خبرگزاری کار ایران

آیت‌‌الله نوری همدانی:

دولت ریشه کن کردن فقر را از اولویت های خود قرار دهد

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۶۸۲

قیمت کالاها باید در همه ایران ثبات داشته باشد نه این که در برخی مناطق مختلف باشد.

آیت‌الله نوری همدانی با انتقاد از عدم اشراف و نظارت بر قیمت کالا ها گفت: امروز دو مغازه مجاور هم قیمت‌های متفاوتی ارائه می دهند باید نظارت وجود داشته باشد.

به گزارش ایلنا، آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار رئیس بانک مرکزی با گرامیداشت ایام ارتحال امام راحل(ره) و پانزدهم خرداد، اظهار داشت: اساسا در اسلام فقر وجود ندارد و برنامه اسلامی طوری تنظیم شده است که اگر عمل شود فقر ریشه کن می‌شود.

وی با بیان این که اسلام معتقد است جامعه‌ای باید ساخته شود که جهل، فقر و ظلم وجود نداشته باشد، تصریح کرد: مبنای اسلام این است که همه افراد جامعه از رفاه نسبی برخوردار باشند و امام صادق(ع) نیز فرمودند امنیت، عدالت و فروانی نعمت مورد احتیاج کل جامعه است.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اینکه بانک مرکزی ار نظر اقتصادی و رفاهی مسئولیت بسیار سنگینی دارد، گفت: اقتصاد خیلی خوب خود را نشان می‌دهد و جنبه‌های فرهنگی و سیاسی گاهی برای نشان دادن خود، زمان طولانی نیاز دارند و فقر متاسفانه در جامعه وجود دارد.

این مرجع تقلید با باین اینکه همه تقصیرها را نباید گردن تحریم بیندازیم، گفتند: اگر خود مجهز باشیم و پایداری کنیم و اتحاد داشته باشیم می‌توانیم فقر را از میان برداریم یا تقلیل دهیم.

آیت الله نوری همدانی با انتقاد از اینکه اشراف و نظارت بر قیمت‌ها وجود ندارد، ابراز داشت: در کشورهای دیگر کالایی که تولید می‌شود بر اساس قیمت کارشناسی شده به مردم ارائه می‌شود و کنترل وجود دارد؛ اما در ایران این گونه نیست و قیمتها دائما در نوسان است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مدیریت و نظارت بر قیمت‌ها وجود ندارد، گفتند: قیمت کالاها باید در همه ایران ثبات داشته باشد نه این که در برخی مناطق مختلف باشد.

وی تصریح کرد: امروز دو مغازه مجاور هم قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌دهند و این ربطی به تحریم ندارد؛ بلکه از ضعف مدیریت سرچشمه می‌گیرد.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان این که شاید ۵۰ درصد گرانی وفقر معلول بی مدیریتی است، ابراز داشتند: فقر عارضه بسیار کمرشکن و تلخی است و در روایات تصریح شده است که از مرگ بزرگ‌تر فقر است و موجب عقب ماندگی های بسیاری می شود و آدم فقیر در وطن خود نیز غریبه است

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه دولت ریشه کن کردن فقر را از اولویت های خود قرار دهد، گفتند: دولت همچنین بر نظارت و سازوکار نرخ کالا سازماندهی ایجاد کند تا فشار بیشتری بر مردم نیاورد.

وی با بیان این که چرا ما باید ناتوان و عاجز باشیم و همه تقصیرها را بر گردن تحریم بیندازیم، تصریح کردند: باید عوامل فقر را از جامعه برداشت و همت کنیم تا با نظارت شرایط را بهتر کنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به این که بانکها در زندگی اقتصادی مردم نقش مهمی دارند، گفت: فرهنگ مربوط به بانک‌ها، از اروپا به ایران آمد و بانک‌های اروپایی بر اساس قرض می‌چرخد و آنان بر اساس احتکار و ربا اقتصادشان فعال است در حالی که ربا در اسلام حرام است.

وی با بیان اینکه هدف بانکها پول درآوردن نباشد، بلکه خدمت به مردم باشد، گفت: بانک‌ها امروز برای جذب منابع مالی و ارائه ربا به مردم رقابت گذاشته‌اند و باید این مسئله در ایران ریشه کن شود.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که بانک‌ها پول‌های افراد ثروتمند را در راستای توسعه و تولید کشاورزی و صنعت به کار بگیرند، ابراز داشت: از مردم و ثروتمندان بخواهیم به جای پول دادن به بانک‌ها، اموال خود را در راه صنعت و کشاورزی به کارگیرند تا مملکت آباد شود و بیکاری از بین برود.

وی با بیان اینکه بانک‌ها شرایط سختی برای مردم قرار داده اند که مردم در ازای دریافت صد میلیون وام باید چند برابر پس بدهند، گفت: جریمه دیرکرد حرام است و اسلام می‌خواهد سود در برابر کار باشد و سود در برابر سرمایه حرام است.

این مرجع تقلید در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی نظارت کند تا عقود اسلامی واقعا عقود اسلامی باشد و ربا ریشه کن شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز