خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری:

به رفع تحریم‌ها نمی توان زیاد دلخوش بود

کد خبر : ۱۴۶۸۱۱

در موضوع اقتصاد مقاومتی می‌توان این نکته را مدنظر قرار داد که ما از ابتدای پیروزی انقلاب همواره در تحریم بوده‌ایم، موضوع هسته‌ای تنها بهانه‌ای برای تحریمهای ظالمانه بوده که به اشکال مختلف به ما تحمیل شده است آنها از نظر ماهیتی با ما مشکل دارند بنابراین نمی‌توانیم زیاد به رفع تحریم ها دلخوش باشیم.

دبیر کنگره شهداء روحانی کشور گفت: با توجه به اینکه از ابتدای انقلاب در معرض تحریم بوده‌ایم و دشمن به اشکال مختلف به دنبال اعمال این تحریم‌های ظالمانه بوده است نمی‌توانیم به رفع تحریم‌ها زیاد دلخوش باشیم.

به گزارش ایلنا؛ حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری دبیر کنگره شهداء و ایثارگران روحانی کشور در نشست خبری که به مناسبت اول اسفند روز روحانیت و دفاع مقدس در محل سالن کنفرانس نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلابی اسلامی برگزار شد از برگزاری کنگره سراسری شهدای روحانیت در بهار سال ۱۳۹۴ خبر داد و گفت: کنگره شهدای روحانی در ۱۴ سال گذشته به طور پیوسته در ۲۶ استان کشور برگزار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری با بیان اینکه تا کنون ۴۳۵۰ شهید روحانی شناسایی و سازماندهی شده‌اند گفت: طبق آمار اولیه بنیاد شهید تعداد شهدای روحانی ۲۷۷۶ نفر اعلام شد که پس از برگزاری کنگره‌های استان‌ها و یادواره‌هایی که در سطح شهرستان، بخش و روستا‌ها برگزار گردید این تعداد به ۴۳۵۰ نفر رسید که با در نظر گرفتن آمار شهدای ترور و شهدای انقلاب بر این تعداد افزوده می‌شود.

وی با اشاره به نقش آفرینی روحانیت در سالهای دفاع مقدس اظهار داشت: جنگ ما جنگی نابرابر و نامتقارن در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، تبلیغاتی و تجهیزاتی بود که دشمن علیرغم تمامی برتری‌های مادی در این جدال نابرابر با شکست مواجه شد.

دبیر کنگره شهداء و ایثارگران روحانی کشور اظهار داشت: عوامل معنوی، روحی و ایمانی نقش بی‌بدیلی را در سالهای دفاع مقدس ایفا کرد که در ایجاد و تقویت این عوامل معنوی در ارتقای روحیه و توان رزم رزمندگان، روحانیت مهم‌ترین نقش را ایفا کرد.

وی ضمن تشریح ابعاد مختلف ایفای نقش روحانیون در دفاع مقدس اظهار داشت: نقش حضرت امام(ره) به عنوان محور اصلی در فرماندهی، مدیریت و تقویت روحیه رزمندگان و آحاد ملت نقشی بی‌بدیل بود هم چنین ایفای نقش پشتیبانی، مسئولیتی و مدیریتی، فرماندهی، تبلیغی و رزمی روحانیت از جمله نقش پذیری روحانیون طی سال‌های دفاع مقدس بود.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری با اشاره به حضور روحانیون از خطوط مقدم تا عقبه جبهه در کنار رزمندگان اظهار داشت: طی سالهای دفاع مقدس روحانیون در جای جای جبهه‌ها در کنار اقدامات تبلیغی به فعالیت‌های رزمی و نبرد در برابر دشمن می‌پرداختند به گونه‌ای که در میان شهدای روحانی ۷۳ شهید طلبه غواص، ۸۸ شهید طلبه مخابرات، ۴۷ شهید طلبه تخریب چی و ۳۸ شهید طلبه یگان اطلاعات و عملیات حضور دارند که این حضور خالصانه نقش مهمی را در تقویت بنیه اعتقادی، خنثی کردن توطئه‌های دشمنان و ارتقای توان رزم ایفا کرد.

دبیر کنگره شهداء و ایثارگران روحانی کشور در ادامه با بیان اینکه تا کنون ۹ هزار روحانی جانباز و ۳۰۹ روحانی آزاده شناسایی شده‌اند در خصوص آثار منتشر شده از شهدای روحانی گفت: با برگزاری کنگره‌های استانی مجموعه‌ای از زندگی نامه، وصیت نامه، سوابق علمی و آثار شهدای روحانی آن استان جمع آوری و در یک یا چند کتاب به چاپ می‌رسد.

وی افزود: تا کنون بیش از ۱۰۰ جلد کتاب با موضوع روحانیت تهیه شده است که در مورد برخی شهدای شاخص روحانی کتاب‌های جداگانه‌ای به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایفای نقش روحانیت در مقطع کنونی اظهار داشت: امروز شرایط ما شرایط مهم و تعیین کننده‌ای است و روحانیت می‌تواند در ابعاد مختلف به نقش آفرینی بپردازد.

وی افزود: در موضوع اقتصاد مقاومتی می‌توان این نکته را مدنظر قرار داد که ما از ابتدای پیروزی انقلاب همواره در تحریم بوده‌ایم، موضوع هسته‌ای تنها بهانه‌ای برای تحریمهای ظالمانه بوده که به اشکال مختلف به ما تحمیل شده است آن‌ها از نظر ماهیتی با ما مشکل دارند، بنابراین نمی‌توانیم زیاد به رفع تحریم‌ها دلخوش باشیم پس در این حوزه فرهنگ‌سازی و شناخت مبانی اقتصاد مقاومتی از اهمیت زیادی برخوردار است و روحانیت می‌تواند با ترویج فرهنگ اتکاء به خود و باور ملی در این حوزه نقش آفرینی کند.

دبیر کنگره شهداء و ایثارگران روحانی کشور با بیان اینکه اهداف دشمن در از بین بردن نظام و مقابله با پایه‌های انقلاب اسلامی محرض است، گفت: ممکن است در این مقابله تاکتیک‌ها و روش‌ها تغییر کند، اما هدف آن‌ها تغییر نخواهد کرد. امروز دشمن شگردهای مختلفی همچون جنگ روانی و عملیات روانی و رسانه‌ای را در پیش گرفته است؛ در جنگ نظامی به عبور از خاکریز نیاز است اما با جهانی سازی و ابزارهای گسترده‌ای که در عرصه سایبری وجود دارد خاکریزی در حوزه جنگ نرم باقی نمی‌ماند.

وی افزود: به منظور تقابل با این جنگ جدید که باور‌ها و اعتقادات نسل جوان و مردم را هدف قرار داده است روحانیت با مجهز شدن به شیوه‌ها و ابزارهای جدید می‌توانند به ایفای نقش موثر بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری با بیان اینکه در سالهای دفاع مقدس ۷۲ روحانی اهل سنت به فیض شهادت نائل شدند افزود: همچنین آمار شهدای روحانی غیر ایرانی ۳۱۵ نفر می‌باشد.

دبیر کنگره شهداء و ایثارگران روحانی کشور خاطر نشان کرد: با توجه به هجوم رسانه‌ای و سایبری دشمن و تلاش برای شکستن روحیه مقاومت در مردم و ایجاد انحراف فکری در جوانان ترویج فرهنگ و روحیه مقاومت که ریشه در سالهای دفاع مقدس دارد از اهمیت بالایی برخوردار است و در این حوزه مسئولیت خطیری بر عهده اهالی رسانه می‌باشد.

وی افزود: هواپیمایی که شهید محلاتی و همراهان وی را در ایام عملیات والفجر ۸ و فتح فاو به مناطق عملیاتی می‌برد در ۲۵ کیلومتری اهواز مورد هجوم ۲ جنگنده عراقی قرار گرفت و در منطقه زرگان در شرق اهواز منفجر شد و شهید محلاتی به همراه ۵۰ تن از همراهان و خدمه پرواز به سیل عظیم شهادت نائل شدند.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری ادامه داد: از بین ۵۰ نفری که شهید محلاتی را همراهی می‌کردند ۳۴ نفر روحانی که عده‌ای قاضی، نماینده مجلس، امام جماعت و مبلغ بودند حضور داشتند به همین دلیل روز اول اسفند روز روحانیت و دفاع مقدس نام گرفت.

دبیر کنگره شهداء و ایثارگران روحانی کشور خاطرنشان کرد: شهادت شهید محلاتی و همراهان ایشان فرصتی را به وجود آورد تا به نقش روحانیت در دفاع مقدس بپردازیم در این فرآیند هم به ابعاد شخصیتی شهید محلاتی بپردازیم و هم در کل به نقش روحانیت در جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس می‌توان پرداخت.

وی افزود: شهید محلاتی فردی منحصر به فرد بود؛ قبل از انقلاب اسلامی با رژیم شاه درگیر شد. وی در ۱۶ سالگی با شهید نواب در منزل شهید خانساری آشنا شد و از طریق این آشنایی به جریان آیت الله کاشانی پیوست و بار‌ها از طرف آیت الله کاشانی ماموریت یافت تا برای توجیح علما به شهرستان‌ها و بلاد مختلف کشور سفر کند.

وی با اشاره به همکاری شهید محلاتی با فدائیان اسلام گفت: شهید محلاتی از سال ۱۳۲۵ که با شهید نواب آشنا شد فعالانه با فدائیان اسلام همکاری کرد و زمانی که رژیم طاغوت تصمیم گرفت جنازه رضا شاه را در قم دفن کن به کمک فدائیان اسلام آمد و از این کار جلوگیری کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری تصریح کرد: فدائیان اسلام در طی جلسه‌ای برنامه‌ریزی کردند که به مدت ۵ روز ۵ نفر از علما برای ممانعت از دفن شدن جنازه رضا شاه در قم دست به سخنرانی و شفاف سازی بزنند و یکی از این پنج نفر شهید محلاتی بود.

وی با اشاره به همراهی دیرینه شهید محلاتی با حضرت امام(ره) ادامه داد: شهید محلاتی قبل از سال ۱۳۴۲ با امام راحل(ره) ارتباط جدی داشت و به شدت مورد اعتماد حضرت امام(ره) بود و همینطور ایشان از معتمدین آیت الله بروجردی نیز بودند.

دبیر کنگره شهداء و ایثارگران روحانی کشور افزود: شهید محلاتی شخصیتی مبارز و انقلابی بود و امام از ایشان به عنوان موتور انقلاب اسلامی تعبیر می‌کردند چرا که شهید محلاتی از عوامل جدی امام راحل برای انتقال عقاید حضرت امام به علما بودند.

وی ادامه داد: به دلیل همین اعتماد بود که حضرت امام(ره) مسوولیت سنگینی را بر دوش ایشان نهادند. در آن زمانی که ایشان به عنوان نماینده امام در سپاه انتخاب شدند بنی صدر فرمانده کل قوا بود و از سوی دیگر بدنه سپاه بنی صدر را قبول نداشت، شهید محلاتی در این وضعیت با سختی‌ها و مرارت‌های فراوانی روبرو شد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری تصریح کرد: شهید محلاتی هیچگاه از جبهه غافل نبودند و هرگاه نیز به منطقه می‌آمدند مصر بودند تا در خط مقدم حضور داشته باشند.

وی افزود: شهید محلاتی کسی بود که برای اولین بار ایده تصرف یکی از مراکز صدا و سیمای آن زمان را ارائه داد و در همین راستا نیروهای انقلابی مرکز رادیو ایران را اشغال کردند و نخستین پیام انقلاب اسلامی را از طریق رادیو سراسری به گوش ملت رساندند و این نخستین پیام را نیز خود شهید محلاتی قرائت نمود.

دبیر کنگره شهداء و ایثارگران روحانی کشور در پایان اظهار داشت: شهید محلاتی برای روحیه دادن به رزمندگان جمعی از روحانیون را که قاضی، نماینده مجلس و مبلغ در بین آن‌ها بود را بسیج نمود تا با هواپیما به مناطق جنگی بیاورد ولی هواپیمای ایشان و همراهان مورد تهاجم جنگنده‌های بعثی قرار گرفت؛ این اتفاق تلخ بود چرا که جمعی از یاران امام راحل(ره) به شهادت رسیدند ولی از سوی دیگر از آنجایی که نشان داد دشمنان حتی به هواپیماهای مسافربری هم رحم نمی‌کنند چهره خبیثآن‌ها را افشا کرد و عزم رزمندگان را برای مقابله با دشمن بعثی جزم نمود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز