خبرگزاری کار ایران

نشست آسیب شناسی همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه؛

سنایی: ویژگی روابط دو کشور ایران و روسیه عبور از تحریم ها است

کد خبر : ۱۵۱۸۳۴

نشست «آسیب شناسی همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران و شورای تجاری روسیه و ایران وابسته به اتاق صنایع بازرگانی فدراسیون روسیه در مسکو برگزار شد.

نشست «آسیب شناسی همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران و شورای تجاری روسیه و ایران وابسته به اتاق صنایع بازرگانی فدراسیون روسیه در مسکو برگزار شد.

به گزارش ایلنا، شرکت‌کنندگان این نشست با کالبدشکافی موانع موجود در مسیر توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور همسایه، بر ضرورت هم‌افزایی سیاستمداران و فعالان تجارت دو کشور برای تحقق این مهم تاکید کردند.

در این همایش علمی تخصصی، کارشناسان اقتصادی از حوزه‌های دولتی و خصوصی ایران و روسیه که در زمینه‌های تجارت و بازرگانی، صنعت، فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری بین ایران و روسیه دارای تجربه و تخصص هستند، شرکت کردند.

محورهای این همایش که با استقبال گسترده کارفرمایان روس مواجه شد، شامل همکاری های دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و بررسی موانع، همکاری دو کشور در زمینه سرمایه گذاری مشترک در بخش های صنایع و کشاورزی و همکاریهای دو کشور در حوزه روابط استانی و بررسی موانع بود.

مهدی سنایی سفیر ایران در فدراسیون روسیه در آغاز این نشست با اشاره به تاریخ دو دهه روابط تهران و مسکو در عصر معاصر گفت: روابط دو کشور از جمله همکاری های اقتصادی و بازرگانی دوجانبه در شرایط کنونی با دهه ۱۹۹۰ تفاوت اساسی کرده است.

وی افزود: ویژگی مهم روابط روسیه و ایران تفاهم میان روسای جمهوری دو کشور برای توسعه روابط است.

سنایی گفت: حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در دیدار خود در بیشکک بر توسعه همکاری‌های دو کشور تاکید کردند.

وی اضافه کرد: پوتین در هنگام دریافت استوارنامه من گفت که در روابط ایران و روسیه مرحله جدیدی آغاز شده است و در این مرحله روند توسعه همکاری‌های دو کشور آهنگ سریع‌تری می‌یابد.

سنایی افزود: ویژگی دیگر روابط دو کشور عبور آنها از تحریم ها است.

سفیر ایران با بیان این که شرکای اروپایی و کشورهای دیگر به بازارهای ایران روی آورده اند، اظهار داشت: پیشتر اعلام کرده ام و بار دیگر تکرار می کنم، شرکت های روسی که به بازار ایران آشنا هستند، با سرعت عمل کنند.

ایشان گفت: روسیه در حوزه‌هایی مانند غلات و صنایع می تواند به ایران صادرات داشته باشد و کشور ما هم در حوزه های کشاورزی و انرژی می‌تواند با روسیه تجارت کند.

وی با بیان اینکه برای صادر کنندگان روس فرصت های خوبی در ایران وجود دارد، افزود: بخش های مختلف اقتصاد ایران و روسیه می تواند نیازمندی های دو کشور را برطرف کند.

سنایی گفت: در بخش انرژی زمینه خوبی برای همکاری دو کشور وجود دارد و شرکت های روسی همچون گازپروم و لوک اویل می توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی با تاکید بر آمادگی سفارت ایران در مسکو برای توسعه همکاری‌های بازرگانی ایران و روسیه اظهار داشت: اگر مشکلی وجود داشته باشد، موظف به برطرف کردن آن هستیم.

گئورگی پتروف معاون اتاق صنایع و بازرگانی روسیه هم در این نشست گفت که ایران شریک تجاری مهم روسیه است و همکاری با این کشور ریشه در تاریخ روسیه دارد.

وی افزود: تلاش های خود را برای توسعه همکاری ها با این کشور همسایه متمرکز کرده ایم.

وی اضافه کرد: شورای تجاری روسیه و ایران در اتاق صنایع و بازرگانی روسیه از جایگاه مهمی برخوردار است و به فعالیت های این شورا توجه خاص داریم.

ویکتور ملنیکوف رییس شورای تجاری روسیه و ایران وابسته به اتاق صنایع و بازرگانی روسیه نیز در این نشست گفت: ایران کشور بزرگ دارای پتانسیل های عظیم است که اقتصاد پویایی دارد.

وی افزود: تولید ناخالص ملی ایران به حدود یک هزار میلیارد دلار می رسد و به همین دلیل همکاری با این کشور برای روسیه بسیار جالب است. ملنیکوف گفت: سرمایه گذاری خارجی در ایران به بیش از ۴۰ میلیارد دلار می رسد. رییس شورای تجاری روسیه و ایران همچنین به وجود ۲۷ میلیون نفر نیروی کار ایران و نیز سطح بالای توسعه علمی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: ایران دارای امتیازات ویژه برای همکاری با روسیه است و از بازرگانان روس خواستار استفاده از فرصت کنونی برای برقراری پیوندهای همکاری با ایران شد.

جمشید انصاری استاندار استان زنجان هم در این نشست با تاکید بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه گفت: نباید اجازه دهیم همکاری های دو کشور در عرصه بازرگانی و اقتصادی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه روابط تجاری را دولت ها تعیین نمی کنند، اظهار داشت: محافل تجاری دو کشور وظیفه توسعه این همکاری ها را برعهده دارند. استاندار زنجان سپس به تشریح وضعیت اقتصادی و پتانسیل های این استان پرداخت و از بازرگانان روس دعوت به مشارکت در طرح های استان زنجان کرد.

سید مجید موسوی رییس اتاق بازرگانی استان همدان دیگر سخنران این نشست گفت: همدان برای توسعه همکاری ها با مناطق روسیه آمادگی دارد و در راستای سیاست های توسعه روابط ایران و روسیه گام بردارد.

موسوی از موانع موجود در مسیر توسعه همکاری بازرگانی ایران و روسیه به هزینه بالای حمل و نقل کالا و نبود خطوط آهن برای انتقال کالاها، هزینه بالای ترخیص کالا از گمرک روسیه و انحصاری شدن انتقال مسافران ایرانی توسط هواپیمایی روسیه اشاره کرد.

میخاییل کریخلی مدیر اداره ارتباطات خارجی ˈاتحادیه غلهˈ روسیه هم با ارایه آمار رسمی گفت: ایران چهارمین وارد کننده عمده غلات از روسیه است. وی افزود: در سال گذشته صادرات غلات روسیه به ایران به یک میلیون و ۱۶۳ هزار تن رسید و آماده افزایش صادرات به این کشور هستیم.

خزاعی تاجر ایرانی هم در نشست آسیب شناسی همکاری های اقتصادی و تجاری بین ایران و روسیه گفت: تاجران و صاحبان صنایع ایرانی با تحریم های ظالمانه غرب روبرو شده اند و وضعیتی نامتعارف تجاری به وجود آمده است.

وی افزود: با وجود اینکه ایران مورد تحریم قرار گرفته، اما تجارت بین المللی کشور جریان دارد.

وی گفت: پیشنهاد من به دوستان روسی این است که با تشکیل شرکت های مشترک فراملیتی بتوانیم کارهای بزرگتر از آنچه که انجام می دهیم، به عمل آوریم.

تاجر ایرانی افزود: فرصت های خوبی برای همکاری داریم و ایران همسایگانی دارد که همکاری با آنها برای روسیه مهم است. مشارکت در طرح های این کشورها نیاز به سرمایه گذاری زیربنایی دارد.

وی گفت: ایران دارای مترقی ترین قوانین سرمایه گذاری در جهان است و دولت ایران سرمایه گذاری های خارجی را تضمین می کند.

خزاعی با بیان اینکه می توانیم سرمایه گذاری های مشترک روسی و ایرانی داشته باشیم، اظهار داشت: باید بازارهای جدید در خارج از دو کشور جستجو کنیم.

همایش یکروزه آسیب شناسی روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه در محل اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز