خبرگزاری کار ایران

یادگار امام(ره) در قم:

انقلاب اسلامی ایران یک هنر کم نظیر و امام هنرمند بزرگ آن بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۴۰۵

به قول یکی از سیاستمداران مصر، مردم به جمال عبدالناصر ایمان داشتند اما او به مردم ایمان نداشت، اما امام خمینی(ره) همانگونه که مردم به ایشان ایمان داشتند، ایشان هم به مردم ایمان داشت.

ایلنا: یادگار امام راحل گفت: انقلاب اسلامی ایران یک هنر بزرگ و کم نظیر و امام خمینی(ره) از بزرگترین هنرمندان زمان معاصر بود که کثرت های فراوان موجود در کشور ایران را تبدیل به وحدت و موجی خروش آفرین کرد؛ کثرت افرادی که تک تک شاید هیچ اثرگذاری نداشتند اما با وحدت همه جانبه آن ها موج خروشانی پدید آمد که همه یک هدف را دنبال می کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله سیدحسن خمینی یادگار امام راحل و از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم، چهارشنبه شب در دومین جشنواره سراسری شعر اشراق(ویژه طلاب حوزه های علمیه) که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در نظر برخی از بزرگان و صاحب نظران علم عبارت است از تفریق وحدت ها اما هنر به تجمیع کثرت ها اطلاق شده است.

وی افزود: شما باید در علم یک واقعیت را بشکافید؛ مثلا آب عبارت است از دو عنصر تشکیل شده؛ یعنی به اجزاء می پردازید و از وحدت به سمت کثرت حرکت می کنید اما در مقابل هنر، تجمیع کثرت هاست؛ شما در هنر، وقتی به یک شعر و موسیقی زیبا می رسید که کثرت ها را فراموش کنید.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: قدر مسلم این است که هنر، مادامی هنر است که کثرت هایی که در درون یک اثر هنری است، در درون وحدت، گم شده به نظر برسند؛ برای مثال اگر به کلمه کلمه یک شعر توجه کنید، به زیبایی شعر نمی رسید و همین طور اگر به نقطه نقطه نقاشی توجه کنید وحدت ناشی از آن نقاط که باعثپدید آمدن زیبایی شدند را نمی بینید.

وی با بیان این که هنر وقتی پدید می آید که وحدت پدید بیاید، اظهار کرد: وحدت کلمات منفرد در قالب یک بیت شعر است که با هم معنا پیدا کرده و اثربخش می شوند و اگر دانه دانه این اجزا را جدا کرده و وحدت آن ها را خدشه دار کنیم، به یک اثر هنری نخواهیم رسید.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که تأثیر شعر در یکپارچگی آن است، در بیان دلایل تأثیرگذاری شعر، گفت: اولین تأثیرگذاری شعر در وحدت آن است و اگر شما به هر دلیلی آن وحدت را شکستید، از هنر دور شدید؛ نکته دیگر این است کلمات در شعر در عین وحدت معنادار می شوند و این معنادار شدن یک هدف را معنا کرده و شادی آور هستند؛ بنابراین اول شرط آن است که وحدت در هنر نشکند.

یادگار امام خمینی(ره) با بیان این که دومین دلیل تأثیرگذاری شعر، در هدف دار بودن آن در عین وحدت دار بودن آن است، گفت: سومین شرط تأثیرگذاری شعر این است که در این وحدت و هدف دار بودن، واژه ها فربه تر از آن چیزی که هستند می شوند؛ چهارمین اثر شعر نیز آن است که تأثیر خارق العاده ای روی مخاطب می گذارد.

وی با بیان این که هنر شالوده وحدت دارد، گفت: در شعر شما با وحدت ها، هنر را پدید و کثرت ها را از بین می برید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که با تعاریف فوق، انقلاب اسلامی ایران یک هنر به تمام معنا بود، تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران یک هنر بزرگ و کم نظیر و امام خمینی(ره) از بزرگترین هنرمندان زمان معاصر بود که کثرت های فراوان موجود در کشور ایران را تبدیل به وحدت و موجی خروش آفرین کرد؛ کثرت افرادی که تک تک شاید هیچ اثرگذاری نداشتند اما با وحدت همه جانبه آن ها موج خروشانی پدید آمد که همه یک هدف را دنبال می کردند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: انقلاب، کثرت ها را ندیدن است، چرا که در سایه وحدت، افرادی که به عنوان یک فرد نمی توانستند نقش چندانی برای تغییر اوضاع ایجاد کنند، نقشی به مراتب بزرگتر از نقش فردی ایفا کردند، چرا که هدف متعالی برای آن ها تعریف شده بود.

یادگار امام با اشاره به برگزاری دومین جشنواره سراسری شعر اشراق همزمان در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، گفت: جشنواره شعر اشراق زمانی برگزار می شود که با نام یکی از هنرمندان بزرگ این سرزمین یعنی امام خمینی(ره) پیوند خورده است؛ امامی که نشان داد تک تک انسان ها در کنار هم و در جمع با هم می توانند طوفان کنند.

وی با اشاره به سخن یکی از علما مبنی بر این که برخی انسان ها، همانند آبکشی بوده که اگر در درون ظرف آب باشند، پُر به نظر می رسند اما اگر بیرون بیایند و تنها باشند، هیچ نیستند، گفت: امام خمینی(ره) جان های مردم را آبکش نمی دانست؛ امام مردم را کاسه های زرین و فولادین می دانست و تأکید داشت؛ انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) نشان داد که اگر یک وحدت آفرین پدید بیاید، کثرت ها در کنار هم جمع شده و با هم همه کار می توانند انجام دهند.

یادگار امام خمینی(ره) با اشاره به سخنی از شهید مطهری مبنی بر این که امام خمینی(ره) به معنای واقعی به مردم کشور خود ایمان داشت، گفت: یادم می آید زمانی که می دیدم برخی مسئولین برای ملاقات خدمت امام(ره) می رسیدند و نگرانی های خود را از مردم ابراز می کردند، امام(رض) با اطمینان خاطر می گفتند مردم در صحنه هستند، شما خودتان باشید.

سید حسن خمینی، با مقایسه امام خمینی(ره) و جمال عبدالناصر یکی از رهبران انقلاب مصر در سال ۱۹۵۲ گفت: به قول یکی از سیاستمداران مصر، مردم به جمال عبدالناصر ایمان داشتند اما او به مردم ایمان نداشت، اما فرق امام خمینی(ره) با جمال عبدالناصر در این بود که امام خمینی(ره) همانگونه که مردم به ایشان ایمان داشتند، ایشان هم به مردم ایمان داشت.

وی تأکید کرد: با تعاریفی که شد، می توان گفت که انقلاب اسلامی ایران، یک تابلوی بزرگ هنری، یک مثنوی فوق معنوی و یک اثر موسیقیایی بی نظیر است که باید برای شنیدن آن گوش دل را باز کرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، گفت: در قالب وحدت و یکپارچگی مردم، هنرها پدید می آید و با همین هنر به نتیجه هم خواهیم رسید.

وی در پایان سخنان خود ضمن تمجید از برگزارکنندگان جشنواره سراسری شعر اشراق، خاطرنشان کرد: در بین حوزویان و طلاب، با توجه به این که دروس حوزه از ابتدا به زبان عربی است، توجه به زبان و ادبیات فارسی کمی کمرنگ است که این امر می طلبد که مسئولان مربوطه تلاش خود را در این زمینه ها مضاعف کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز