خبرگزاری کار ایران

در بیاینه ای مطرح شد

تجدید میثاق‌ انجمن‌های اسلامی دانشجویان با خط امام(ره)

کد خبر : ۱۷۳۵۷۶

امروز اما نسل انجمن‌های اسلامی دانشجویان در پی بازخوانی تجربیات ادوار گذشته جنبش دانشجویی، بر آن است که با بازگشت به مبانی هویتی و تشکیلاتی انجمن‌های اسلامی، در مقام بازسازی فکری و تشکیلاتی برآمده، انجمن‌های اسلامی دانشجویان را بار دیگر به وحدت گفتمانی و تشکیلاتی برسانند.

تعدادی از انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های کشور با صدور بیانیه‌ای تجدید میثاق خود را با خط امام(ره) اعلام کردند.

به گزارش ایلنا، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

انجمن‌های اسلامی باید توجه کنند که در بین این انجمن‌ها از این منحرفین نفوذ نکنند… باید سعی خودتان را، کوشش خودتان را در انتخاب افراد برای این انجمن‌ها بکنید و دقت کنید که افراد، افرادی باشند که سابقه آنها و قبل از انقلاب آنها و در انقلاب(آنها) درست باشد و با شناخت کامل در این انجمن‌ها راه داده بشوند. این انجمن‌ها فعالیت‌شان بسیار ارزش دارد.(بیانات امام خمینی در جمع فعالان انجمن‌های اسلامی دانشجویان، ۶ آذر ۱۳۶۱)

نخست؛ برگزاری نشست میثاق انجمن‌های اسلامی دانشجویان با خط امام(ره) در خرداد ماه سال جاری با هدف پاسداشت میراثجمهوریت نظام در حماسه دوم خرداد ۱۳۷۶، ایثار رزمندگان در دفاع مکتبی - میهنی در حماسه سوم خرداد ۱۳۶۱ و شهدای انقلاب اسلامی در سالگرد قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و نیز میثاق با خط امام(ره) در سالگرد رحلت بنیانگذار نظام اسلامی صورت گرفت، تا تجدید مطلعی باشد برای همفکری انجمن‌های اسلامی و وحدت آنان.

انجمن‌های اسلامی دانشجویان به پشتوانه سابقه ۷۲ساله تلاش برای احیای تفکر دینی در دانشگاه‌ و نهضت مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی که به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید، نقش بسیار مهمی در استقرار نظام جمهوری اسلامی و تثبیت آن داشته‌اند که در ادامه به تلاش برای اصلاح و تزکیه نظام از آسیب‌ها و اشکالات ساختاری و نیز انحرافات برساخته اشخاص و گروه‌های فرصت‌طلب انجامیده است. هرچند که اراده دانشجویان آگاه و دلسوز ایران اسلامی که انجمن‌های اسلامی را خانه خود و نماد اصیل «جنبش دانشجویی» می‌دانستند، همچنان بر ادامه مسیر اصلاحطلبی در چارچوب تفکر امام خمینی(ره) استوار بود و در نتیجه هزینه‌های ‌سنگینی را برای آنان در پی داشت.

سیاست‌های غلط برخی مسئولان در برخی نهادهای نظام و نیز دست‌اندازی گروه‌های مختلف سیاسی که مشی افراط و تفریط در اصلاحات را در پیش رفته بودند، فراز و فرودهای بسیاری را در مسیر انجمن‌های اسلامی قرار داد، که از جمله آن، ایجاد اختلاف و انشقاق میان انجمن‌هایی بود که در ۲۹ شهریور ۱۳۵۸ با رهنمود امام خمینی مبنی بر اینکه «بروید و تحکیم وحدت کنید»، در قالب «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور(دفتر تحکیم وحدت)» را متشکل شده و در طول دو دهه به‌رغم حضور طیف‌های مختلف فکری با گرایش‌های متفاوت اصلاح‌طلبی در چارچوب قانون اساسی، همچنان وحدت تشکیلاتی خود را حفظ کرده بودند.

انشقاق دفتر تحکیم وحدت در واپسین روزهای سال ۱۳۸۰ و انشقاق‌های متعدد پیش و پس از آن، نتیجه ورود افکار رادیکال و نامتناسب با هویت انجمن‌های اسلامی و نیز دخالت‌های نهادهای مختلف دانشگاهی و غیردانشگاهی در مسائل طیف‌های مختلف انجمن‌های اسلامی بود که در ادامه به تعلیق و تعطیلی جمع کثیری از انجمن‌ها و جعل تشکل‌های خودساخته به جای آنان منجر شد. وقایعی که دوران رکود و رخوت انجمن‌های اسلامی و بالتبع جنبش دانشجویی را رقم زد که البته نتایج آن را همچنان شاهد هستیم.

نقشه راه وحدت

امروز اما نسل انجمن‌های اسلامی دانشجویان در پی بازخوانی تجربیات ادوار گذشته جنبش دانشجویی، بر آن است که با بازگشت به مبانی هویتی و تشکیلاتی انجمن‌های اسلامی، در مقام بازسازی فکری و تشکیلاتی برآمده، انجمن‌های اسلامی دانشجویان را بار دیگر به وحدت گفتمانی و تشکیلاتی برسانند.

در این راستا، ما و انجمن های اسلامی حاضر در «نشست میثاق انجمن‌های اسلامی دانشجویان با خط امام(ره)»، وضعیت کنونی مدعیان دروغین دفتر تحکیم وحدت را شوربختانه غیر قابل اصلاح دانسته و معتقدیم این تشکل مجعول هیچ نسبتی با سوابق تاریخی و هویت فکری و بدنه دانشجویی این اتحادیه ندارد لذا با دلی خون عبور از این تشکل را به مثابه «نوشیدن جام زهر» اجتناب ناپذیر می دانیم و ضمن دعوت سایر انجمن‌های اسلامی به میثاق با خط امام(ره) و برنامه وحدت، اعلام می‌داریم:

۱ - معتقدیم که نقشه راه وحدت انجمن‌های اسلامی باید با همراهی و همفکری همه طیف‌های معتقد به اصلاح‌طلبی در چارچوب قانون اساسی، تدوین و با حضور حداکثری همه انجمن‌های اسلامی اجرایی شود.

۲ - گام نخست این نقشه راه، اعلام موجودیت «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره)» است.

۳ - تشکیل شورای مرکزی موقت متشکل از هفت نفر برای پیگیری روال های قانونی، رسیدگی به درخواست‌های عضویت و هماهنگی انجمن‌های اسلامی در دستور کار قرار دارد.

۴ - تدوین «مرامنامه» به عنوان سند هویتی انجمن‌های اسلامی دانشجویان گام سوم و ملاک وحدت حداکثری طیف‌های قانونی موجود خواهد بود.

۵ - تدوین «اساسنامه» به عنوان سند تشکیلاتی مورد اتفاق انجمن‌های اسلامی. بدیهی است نهایی شدن این سند موکول به تشکیل شورای عمومی اتحادیه و تصویب در آن است.

۶ - گام‌های بعدی در وحدت انجمن‌های اسلامی دانشجویان، تلاش برای برگزاری کارگروه‌های مشترک همفکری جهت برگزاری انتخابات قانونی و فراگیر اتحادیه با حضور همه انجمن‌های اسلامی عضو و نظارت نهادهای مسئول می‌باشد.

۷ - تا اطلاع ثانوی مواضع رسمی اتحادیه از طریق مبارزه(رسانه تحلیلی - خبری دانشجویان خط امام) منتشر می‌شود.

مطالبات دانشجویان از مسئولین

با گذشت نزدیک به یک سال از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و پیروزی حجت‌الاسلام دکتر روحانی با شعار «اعتدال» و «تدبیر و امید» امیدوار بودیم که اعتدال و عقلانیت به دانشگاه‌ها بازگردد و فضای یک‌طرفه و رادیکال موجود در دانشگاه ها برطرف گردد. افسوس که امروز در سایه کم‌کاری و کندروی برخی مسئولان کم‌ توجه به شعارهای دولت یازدهم، فرصت‌طلبان و افراطیون به جا مانده از دولت گذشته با قوت و قدرت بیشتری رجز می‌خوانند و مبارز می‌طلبند، به نحوی که هر روز با یک تشکل دانشجویی برخورد غیرقانونی می‌شود و یک برنامه دانشجویی دیگر به واسطه گروه‌های فشار لغو می‌گردد، بی آنکه اقدامات درخوری برای اصلاح روند موجود صورت پذیرد. این در حالی است که ۵ شبه اتحادیه ی دانشجویی موجود صرفا نماینده تفکر ۴ میلیون از مردم هستند و اکثریت جریان اصلاح گر و تحول خواه تا کنون اجازه داشتن نماینده‌ای در دانشگاه‌ها نداشته‌اند.

بر همین اساس، ما انجمن‌های اسلامی دانشجویان مطالبات خود را خطاب به مسئولین دولت یازدهم و دیگر نهادهای مسئول به شرح زیر اعلام می‌داریم:

۱. امیدواریم با تصمیمات شفاف و قاطع رئیس‌جمهور محترم، رویه سکون و سکوت حاکم بر نهادهای دانشگاهی مسئول، همچون «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و علی‌الخصوص «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» اصلاح شده و مطالبات جامعه دانشجویی که بارها مورد تأکید رئیس‌جمهور قرار گرفته‌اند، به دور از هرگونه محافظه کاری و پذیرفتن اعمال نفوذ نهادهای خاص هرچه زودتر در مسیر تحقق قرار گیرد.

۲. امیدواریم با اراده رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، نه تنها این شورا نقش جدی‌تری در زمینه نظارت بر اجرای مصوبات خود(همچون آئین‌نامه فعالیت تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان) ایفا کند که دیگر نهادهای مسئول در امور دانشگاهی، همچون «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها» هم با روند اصلاحی موجود همراهی و همدلی نشان دهند؛ چراکه بخش عمده‌ای از مشکلات موجود در دانشگاه‌ها ناشی از همراهی مسئولین ارشد و میانی این نهاد با برخی تشکل‌های خاص با مواضع رادیکال است که ضمن وهن عنوان رهبر انقلاب و سوءاستفاده از این جایگاه که می‌بایست معیار بی‌طرفی باشد، منافع گروهی و شخصی خود را دنبال می‌کنند که نتیجه آن ایجاد تفرقه در تشکل‌های مستقل و منتقد و نیز تقویت گروه‌های به اصطلاح خودی و خودساخته است.

۳. امیدواریم مسئولین محترم نهادهای مسئول در دانشگاه‌ها، دست همدلی و همفکری به یکدیگر دهند و همصدا با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی اصیل، برای خروج دانشگاه‌ها از انسداد فرهنگی، سیاسی و رکود علمی تلاش نمایند تا در سایه وحدت دانشجویان و مسئولین، شاهد تحقق ایده‌آل‌های دانشگاه‌ ایران اسلامی و احقاق حق فعالیت تشکیلاتی قانونمند و سازنده برای تعالی هر چه بیشتر دانشگاهی که مبدا تحولات و کارخانه آدم‌سازی است باشیم.

در انتها؛ با توجه به فضای سیاسی نسبتا مناسبی که به واسطه حضور مبارک مردم در انتخابات سال گذشته در کشور ایجاد شده است که در پی آن شاهد گشایش و آزادی تعدادی از زندانی های سیاسی هستیم، از رئیس جمهور محترم تقاضا داریم هرچه سریعتر نسبت به پیگیری آزادی زندانی های سیاسی(علی الخصوص دانشجویان) که ممکن است به ناحق برای آنها مشکل ایجاد شده است و همچنین در جهت پاسداشت حقوق مدنی - شهروندی، آزادی بیان و مطبوعات و اجرای بدون تنازل قانون اساسی اقدام کند.

والعاقبة للمتقین

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز