خبرگزاری کار ایران

یادگار امام در در دیدار با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی:

یکی از عوامل وحدت آفرین در جامعه، «گذشت» است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۳۱

عامل و لازمه بسیار بزرگ وحدت، دل بی‌کینه است. امام می‌فرمود که «انتقاد و بلکه تخطئه از الطاف خفیه الهی است»؛ انسان‌ها می‌توانند همدیگر را نقد کنند، اما این دلیل بر رد و طرد و چند پاره شدن ملت و امت نیست و لذا ادبیاتی که انتخاب می‌کنیم نباید ادبیاتی باشد که جامعه را چند پاره کند.

یادگار امام ضمن اشاره به آرمان وحدت حوزه و دانشگاه و با تأکید بر پاره پاره نکردن جامعه گفت: جمله «همه با هم» امام، لقلقه زبان نیست؛ بلکه آموزه همیشگی ماست و یکی از عوامل وحدت آفرین در جامعه، «گذشت» است.

به گزارش ایلنا به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با رئیس و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه یکی از راهکارهای امام برای پیروزی انقلاب اسلامی و نیز یکی از اهداف و ثمرات این انقلاب، موضوع وحدت حوزه و دانشگاه است، اظهار داشت: از زمانی که علوم جدید وارد ایران شدند، مقایسه‌ای در تدوین این مجموعه علوم با علوم قدیم شکل گرفته بود و در ابتدا هم حوزویان - بطور اعم - علوم جدید را به رسمیت نمی‌شناختند و هم روشنفکران ارزش قابل قبولی برای علوم قدیم و دانش آموختگان آن قائل نبودند. آن شکاف تا حد تقابل‌های بسیار پررنگ هم پیش رفت، تا جایی که در مقاطعی، بدلیل عدم وجود استاد و لزوم استفاده از اساتید قدیمی، شرط ورود به دانشگاه تهران این بود که افراد ملبس به لباس روحانیت نباشند.

وی افزود: این دو گانگی آثار خود را در قالب ضعف هر دو مجموعه به جا گذاشت؛ نه مجموعه علوم جدید از دانش و بینش حوزویان بی‌نیاز بوده و نه مجموعه علوم حوزوی - چه در موضوع‌شناسی و چه در نتایج پژوهش علوم انسانی و علوم پایه - از علوم جدید بی‌نیاز بوده‌اند و این شکاف در طول تاریخ صد ساله اخیر همواره جامعه علمی ما را رنج داده است. البته به ظاهر در مقاطعی ممکن بود احساس نیاز نبوده باشد؛ اما نتیجه آن شکاف، فرایند جدایی در علم و بدنه اجتماع کشور بوده است.

سید حسن خمینی یادآور شد: این دو بخش به عنوان علومی که الگو و نهاد مرجع در جامعه بودند، پذیرفته شده بودند، اما آرام آرام خاستگاه‌شان هم از یکدیگر جدا شده و تأثیرشان در گروههای مرجع متفاوت شده و به سبب دوری رأس هرم از کف آن، متأثرین آن‌ها هم دچار شکاف نسلی شدند. در نتیجه شرایط به گونه‌ای شد که این دو گروه اگر یک نتیجه علمی را می‌پذیرفتند، اما به دو زبان متفاوت سخن می‌گفتند.

وی ادامه داد: البته این تفاوت ریشه جهانی دارد و در همه جا میان علم گرایان و همه کسانی که به ماوراء الطبیعه اعتقاد داشتند اختلاف وجود داشت. این مسیر به فاجعه بزرگی انجامید که ۷۰ سال بشریت را به کمونیسم دچار کرد و در واقع کمونیسم حاصل این نگاه مادی گرایانه و برخی ریشه‌های روان‌شناختی است.

سید حسن خمینی یادآور شد: انقلاب ما هم در روش این دو نهاد را با هم گره زد و هم تشدید این ارتباط، از ثمرات آن بود و نیز یکی شدن این دو حوزه - نه لزوما در روش - از آرمانهای آن است. اما وحدت حوزه و دانشگاه بعضا ممکن است سطحی تفسیر شود و به چند سمینار منتهی شود، در حالی که اینگونه نیست؛ بحثنگاه دین دارانه و نگاه دینی به عرصه‌های علمی لزوما به معنی وجود چند پوس‌تر نیست و تقلیل امور فرهنگی به این کار‌ها نتیجه‌اش همین چیزی می‌شود که اکنون می‌بینیم.

یادگار امام با بیان اینکه پیگیری وحدت حوزه و دانشگاه نگاه دیگری می‌طلبد، تصریح کرد: آن فضایی که قبل از انقلاب به نام روشنفکری دینی با حضور افرادی چون استاد مطهری و دکتر شریعتی و… شکل گرفت، حاصل گره زدن این دو نهاد با هم بود که بعد از انقلاب اثر پررنگی در مسیر انقلاب گذاشت.

وی یادآور شد: هدف، نتیجه و آرمان انقلاب وحدت حوزه و دانشگاه است و باید مراقب بود که این هدف به شکاف نرسد و دچار شکست نشود، البته بحمدلله دانشگاه آزاد معلول همین نگاه است. شاید در سالهای آغاز تأسیس این دانشگاه، خیلی‌ها مخالف آن بودند؛ اما واقعیت این است که نگاه ژرف آیت الله هاشمی رفسنجانی که این نیاز را تشخیص داده بودند؛ نقش مهمی در آن داشت. البته باید از جناب آقای جاسبی هم تشکر کنیم که در مدیریت خود زحمات فراوانی کشیدند؛ هر چند دیکته نوشته شده غلط هم دارد و طبیعی است که بیش از بیست سال مدیریت اشکالاتی هم داشته باشد.

یادگار امام با بیان اینکه می‌توان تحلیل کرد که وحدت حوزه و دانشگاه در مقطع انقلاب با کدامین ابزار حاصل شد و عوامل شکاف آن کدامند، گفت: شرط پیروزی انقلاب وحدت است و شرط بقای آن هم وحدت میان اقوام، آحاد مردم، مذاهب و حوزه - دانشگاه است. اگر کسی دلش به حال مملکت می‌سوزد باید مراقب باشد تا این وحدت نسوزد. اما اگر کسی به ظاهر دلسوز است، اما در عمل در جهت پاره پاره کردن جامعه قدم برمی دارد خواسته یا ناخواسته ریشه‌های جامعه را می‌خشکاند. همه باید در کنار هم باشند و اگر یک ملت با هم جمع شدند توانایی کارهای بسیار بزرگی را دارند.

وی ادامه داد: جمله «همه با هم» امام با آن بیان شیرین ایشان، لقلقه زبان نیست؛ بلکه آموزه همیشگی ماست و یکی از عوامل وحدت آفرین در جامعه، «گذشت» است؛ هر دو نفر که با هم زندگی می‌کنند اگر قرار باشد از کوچک‌ترین دلخوری میان آن‌ها، شکاف و نقار ایجاد شود اتحادشان می‌شکند. تعبیر لطیفی در قرآن وجود دارد که می‌فرماید «فاصفح الصفح الجمیل»؛ عفو با صفح متفاوت است. صفح به معنای چشم پوشی کردن و ندیدن برخی امور است. گاهی اوقات ما عفو می‌کنیم و این بدان معناست که می‌گوییم من می‌دانم تو خطا کرده‌ای، اما عفوت می‌کنم؛ اما صفح یعنی اساسا من کار تو را ندیدم.

سید حسن خمینی تصریح کرد: عامل و لازمه بسیار بزرگ وحدت، دل بی‌کینه است. امام می‌فرمود که «انتقاد و بلکه تخطئه از الطاف خفیه الهی است»؛ انسان‌ها می‌توانند همدیگر را نقد کنند، اما این دلیل بر رد و طرد و چند پاره شدن ملت و امت نیست و لذا ادبیاتی که انتخاب می‌کنیم نباید ادبیاتی باشد که جامعه را چند پاره کند.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل از میان برنده وحدت این است که افراد احساس کنند مورد ظلم واقع شده‌اند. یکی از موارد این احساس این است که کسی بگوید من نتوانستم به فلان درجه مورد نظر که می‌خواستم و می‌توانستم، برسم. در یک جامعه همه باید احساس کنند اگر استعداشان را بارور کنند می‌توانند مسیر تکامل را تا آخرین درجه طی کنند.

یادگار امام در ادامه سخنان خود اظهار داشت: امروز دانشگاه آزاد می‌تواند و باید منادی و مجری وحدت حوزه و دانشگاه باشد؛ نه به این معنا که دانشگاه آزاد حوزه است؛ بلکه بدین معنا که می‌تواند آغوش خود را بسوی اندیشه وحدت آفرین باز کند و امیدوارم کار فرهنگی دانشگاه آزاد به این نتیجه برسد. زیرا دکتر میرزاده و دکتر هاشمی به این هدف باور دارند و در این کار به نصب چند تابلو، پوس‌تر و عکس بسنده نکنیم که گویی کار فرهنگی همین است. بلکه کار فرهنگی باید ریشه در دل‌ها داشته باشد. در این راستا اگر به جامعه جوان نشان دهید که طریق بهتر زیستن دین دار زیستن است، خودشان به آن سمت می‌روند.

وی ادامه داد: در کار فرهنگی باید بگذارید که مخاطب خودش نتیجه را انتخاب کند و البته شاید صرفا به عنوان مشاور بتوانید نشان دهید که طریقه بهتری برای زندگی کردن وجود دارد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره مجدد به نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در تأسیس و حیات این دانشگاه، وی را وزنه سنگین مدیریتی خواند که حافظ دانشگاه آزاد و حرکت کننده در مسیر تعالی آرمانهای امام و انقلاب بوده است و افزود: بزرگ‌ترین سرمایه دانشگاه آزاد مدیریت شاداب آن است که می‌تواند امیدوارانه به سوی تغییر قدم بردارد و من با این مدیریت جدید احساس می‌کنم که خمودگی بوروکراتیک در دانشگاه آزاد به حداقل خود رسیده و می‌توان گفت به یک حرکت خام گره نخورده‌اید.

وی ابراز امیدواری کرد که دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد به دوره درخشان آن تبدیل شود.

میرزاده: دستاوردهای دانشگاه آزاد بدون انفاس امام محقق نمی‌شد

در ابتدای این دیدار که حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی نوه گرامی امام راحل، محسن هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام و المسلمین طه هاشمی و جمعی از اعضای هیأت رئیسه و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند؛ دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این دانشگاه بزرگ‌ترین را دستاورد علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی دانست و یادآور شد: امروز دانشگاه آزاد اسلامی از نظر تعداد دانشجو سومین دانشگاه جهان و اولین دانشگاه حضوری جهان است.

وی گفت: چنین دستاورد بزرگی متعلق به انفاس طیبه امام خمینی و حمایت‌های ایشان، پس از طرح بی‌بدیل و بی‌نظیر آیت الله هاشمی رفسنجانی است که موجب شد این دانشگاه با این برکت در سطح ملی توسعه یابد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه هم اکنون دارای یک میلیون و ۶۳۰ هزار دانشجو و چهار میلیون و ۲۰۰ هزار فارغ التحصیل است، افزود: بر اساس تحقیقات، اگر تنها ۱۰ درصد از فارغ التحصیلان این دانشگاه برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر می‌کردند بیش از ۶۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شد و این تعداد عظیم فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر اینکه یک ذخیره علمی - فرهنگی است، موجبات توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بی‌نظیر در سطح دنیاست که هیچ یک از این‌ها بدون انفاس طیبه حضرت امام خمینی محقق نمی‌شد.

میرزاده با بیان اینکه انقلاب اسلامی نقطه تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و علمی ایران است، گفت: انقلاب اسلامی منشأ تحولات عظیم مخصوصاً تحولات علمی است؛ چرا که ما قبل از انقلاب ۱۵۷ هزار دانشجو داشتیم، در حالی که هم اکنون فقط در یکی از مراکز تحت پوشش دانشگاه آزاد اسلامی در یکی از شهرهای کوچک کشور این تعداد دانشجو را داریم.

وی افزود: امروز ایران در بسیاری از رشته‌های پیشرفته و چند نظمی دارای رتبه‌های برتری است و جزو ردیف‌های اول و دوم از نظر سطح علمی در دنیا شناخته شده‌ایم که همه این‌ها نتیجه انقلاب اسلامی و توجهات امام خمینی است.

میرزاده گفت: در بودجه سال ۱۳۹۳ این دانشگاه، وابستگی به شهریه ۱۲ درصد کاهش یافته است که امیدواریم این رقم به ۶۰ درصد برسد.

رئیس دانشگاه آزاد همچنین از تدوین برنامه‌ای پنج ساله برای تولید علم به ثروت در این دانشگاه خبر داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز