خبرگزاری کار ایران

فاضل میبدی در گفت وگو با ایلنا:

حامیان دولت اعتدالی بهانه‌ به دست افراطیون ندهند

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۵۱۲

افراطیون دو جناح مانع تحقق اصلاحات شدند / افراطیون مصالح مردم را در نظر نمی گیرند / خودم به سخنان رضوی فقیه نقد دارم اما نباید فضا را امنیتی کرد / این قبیل قضایا دولت را فشل می‌کنند و دودش اول به چشم اصلاح طلبان می‌رود.

ایلنا: عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اقدامات افراطیون برای دامن زدن و بزرگ کردن مسائل کوچک به ضرر کشور است، گفت: خود بنده برای حرف‌های ایشان پاسخ داشتم اما اینکه بیاییم و مسئله را امنیتی و سیاسی و قضایی کنیم و بعد تبدیل کنیم به زندان، من این کار‌ها را به نفع نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌دانم و معتقدم نباید با این مسائل، این گونه برخورد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی فاضل میبدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با تأکید بر ضرورت پرهیز از افراطی‌گری در بین هر دو جریان سیاسی کشور و حرکت در مسیر اعتدالی، اظهار داشت: قضایایی که در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی درست شد و بحران آفرینی‌هایی که جریان خاصی برای دولت ایجاد کردند، امروز هم در مقابل دولت اعتدال فعال شده و به دنبال این هستند که برای دولت آقای روحانی بحران‌هایی بیافرینند؛ از این رو سعی دارند که هر روز ذهن مردم و دولت را مشغول به چیزی کنند.

وی با انتقاد از سخنان اخیر سعید رضوی فقیه و با بیان اینکه بسیاری از این واکنش‌ها سیاسی، گفت: حرف‌های اخیر جناب آقای رضوی فقیه قابل دفاع نیست و به نظر بنده اگر ایشان برخی حرف‌ها را در آن جلسه نمی‌گفت، خیلی بهتر بود، اما با این احوال اینکه فردی در یک جلسه تقریبا خصوصی سخنانی ولو بر خلاف واقع و حقیقت گفته است، بیایند در بیرون این سخنرانی خصوصی را این قدر بزرگ کنند، کارناوال راه بیاندازند و در خانه این شخص و آن شخص بروند، این‌ها نتیجه‌ای جز بحران آفرینی برای کشور ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: خود ما بر اساس متون دینی و روایی می‌گوییم مسئله گناه یک چیز است و ترویج و بیان گناه، خودش گناه قوی تری است؛ آقای رضوی فقیه اشتباه کرده، آن هم در جمع محدودی که شاید ۵۰ نفر هم نبودند، اما اینکه بیایند در بیرون این قدر آن را گسترده کنند و جریانی بسازند این به زبان عامیانه، بو دار است.

فاضل میبدی گفت: به هر حال این جریان‌های افراطی چه از این طرف و چه از آن طرف می‌خواهند با این جریانات، رقیبان خودشان را از میدان بیرون کنند.

وی خاطرنشان کرد: من الان که تحلیل می‌کنم، به این نتیجه می‌رسم که یکی از مهم‌ترین عواملی که باعثشد دولت اصلاحات، آن طور که شخص آقای خاتمی خودش می‌خواست، اصلاحات را محقق کنند، موفق نشود، عملکرد نامناسب جریانات افراطی هم از این طرف و هم از آن طرف بود.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، افزود: در دوره دولت آقای خاتمی، هم در برخی روزنامه‌های اصلاح طلب، متأسفانه حرکاتی علیه آقای هاشمی شد که قابل توجیه نبود و از طرفی افراطیون هر دو طرف در برابر آقای خاتمی و افراطیون اصولگرا، آن‌ها هم هر روز بحرانی می‌آفرینند؛ مثلا در جریان آقای آقاجری برای سخنرانی در جمع محدودی که ۱۰۰ نفر هم نبودند؛ چه بحران‌هایی که آفریدند و تا مسئله ارتداد آقای آقاجری پیش رفتند که این کار‌ها برای نظام جمهوری اسلامی در دنیا بد می‌شود؛ الان هم باید مواظب باشیم آن حرکات تکرار نشود.

وی با بیان اینکه حامیان دولت اعتدالی نباید بهانه‌ای به دست مخالفان و افراطیون بدهند، گفت: بالاخره دولتی سرکار آمده با رأی مردم و مردم هم خواسته‌هایی داشتند به نام دولت اعتدال؛ حالا باز بیاییم با بهانه دادن دست مخالفان دولت اعتدال، این جریانات افراطی را دخالت دهیم؟ این قبیل قضایا دولت را فشل می‌کنند و دودش اول به چشم اصلاح طلبان می‌رود.

فاضل میبدی گفت: بازهم می‌گویم از سخنان آقای رضوی فقیه نمی‌خواهم دفاع کنم اما اینکه جریان مخالف دولت و افراطیون اصولگرا بیایند یک سخنرانی در جمع محدودی از افراد را این قدر بسط بدهند، این خطایش بیشتر است و برای جامعه و کشور مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند؛ خلاصه اگر آقای رضوی فقیه سخنانی را گفته، از ضروریات دین و مذهب را که زیر سؤال نبرده است؛ ایشان یک نظریه و دیدگاه خودش را مطرح کرده و باید یک پاسخ علمی به آن داد؛ راحت می‌شد این کار را کرد؛ یعنی حرف‌های آقای رضوی فقیه چیزی بود که می‌شد یک پاسخ علمی به آن داد؛ در یک گوشه روزنامه و مجله‌ای گفته می‌شد حرف‌های ایشان این است و پاسخش هم این است؛ البته خود بنده برای حرف‌های ایشان پاسخ داشتم اما اینکه بیاییم و مسئله را امنیتی و سیاسی و قضایی کنیم و بعد تبدیل کنیم به زندان، من این کار‌ها را به نفع نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌دانم و معتقدم نباید با این مسائل، این گونه برخورد کرد.

وی با بیان اینکه باید با لحاظ شرایط زمان و مکان به اظهار نظر پرداخت، گفت: ما نباید از این فضای اعتدالی که پس از روی کار آمدن دولت آقای روحانی پیش می‌آید، از طریق کارهای افراطی سوء استفاده کنیم؛ حالا چه اصلاح طلب چه اصولگرا فرقی نمی‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: به هر حال باید مواظب بود که این دولتی که روی کار آمده و به هر حال از حامیان مهم آن گروه‌های اصلاح طلب بودند و از دولت آقای روحانی حمایت کردند، به بهانه‌های مختلف از سوی مخالفان افراطی جریان اصلاحات، دچار مشکل شود.

فاضل میبدی خاطرنشان کرد: به نظر من آقای دکتر روحانی، سیاست‌هایش در مقام رئیس جمهور را خوب جلو برده؛ حالا ممکن است در برخی در نصب و عزل‌ها اشکال داشته باشیم اما به هر حال این دولت، در آن خطی که از اول برای خودش ترسیم کرده جلو رفته و اینکه حالا بیاییم با یک سخنرانی‌هایی مثل سخنرانی آقای رضوی فقیه، بهانه‌ای به دست افراطیون بدهیم، این کار درستی نیست ولی باز تأکید می‌کنم حرف‌های رضوی فقیه در یک جمع محدودی بود و می‌شد پاسخ علمی خیلی زیبا و مستدلی به آن داد؛ هیچ وقت این حرف‌ها را امنیتی کردن و قضایی کردن، به نفع نظام جمهوری اسلامی نیست. مثل مقاله‌ای که آقای غروی در روزنامه بهار نوشت و واقعا هم آن مقاله پاسخ داشت و پاسخ هم داده می‌شد، اما اینکه فضا را امنیتی کنیم و روزنامه را تعطیل کنیم، این‌ها برای ما در دنیا بدنامی درست می‌کند؛ چیزهایی که می‌شود با قلم و مقاله پاسخ داد نباید امنیتی کرد.

وی خاطرنشان کرد: البته نباید سوژه هم به دست مخالفین داد که افراطیون بیایند این طور فضا را به نحوی درست کند که برای جامعه و مردم مشکل ایجاد کرده و در ‌‌نهایت دولت را فشل کند؛ واقعا باید تأکید کرد که ما به عنوان نیروهای اصلاح طلب و همین طور روزنامه‌های اصلاح طلب، باید مواظب باشیم که یک وقت سوژه‌ای به گروه‌های افراطی ندهیم که آن‌ها از آن سوء استفاده کنند؛ چون آن‌ها بدون اینکه مصالح مردم را در نظر بگیرند، فقط به فکر بیرون کردن اعتدالیون و اصلاح طلبان از میدان و انحصارگرایی خودشان هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز