خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام رهامی:

خود محوری و خودبینی موجب شکست مشروطه و نهضت ملی‌شدن نفت شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۲۱۸

در سال ۹۲ نیز جریان اصولگرا که با اتحاد توانسته بود پیروز انتخابات قبلی شود به قواعد پایبند نبود و بنابراین عقبه‌اش از دست رفت و جریان اصلاح طلب که از انتخابات سال ۸۴ درس گرفته بود، توانست با انسجام، دولت تشکیل دهد.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بر لزوم توسعه و بسط مشارکت سیاسی از طریق احزاب در جامعه تاکید و گرفت: اتحاد میان رهبران موجب پیروزی آنها شد اما زمانی که اتحاد میان آنها از بین رفت و خود محوری و خودبینی جایگزین خرد جمعی شد، آن نهضت‌ها نیز آسیب دیدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا حجت الاسلام محسن رهامی در سیزدهمین کنگره مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی که صبح امروز در کانون توحید برگزار شد، گفت: وقتی ما ملتزم به ایجاد جمهوری و بنای دموکراسی هستیم یکی از ارکان نظام دموکراسی و جمهوریت، وجود احزاب و تشکل‌های سیاسی است.

وی ادامه داد: احزاب و تشکل‌های سیاسی و مدنی موجب گردش آزاد و قانونی نخبگان در قدرت، توسعه سیاسی، ‌انتخابات آزاد و مشارکت سیاسی می‌شوند و بنابراین برای توسعه سیاسی نیازمند مجموعه‌هایی با خرد جمعی هستیم.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه در دروه‌هایی اصلاح جامعه و مبارزه با فقر واستبداد به دست رهبران کاریزماتیک بود و آنها می‌توانستند جامعه را هدایت کنند، خاطر نشان کرد: ما هر چقدر به جلو می‌آییم نقش رهبران بزرگ بسیار کمتر شده است و احزاب جای آنها را گرفته‌اند و خرد جمعی جایگزین خرد فردی شده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید براینکه ما باید به دنبال تقویت مجموعه‌هایی با خرد جمعی باشیم، یاد آور شد: بسط و تقویت تشکل‌های مردمی و خرد جمعی نشان از توسعه یافتگی است چرا که میزان خطای خرد جمعی و احزاب بسیار کمتر از اشخاص است. اشخاص بزرگ نوعا خطاهای بزرگ هم انجام می‌دهند و شاید نسل‌های بعدی تقاص خطای وی را پس بدهند و آن خطا مانع از توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شود.

رهامی افزود: تمام کسانی که دغدغه توسعه و اصلاح کشور را دارند باید بخشی از زندگی‌شان را صرف توسعه احزاب و بسط تشکل‌هایی با خرد جمعی در کشور و متشکل کردن مردم در قالب آنها بدهند.

وی با اشاره به نهضت مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت ابراز داشت: وقتی ما به رهبران این دو نهضت نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در هر دو نهضت، رهبرانی ملی، مذهبی و دلسوزی با ایده توسعه دموکراسی، مشروطه و مبارزه با استبداد حضور داشتند اما چه چیزی موجب شکست آنها و استبداد رضاخانی از دل مشروطه شد؟

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها در ادامه این مطلب تصریح کرد: یک عامل عدم فقدان ابزار و نهادهای لازم توسعه و ارتباط با شهروندان بود که مفاهیمی چون مشروطه، مجلس، ‌آزادی و غیره را توضیح دهد تا بقای مشروطه فراهم شود. در آن زمان نهادهای لازم برای این‌کار تشکیل نشد و نهادی چون مجلس هم منحل گردید و اگر نهادهایی برای این امر تشکیل می‌شد، عقبه اجتماعی مشروطه تهی نمی‌گردید.

عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان دیگر عامل شکست نهضت مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت را اختلاف میان رهبران آن نهضت دانست و تاکید کرد: اتحاد میان رهبران موجب پیروزی آنها شد اما زمانی که اتحاد میان آنها از بین رفت و خود محوری و خودبینی جایگزین خرد جمعی شد، آن نهضت‌ها نیز آسیب دیدند.

رهامی در ادامه با اشاره به جنبش دوم خرداد خاطر نشان کرد: ما در جنبش دوم خرداد توانستیم با اتحاد، حمایت و پشتیبانی مردم پیروز شویم و مجلس و دولت اصلاحات تشکیل شود اما در سال ۸۳ و ۸۴ دچار خبط شدیم و به علت توسعه نیافتگی فعالان ما، سهم خواهی و عدم رعایت قواعد سیاسی، پیروزی تاریخی‌مان را به شکست مبدل کردیم و موجب شد تا فاجعه جبران ناپذیر انتخابات ۸۴ به وجود آید و دولت‌های نهم و دهم روی کار آیند که هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان به از بین رفتن سرمایه‌های کشور اذعان دارند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: در سال ۹۲ نیز جریان اصولگرا که با اتحاد توانسته بود پیروز انتخابات قبلی شود به قواعد پایبند نبود و بنابراین عقبه‌اش از دست رفت و جریان اصلاح طلب که از انتخابات سال ۸۴ درس گرفته بود، توانست با انسجام، دولت تشکیل دهد. تجربه سال‌های ۸۴ و ۹۲ دو تجربه‌ای هستند که می‌توان به قواعد بازی توجه کرد.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه باید احزاب را توسعه دهیم و به قواعد نیز پایبند باشیم تاکید کرد: احزاب پاسخگو هستند و لی اشخاص نه. هر چند که شرایط ما موجب حرکت به سمت تلفیقی از احزاب و اشخاص است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به فرارسیدن سالگرد انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر بیان کرد: ما باید در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات واحدی برای پاسخگویی ایجاد کنیم که افراد و احزابی که در انتخابات قبلی حضور داشتند را رصدکند وب بیند که آنها چقدر به قواعد پایبند بوده‌اند.

رهامی در پایان با بیان اینکه اگر نمی‌توان حزبی فراگیر با توجه به شرایط سیاسی کشور تشکیل دهیم باید به تقویت احزاب و تشکل‌های سیاسی همت بگماریم، گفت: این احزاب و تشکل‌های بسیار می‌توانند در صورت فقدان حزبی فراگیر در سراسر کشور فعال شوند و معادل فهم سیاسی را در کشور بالاتر ببرند وموجب توسعه سیاسی شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز