنوقت حکومت دولت سالاری است و سردادن شعار مردم سالاری دیگر بی‌فایده است /

حجت الاسلام رسول منتجب نیا طی سخنانی در همایش نقش احزاب در تبیین گفتمان اعتدال که به همت حزب همبستگی ایران اسلامی برگزارشد؛ اعتدال گرایی را یک گفتمان سالم یا جریان سوم ندانست و گفت: اعتدال گرایی یک اندیشه در درون اصلاحات است همانطور که اصلاحات محصول انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه ما نظام خود را به نظام مردم سالاری دینی تبدیل کردیم تا مردم سالار و تصمیم گیر باشند؛ گفت: به تعبیر امام(ره) مردم در این نظام همه کاره هستند حکومت و دولت در این نظام تنها باید برنامه‌ریزی کرده و کارها را نظام‌مند کنند و متولی امورند اما کارها باید به دست مردم باشد.

وی به جمله رئیس جمهور مبنی براینکه دولت متکفل دین مردم نیست اشاره کرد و گفت: بعداز این اظهارات رئیس جمهور عده‌ای نسبت به آن اعتراض کردند و گفتند که دولت باید متکفل دین مردم باشد درحالیکه هیچ عالم دینی نمی‌پذیرد که دولت‌ها دین را برای مردم تعیین کنند چراکه در مسائل دینی حتما باید کارشناسان و علمای بزرگ نسبت به تعریف و تبیین دین اقدام کنند نه دولت‌ها و حکومت‌ها.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید براینکه اگر دین حکومتی شود از هویت خود خارج خواهد شد؛ گفت: در مسائل فرهنگی نیز همین گونه است دولت نباید فرهنگ جامعه را تعیین کند بلکه این امر برعهده خود مردم است به طور مثال امشب شب میلاد حضرت مهدی عج است و مردم نگاه می‌کنند تا ببینند دولت کجا را چراغانی کرده و به دنبال برگزاری برنامه است ما اگر هنر داریم باید کاری کنیم که خود مردم کار را در دست بگیرند.

منتجب نیا با بیان اینکه شعار مردم سالاری دینی سر می‌دهیم اما مردم، سالار نیستند؛ ادامه داد: احزاب یکی از نهادهای مردمی است که رسالت فعالیت سیاسی را برعهده دارد اگر احزاب نباشند فعالیت سیاسی یا باید تعطیل شود یا اینکه تنها خود حکومت برای مردم تصمیم بگیرد. اگر نظام حزبی نباشد نظام مردم سالاری دیگر معنا ندارد.

وی بر لزوم توجه دولت به فعالیت احزاب تاکید کرد و گفت: در دولت اصلاحات به نقش و جایگاه ویژه احزاب توجه شد و اقدامات بسیار مناسبی نیز صورت گیرد اما در طول ۸ سال گذشته تمامی فعالیت‌ها خنثی شد. خطاب من به وزیر کشور این است که همانگونه که مسئول سیاست خارجی کشور آقای ظریف است جنابعالی وظیفه مدیریت سیاست داخلی کشور را برعهده دارید از این رو باید تلاش کنید احزاب فعال و مبسوط الید باشند و زمینه ساز ظهور، تقویت احزاب باشیم.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با تاکید مجدد براینکه حکومت از دید قانون اساسی وظیفه نظارت دارد اما کار باید برعهده مردم گذاشته شود؛ ادامه داد: اگر شعار مردم سالاری سر دهیم و کارها را خودمان در دست بگیریم مردم ناچار به تبعیت می‌شوند و آنوقت حکومت دولت سالاری است و سردادن شعار مردم سالاری دیگر بی‌فایده است.

منتجب نیا از روحانی خواست تا شجاعانه و بدون ملاحظه روی مواضع خود بایستد؛ ادامه داد: نمی‌گویم که رئیس جمهور در مقابل کسانی که به دنبال درگیری هستند بایستد اما معتقدم نتیجه این کوتاه آمدن و ملاحظه کاری این است که پیش روی کسانی که دینداری مردم را قبول ندارند؛ کوتاه بیایید و آنها حکومتی را برای خود معنا می‌کنند که مشخص نیست از کجا آورده‌اند.

وی خطاب به رییس جمهور ادامه داد: شما دو راه بیشتر ندارید یکی اینکه از مردم و حامیان خود حمایت و پشتیبانی کنید و همچنان بر شعارهای خود بایستید تا آنها نیز تا آخرین لحظه از شما حمایت کنند یا اینکه ملاحظه کاری و سکوت در مقابل کسانی کنید که خیلی دلواپس شده‌اند؛ کسانی که در ۸ سال گذشته سکوت کرده و با دیدن تمام مفاسد اصلا احساس نگرانی نکردند. اگر مقابل این جریان به هم پیوسته در اقلیت اما سامان یافته سکوت کنید مردم را از دست خواهید داد اما امیدوارم راه اول را انتخاب کرده و ادامه دهید تا این اقلیت بی‌منطق راه به جایی نبرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز