خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله جنتی:

افراد به صرف اصولگرا یا اصلاح‌طلب بودن رد صلاحیت نمی‌شوند / کسی نمی‌تواند شورای نگهبان را متهم به جناح‌گرایی کند

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۷۰۴

اگر امکان داشت، اسامی افرادی را مطرح می‌کردم که از اصولگرایان درجه یک هستند اما به دلایل قانونی در شورای نگهبان تأیید صلاحیت نشدند.

دبیر شورای نگهبان گفت: سابقه کاری شورای نگهبان نشان می‌دهد که از هیچ حزب و گروه خاصی طرفداری نمی‌کند و هیچ شخصی نمی‌تواند شورای نگهبان را متهم به جناح‌گرایی کند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله احمد جنتی در همایش دفاتر نظارت استانی شورای نگهبان ضمن گرامیداشت ایام ماه مبارک رجب و تبریک مبعثرسول مکرم اسلام(ص)، با اشاره به سالروز فتح خرمشهر اظهار کرد: به فرموده حضرت امام خمینی(ره)، خرمشهر را خدا آزاد کرد. هیچ کسی باور نمی‌کرد که عده‌ای جوان کم تجربه با کم‌ترین تجهیزات جنگی در مقابل دشمنی که با حمایت همه ابرقدرت‌های جهان تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای داشت، پیروز شوند. فتح خرمشهر جنگ بدر انقلاب بود و آبروی دشمنان نظام را برد.

وی همچنین شهادت امام موسی کاظم(ع) را تسلیت گفت و با اشاره به فضائل مادر مکرم ایشان افزود: مادر چند تن از امامان معصوم(ع) از جمله امام موسی کاظم(ع) کنیز بوده‌اند و این نکته را باید در فرهنگ‌سازی مورد توجه قرار دهیم که تقوا مهمترین فضیلت است حتی علم اگر با تقوا باشد، ارزش دارد، در غیر این صورت نه تنها فاقد ارزش است بلکه گاهی ممکن است به عنوان ابزاری در اختیار شیطان قرار بگیرد.

دبیر شورای نگهبان با استناد به روایتی از نهج البلاغه بیان کرد: گاهی کلام معصومین(ع) در کوه، سنگ و درخت اثر می‌گذارد اما تعجب می‌کنم از انسان که چه موجودی عجیبی است و برخی انسان‌های قسی القلب کلام پیامبر اعظم(ص) را می‌شنوند و تأثیر نمی‌پذیرند و ایمان نمی‌آورند.

وی با تأکید بر لزوم تفکر هر فردی در اعمال خود، ادامه داد: باید بسنجیم که چه قدر به خداوند توجه داریم. چقدر به تهذیب و تزکیه نفس خود اهتمام می‌ورزیم و به وظایف شرعی خود عمل می‌کنیم.

جنتی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب، بسیار ارزنده، هدفدار و اشاره به وضع موجود است. اما عده‌ای بر خلاف نظرات ایشان کار می‌کنند. این افراد دلشان با آمریکا است و معتقدند اگر می‌خواهیم تحریم برداشته شده و مشکلات اقتصادی حل شود، باید با آمریکا ارتباط داشته باشیم.

وی تأکید کرد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که این نظر اشتباه است، آمریکا به منافع خودش می‌اندیشد و حاضر نیست نفعی به ما برسد و این موضوع را تاریخ نیز نشان می‌دهد اما این افراد قبول نمی‌کنند و این درد و رنجی است برای رهبری که ما را نیز آزار می دهد.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که اجازه ندهید کانون‌های چرکین فساد شکل بگیرند، گفت: این فرمایش ایشان یعنی این‌که این کانون‌ها در حال شکل‌گیری هستند و نباید شکل بگیرند. بیشتر مفاسد نیز اقتصادی و مانعی برای اقتصاد مقاومتی است و زندگی اشرافی، ثروت‌اندوزی و فاصله طبقاتی را بیشتر می‌کنند. در نتیجه این مفاسد، فقیرها فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند.

وی ادامه داد: تا زمانی که این کانون‌ها وجود دارند، زحمات افرادی که به فکر اقتصاد مقاومتی هستند، به ثمر نخواهد نشست. بسیاری از افراد از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنند ولی فقط در حد حرف است و عمل نمی‌کنند. البته افرادی هم داریم که اهل حرف زدن نیستند و مرد کار و عمل هستند اما تا همه با هم نباشیم، امور به نتیجه مناسب نمی‌رسند.

جنتی با ذکر خاطره‌ای از جلسه‌ای که در مورد تهاجم فرهنگی در سال‌های گذشته با حضور برخی از مقامات برگزار شده بود، گفت: در این جلسه که قرار بود در مورد تهاجم فرهنگی صحبت کنیم، فردی گفت اول باید فرهنگ را تعریف کنیم، همان جا فهمیدم که این بحث‌ها در این جلسه به نتیجه نخواهد رسید و دیگر در آن جلسه شرکت نکردم.

وی اضافه کرد: در بحثاقتصاد مقاومتی نیز همین گونه است. شاخص‌ها معلوم است. حضرت امام(ره)، صحیفه و وصیت‌نامه ایشان و مقام معظم رهبری هر کدام شاخص‌های مشخصی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

این عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر فرهنگ انقلابی گفت: زندگی متوسط، ساده و سالم مقام معظم رهبری جزو فرهنگ انقلابی است. مبارزه با ظلم دشمنان و حفظ عزت، فرهنگ انقلابی است. فرهنگ عاشورا نیز فرهنگ شناخته‌ شده‌ انقلابی است که باید در جامعه حاکم شود.

وی با بیان این‌که «مجلس شورای اسلامی باید از فرهنگ انقلابی حمایت کند» افزود: اکثریت مردم فرهنگ انقلابی را قبول دارند. مردم، ولایی، انقلابی، مسلمان، خداپرست، وطن دوست، در خط حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب هستند و این نوع فرهنگ را روی چشم خود می‌گذارند.

جنتی ادامه داد: لازم است تهاجم فرهنگی مورد بررسی قرار بگیرد. مجلس، دولت و سایر ارگان‌هایی که اداره کشور در دست آنهاست، باید تلاش کنند تا فرهنگ انقلابی در جامعه نهادینه شود. شورای نگهبان نیز باید در حد خود در این امر سهیم باشد.

وی با اشاره به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در وهله اول باید از فضای موجود اطلاع داشته باشیم. باید بدانیم در وضعیت‌های مختلف چگونه به وظیفه قانونی خود عمل کنیم. اگر فردی نتواند تشخیص دهد؛ یعنی الفبای سیاسی انقلاب را نمی‌داند.

دبیر شورای نگهبان خطاب به مسئولین دفاتر نظارتی استان تأکید کرد: شما باید بهترین و والاترین فرهنگ انقلابی را داشته باشید و آن را بین نزدیکان و خویشاوندان خود ترویج دهید.

وی در مورد بررسی صلاحیت کاندیداها متذکر شد: شورای نگهبان طرفدار هیچ حزب، شخص یا گروه خاصی نیست. ما نمی‌گوییم که فردی که اصولگرا یا اصلاح طلب است باید رد یا تأیید صلاحیت شود. سابقه کاری شورای نگهبان نشان می‌دهد که از هیچ حزب و گروه خاصی طرفداری نمی‌کند.

جنتی تصریح کرد: اگر امکان داشت، اسامی افرادی را مطرح می‌کردم که از اصولگرایان درجه یک هستند اما به دلایل قانونی در شورای نگهبان تأیید صلاحیت نشدند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری که بنده بسیار به ایشان ارادت و به شفاعت او در آخرت امید دارم، به دلیل این که شرط اصلی و قانونی اجتهاد را نداشتند، رد صلاحیت شدند؛ بنابراین هیچ شخصی نمی‌تواند شورای نگهبان را متهم به جناح‌گرایی کند.

جنتی با تأکید بر لزوم کسب اطلاعات دقیق و کامل از کاندیداها در بررسی صلاحیت‌ آن‌ها گفت: باید با تمسک به قانون و در حیطه وظایف قانونی خود، اطلاعات لازم را در مورد کاندیداها کسب نماییم تا در مواقع لازم بتوانیم استدلال محکمی داشته و از عملکرد خود دفاع کنیم.

وی با بیان این‌که «نباید در مواجهه با افراد برخورد تندی صورت بگیرد» اظهار کرد: ما فقط مجری قانون هستیم و باید در رفتارمان معتدل و خوش اخلاق باشیم. وظیفه همه مسئولین در نظام جمهوری اسلامی این است که با حسن خلق با مردم رفتار کنند. باید خواسته‌ها استماع شود و با افراد با احترام و تکریم سخن گفت و از تحقیر آنها پرهیز کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز