خبرگزاری کار ایران

عارف در نمایشگاه کتاب:

باید فرهنگ خرید کتاب در جامعه رواج پیدا کند

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۶۸۱

در حاشیه این دیدار برخی از بازدید کنندگان درارتباط با انتخابات مجلس آینده و رویکرد اصلاح طلبان درارتباط با این انتخابات ازعارف پرسش هایی را مطرح کردندو با او عکس یادگار گرفتند.

محمدرضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کرد.

به گزارش ایلنا؛ محمدرضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نخستین میهمان روز نهم نمایشگاه بین الملی کتاب تهران بود که دراین بازید او با صالحی معاونت فرهنگی وزارت و ارشاد اسلامی و رئیس بیست وهفتیمن نماییشگاه دیدار و گفت وگو کرد.

صالحی دراین دیدار ضمن خوش آمد گویی به عارف او را در جریان روند برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گذاشت.

عارف هم دراین دیدار با بیان این مطلب که باید زودتر برای بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می آمد، گفت: به دلیل برگزاری چندین سینماردانشگاهی چنین فرصتی زودتربرایم فراهم نشد؛ اما امیدوارم که درهمین مدت زمان کوتاه بتوانم ازبخش های مختلف نمایشگاه دیدار کنم.

صالحی گفت: دراین دوره از نمایشگاه کتاب بیش از۶۰ هزارعنوان کتاب چاپ اول دربخش ناشران داخلی و بین المللی به نمایش گذاشته شده است.

او همچنین از حذف سوبید برای خرید کتاب های خارجی خاطرنشان کرد: دراین دوره شرایطی را فراهم کرده ایم که خود وزارت علوم برای خرید کتاب بن در اختیار اعضای هیات علمی دانشگاه ها بگذارد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی همچنین ازاقدامات جدیدی که برای نخستین باردرنمایشگاه بین المللی به تحقق پیوسته است؛ گفت: دراین دوره درشبستان برای نخستین بارسالن " امید " را راه اندازی کرده ایم، همچنین بزودی قصد داریم خانه ترجمه را راه اندازی کنیم و درخانه ترجمه قصد داریم که تمام کتاب هایی که به فارسی ترجمه شده ومتقابلا از فارسی به سایرزبان ها منتشر شده است را گردآوری کنیم.

محمدرضا عارف هم راه اندازی خانه ترجمه را اتفاق خوبی عنوان و پیشنهاد کرد، برای راه اندازی این خانه به نمونه های موفق آن درسایر کشورها هم توجه داشته باشند. به گفته عارف بهترین نمونه خانه ترجمه در کشور ژاپن راه اندازی شده است.

صالحی همچنین درادامه درباره برگزاری نشست های تخصصی در نمایشگاه کتاب گفت: دراین دوره بیش از۳۰۰ نشست تخصصی درنمایشگاه بین اللملی کتاب تهران برگزارشد واین نشست هم از سوی مولفان وپژوهشگران و هم مخاطبان با استقبال روبرو شد.

عارف هم درادامه صحبت های صالحی ابراز امیدواری کرد که بزودی گزارش و چکیده این نشست ها ازسوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دراختیار شورای عالی انقلابب فرهنگی گذاشته شود تا مشخص شود که در چه زمینه هایی در نمایشگاه کتاب موفق بوده ایم.

او همچنین تاکید کرد؛ درسال های آتی به آماردقیق فروش نمایشگاه و تعداد بازدید کنندگان برسیم.

صالحی هم در ادامه ابراز امیدواری کرد تا چند سال آینده کل روند برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صاحبان اصلی آن که خود تشکل های نشر است، واگذار شود.

او گفت: دراین دوره تا حدودی توانستیم که بخشی ازبرنامه های نمایشگاه را به اتحادیه های نشربسپاریم. متاسفانه در۸ سال اخیر کمترشاهد همکاری اتحادیه ناشران با نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بوده ایم و جای خوشحالی است که دراین دوره روابط تا حدودی بهبود پیدا کرده است.

او همچنین گفت: در این دوره تلاش کرده ایم که شان مولفان و هنرمندان حفظ شود و دراین دوره سرای اهل قلم با استقبال خوبی از مولفان روبرو شد.

درادامه عارف ازغرفه های جمال الدین، جمهوری، حافظ نوین، راه نیکان، دانش، رهروان پویش، روزنه، کویر، روشا، جوف، برکه خورشید، سالن یاس، ناشران دانشگاهی انتشارات دانشگاه تهران، انتشارات دانشگاه نص، نوآور، نورعلم، نیازدانش، تحقیقات آموزشی و منابع طبیعی تاک، سیمای دانش، سازمان حسابرسی وانتشارات دانشگاه صنعتی شریف بازید کرد.

عارف دراین بازدید کتاب " صد سال تنهایی "، " دایره المعارف گیاه درمانی "، " دایرالمعارف خانواده "، " دیوان وحشی بافقی " را خریداری کرد.

در جریان بازدید از غرفه روزنه مسولان این غرفه به اطلاع عارف رساندند که کتاب " چرا ملت ها شکست می خورند " که توسط دکتر محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور و ویراستاری علیرضا بهشتی شیرازی گردآوری شده است؛ از نمایشگاه جمع آوری شده است که رئیس بنیاد امید ایرانیان ضمن تاسف از این اقدام ابراز امیدواری کرد که فضای فرهنگ تحت تاثیرنگاه سیاسی قرار نگیرد.

درجریان این بازید؛ برخی از ناشران قصد داشتند که کتاب به عارف هدیه بدهند که او از قبول کتاب به این شیوه پرهیزکرد و عنوان کرد ما باید کتاب بخریم که فرهنگ کتاب خوانی در جامعه رواج پیدا کنن۶د.

در حاشیه این دیدار برخی از بازدید کنندگان درارتباط با انتخابات مجلس آینده و رویکرد اصلاح طلبان در ارتباط با این انتخابات ازعارف پرسش هایی را مطرح کردند و با او عکس یادگار گرفتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز