خبرگزاری کار ایران

محسن رضایی در همایش اقتصاد مقاومتی در قم: / تکرار /

فساد مثل موریانه در اقتصاد ایران ساری و جاری می شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۵۴۵

امروز اقتصاد ایران با لات بازی آمریکا می لرزد / اقتصاد فعلی کشور در شأن ملت ایران نیست / اقتصاد ایران توسط دشمن محاصره شده است / مردم از یارانه نگذشتند چون فکر می کنند بهتر از دولت می توانند ۴۵ هزار تومان را مدیریت کنند.

ایلنا: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به مقوله اقتصاد به صورت جهادی نگاه کنیم اما متأسفانه اقتصاد امروز کشور ما جهادی نیست و به همین دلیل فساد مثل موریانه در این اقتصاد ساری و جاری می شود، گفت: اقتصاد اسلامی، نه یک اقتصاد سرمایه داری و اقتصاد سوسیالیست، بلکه یک اقتصاد مردم داری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، محسن رضایی پیش از ظهر امروز در نخستین نشست تخصصی همایش ملی گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین که با حضور شخصیت های حوزوی و مسئولان استانی قم، و به همت دبیر خانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و شهرداری قم، در سالن همایش های شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: همانگونه که کارها برای پیروزی اصل انقلاب اسلامی از قم شروع شد، خیلی خوب است که کارها برای تحقق اقتصاد مقاومتی که یک انقلاب اقتصادی و تحول آفرین به سمت پیشرفت را برای جامعه ما به همراه خواهد داشت هم از قم شروع شود.

وی با اشاره به ایده و نظرات برخی از روحانیون حوزه علمیه قم در باب اقتصاد مقاومتی گفت: ظرفیت های بزرگی در این زمینه در خارج از تهران به ویژه در حوزه علمیه قم وجود دارد که انسان را به تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور امیدوار می کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر این که هدف اقتصاد مقاومتی این است که از اقتصاد فعلی که واقعا در شأن ملت ایران و جامعه ایرانی نیست بیرون بیاییم، گفت: اشکالات امروز اقتصاد کشور تنها بحثاختلاس ها نیست که واقعا آبروی اقتصاد کشور را می برد، بلکه عدم رونق تولید نیز شرایطی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده که باید گفت به هیچ وجه در شأن ملت ایران و انقلاب اسلامی نیست.

وی با بیان این که اقتصاد مقاومتی نقشه راهی برای تبدیل اقتصاد فعلی کشور به اقتصاد مطلوب است، اظهار داشت: برای این که از وضع فعلی عبور تا به اقتصادی که در شأن ملت ایران است برسیم، باید بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم.

رضایی گفت: مفهوم اقتصاد مقاومتی این است که در مقابل فشارهای بین المللی، چه سیاسی و چه اقتصادی، تاب بیاوریم و شوک های اقتصادی بازار آمریکا و بالا و پایین رفتن قیمت های جهانی نفت و طلا، ما را دچار شوک نکرده و از پا در نیاورد؛ بورس آمریکا برای ما تعیین تکلیف نکند؛ و همین طور تحریم ها که یک کار سیاسی است اما اقتصاد ما را هدف گرفته، ما را دچار مشکلات نکند.

وی افزود: از طرفی اقتصاد مقاومتی باید بین نسلی و پایدار باشد، نه این که تنها به زمان حاضر محدود شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این که وضعیت فعلی اقتصاد کشور واقعا آسیب پذیر است، گفت: واقعا از پا در نیامدن مان و پایداری اقتصاد ایران در سال های اخیر با وجود انواع و اقسام تحریم ها معجزه است و خود غربی ها هم تعجب می کنند که چرا با وجود این تحریم ها زمین نخوردیم؛ چون اقتصادی که در آن زندگی می کنیم، بسیار ضربه پذیر است.

وی در بیان راهکارهای برطرف شدن اشکالات اقتصاد فعلی کشور و رسیدن به اقتصاد مقاومتی، گفت: اولین کار باید این باشد که اقتصاد از حالت دولتی به مردمی تبدیل شود و این کار هم نه فقط در حالت صوری و شعار، که واقعا تحقق پیدا کرده و مردمی شود؛ یعنی کار دست مردم باشد، چون بسیاری از مردم ثروت، ایده و نظر و همچنین ابزار لازم را دارند و می شود این ظرفیت های مردمی به عنوان مولد در اقتصاد جامعه نقش داشته باشند.

رضایی گفت: زیاد می شنویم که بزرگان ما می گویند اقتصاد اسلامی، نه اقتصاد سرمایه داری و نه اقتصاد سوسیالیست است اما این را باید در نظر داشته باشیم که اگر مدام این اظهارات را بگوییم اما چیزی را وضع نکنیم به نتیجه نمی رسیم؛ باید گفت اقتصاد اسلامی، یک اقتصاد مردم داری به جای اقتصاد سرمایه داری و اقتصاد سوسیالیست است.

وی با بیان این که ثروت، نیروی جوان، دانش، اعتماد، رقابت، ایده و ابزار لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی در میان مردم وجود دارد، گفت: در مردم میلیاردها پول وجود دارد و اگر مردم اعتماد کنند و به میدان بیایند به هیچ جای دنیا نیاز نداریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: چرا مردم از ۴۵ هزار تومان یارانه نگذشتند؟ چون فکر می کنند اگر دست خودشان باشد بهتر از دولت می توانند برای خود کار کنند؛ ولی امروز این ۴۵ هزار تومان دست شان هست اما فعال نیست؛ باید فعال کنیم؛ باید جامعه ایران فعال شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم ایران که با دست خالی تمام سرزمین های شان را آزاد کردند امروز نمی توانند فقر درخانه های شان را از بین ببرند؟ مردمی که با شعار پیروزی خون بر شمشیر تمام تانک های استبداد را زمین گیر کردند امروز نمی توانند مشکلات اشتغال را حل کنند؟

محسن رضایی با تأکید بر این که اقتصاد اسلامی یعنی اقتصاد مردم داری به معنای واقعی کلمه است، اظهار داشت: ارزش زاییده یک فرآیند اجتماعی است؛ هم کارگر و هم سرمایه و هم مبادلات، همه در فرآیند اجتماعی دور هم جمع می شوند و ارزش تولید می شود که همین ارزش، مبنای تولید ثروت است.

وی افزود: ارزش خودش در فرآیند اجتماعی به وجود می آید، و ثروت زاییده ارزش، و ارزش زاییده مردم است؛ بنابراین مردم مقدم بر مال هستند و تا مردم شکل نگیرند مالی و ارزشی شکل نمی گیرد؛ پس مردمی کردن اقتصاد و خروج از اقتصاد دولتی باید در اولویت باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: انتظار ما از علما و مراجع تقلید و بزرگان حوزه علمیه این است که در باره مردمی کردن اقتصاد برای تحقق اقتصاد مقاومتی، روایات و آیات مورد نظر را استخراج کرده و روی آن ها کار اساسی کنند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به مسئله جهادی کردن اقتصاد توجه کرد، گفت: اقتصاد امروز کشور ما جهادی نیست و به همین دلیل فساد مثل موریانه در این اقتصاد ساری و جاری می شود.

رضایی با بیان این که اگر اقتصاد جهادی نشود، آبادانی در این کشور رونق پیدا نمی کند، گفت: امروز که دیگر مثل روز روشن است که دشمنان جمهوری اسلامی، عرصه اقتصاد را به عرصه نبرد با ملت ایران تبدیل کرده اند و از این رو باید به مقوله اقتصاد با نگاه جهادی نگاه کنیم؛ اگر امروز دشمن با محاصره اقتصادی ما به اهداف خود نرسیده دلیل این نیست که ما در اقتصاد درست حرکت کردیم.

وی افزود: اگر دشمنان بیایند و از نظر نظامی ایران را محاصره کنند، ما بلند شده و به صورت جهادی با آن مقابله می کنیم اما امروز دشمنان جمهوری اسلامی، اقتصاد دنیا را تحت سیطره خود گرفته و بر ما فشار وارد می کنند، گرچه این موضوع شاید خیلی خودش را مثل بحثنظامی نشان ندهد، اما وجود دارد؛ از این رو باید با اقتصاد جهادی به سراغ این مسئله برویم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این که امروز اقتصاد ایران توسط دشمنان محاصره شده است، گفت: امروز مشاهده می کنیم که دولت ایران نمی تواند دلارهای شان را در دنیا جا به جا کند؛ بسیاری از کشورها از ما نفت می خرند، اما پولی به دست ما نمی رسد و فقط به حساب های ویژه ایران در بانک های مورد نظر می ریزند و ما هم نمی توانیم آن پول ها را جا به جا کنیم؛ امروز برای مثال چند میلیارد دلار زیادی از ایران، در چین بلوکه شده و همین طور پول های زیادی از ایران در هند و کره جنوبی وجود دارد.

وی با طرح این سؤال که محاصره یعنی چه؟ گفت: محاصره اقتصادی مانند محاصره نظامی شاید دیده نشود، اما امروز برای کشور ما وجود دارد؛ اقتصاد مقاومتی می گوید که در این شرایط باید اقتصاد جهادی مد نظر باشد.

رضایی در ادامه سخنان خود با بیان این که باید اقتصاد ایران از یک پایه ای بودن خارج شود، گفت: امروز اقتصاد ایران یک پایه بیشتر ندارد و فقط بر پایه نفت استوار است، در صورتی که این وضعیت، وضعیت خوبی نیست و باید از آن خارج شویم.

وی افزود: اقتصاد امروز ایران همانند یک ساختمانی چند ده طبقه است که باید روی چند ستون استوار باشد، اما فقط روی یک ستون که همان نفت و گاز باشد استوار مانده است و آن وقت یک لات مثل آمریکا هم پیدا شود و این ستون را تکان دهد، تمام اسباب و اثاثیه در خانه ها به کف زمین می ریزد؛ همین کار را امروز کردند و آمدند و نفت ما را تحریم کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اقتصاد ایران نباید یک پایه ای باشد چرا که ظرفیت های بسیاری غیر از نفت و گاز وجود دارد که فعال نشده است و باید برای چند پایه ای کردن اقتصاد ایران، توجهی اساسی به آن ها شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که اقتصاد ایران باید مولد شود، گفت: باید از حالت مصرفی خارج و به سمت تولید و خودکفایی حرکت کنیم؛ متأسفانه امروز مردم، جامعه و دولت مردان ما مصرفی هستند و این به خاطر ضعف فرهنگ تولیدی در کشور است.

رضایی با بیان این که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید اقتصاد سنتی را به اقتصاد دانش بنیان تبدیل کنیم، گفت: برای مثال، متأسفانه نحوه کشاورزی ما بعضا برای ۵۰ سال پیش است و برای در آوردن محصولی، آن قدر کود شیمیایی به آن می زنیم که اصولا سلامت غذایی ما را تهدید می کند در حالی که در دنیای امروز، با استفاده از کود ارگانیک، غذایی سالم را به مردم تحویل می دهند.

وی افزود: دانش بشر ارتقاء پیدا کرده و صنعت کشاورزی رونق خاصی پیدا کرده و دیگر نمی توان به ۳ تن گندم در سال برای هر هکتار زمین بسنده کرد، بلکه باید با استفاده از روش های نوین، در هر هکتار زمین کشاورزی، ۹ تن گندم را در طول سال برداشت کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز تمام روستاهای کشور در حال خالی شدن است و اکثر افراد ساکن در آن ها افراد بالای ۴۰ سال هستند؛ چرا؟ چرا جوانان از روستاها به شهرها می روند؟ چون در آمد لازم وجود ندارد در حالی که اگر اقتصاد ما دانش بنیان شود و دانش تولید در اقتصاد به کار گرفته شود، از ظرفیت های موجود بهترین استفاده ها را می توان برد.

وی گفت: برای تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی، باید به جای این که به پول تکیه کنیم، به دانش تکیه کنیم و برای مثال کشاورزی مان را بر اساس نگاه امروزی پیش ببریم.

رضایی تأکید کرد: انتظارمان از علما و روحانیون متفکر حوزه علمیه این است که مبانی مورد نظر اقتصاد مقاومتی از منظر دین را تبیین کرده و در این خصوص به نظام جمهوری اسلامی کمک کنید چرا که رابطه دین و اقتصاد مقاومتی غیر قابل انکار است و بدون دین نمی توان به اقتصاد مقاومتی حقیقی رسید.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی سند بسیار مهمی است که رهبر معظم انقلاب، بر اساس دیدگاه مترقی خود و همراه با مشورت متخصصان این عرصه ارائه کردند و در این خصوص با مسئولان و مدیران کشور نیز صحبت هایی داشته اند؛ امروز باید مردم را بخواهیم و این سند را با آن ها در میان بگذاریم تا شاهد تحول در عرصه اقتصاد باشیم، در غیر این صورت، صرفا با تحول سیاسی راه به جایی نخواهیم برد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: گاهی ما شعارهایی می دهیم اما در عمل می بینیم که محقق نمی شود اما اگر می خواهیم شعارهای مان عملی شود، باید آن شعارها عقبه داشته باشد و عقبه هم یعنی اقتصاد مردم ایران و رفاه اجتماعی آن ها و در این صورت است که می توانیم در تمام عرصه ها حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی در پایان با طرح این سؤال که مگر قم انقلاب سیاسی ملت ایران در سال ۵۷ را شروع نکرد؟ گفت: اگر امروز بسیاری از آزادگان دنیا از جمله فلسطینی ها و حزب ا… لبنان به برکت شعارهایی که از قم بر خواست سرپا هستند، امروز بیایید باز هم از قم شروع کنیم و دست به دست هم دهیم تا یک انقلاب اقتصادی و فرهنگی را از قم شروع کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز