خبرگزاری کار ایران

حجاریان:

سیاست صحنه ستیز و سازش است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۵۴

اینکه یک ملت چیزی را ببخشد یا چیزی را نبخشد بعدا تبدیل به هویت آن می‌شود / آفریقای جنوبی پس از سقوط آپارتاید با چند شانس روبرو شد تا به جنگ داخلی نرسید.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه ماندلا کمک کرد تا رابطه سیاه پوستان و سفید پوستان جوش بخورد، تاکید کرد: سیاست صحنه ستیز و سازش است و لازم است هر دو را داشته باشیم و ماندلا نیز از این ابزار به خوبی استفاده کرد و موجب به هم پیوند خوردن روابط سیاهان و سفید پوستان شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید حجاریان در نشست «مدارا، میراثماندلا که توسط سازمان مردم نهاد امید نسل سوم امروز عصر برگزار شد، در خصوص ماندلا و میراثش گفت: ماندلا جمله‌ای دارد که می‌گوید «می‌بخشم اما فراموش نمی‌کنم» اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا می‌توان فراموش نکرد و اینجا دو مبحثروی می‌دهد، یکی فعل بخشیدن و دیگری فراموش کردنی که انفعال است و در اینجا این انفعال عارضی است.

این تحلیل گر مسائل سیاسی ادامه داد: اینکه یک ملت چیزی را ببخشد یا چیزی را نبخشد بعدا تبدیل به هویت آن می‌شود. اما چگونه می‌توان یک مسئله‌ای را ببخشد؟ بخشیدن در موضع قدرت است، چرا که با قدرت است که می‌توان بخشید.

مشاور سید محمد خاتمی ادامه داد: بخش دوم حرف ماندلا در فراموشی است. در چین معبدی است که سربازان چینی و کره‌ای در آن مدفون شده‌اند و چند روز پیش که نخست وزیر ژاپن می‌خواست از آن معبد دیدار کند چینی‌ها و کره‌ای‌ها آن را توهین به خود دانستند این نشان می‌دهد که نمی‌توان یک چیز را به راحتی فراموش کرد.

حجاریان با بیان اینکه آفریقای جنوبی پس از سقوط آپارتاید با چند شانس روبرو شد تا به جنگ داخلی نرسید، تاکید کرد: یکی از این چند شانس‌ها، انتخاب این کشور برای میزبانی جام جهانی بود. سپس بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که به این کشور کمکهایی کردند و سفید پوستان کار بلدک مک کردند تا این کشور با کمک این وام‌ها تکانی به خود بدهد.

حجاریان با بیان اینکه ماندلا کمک کرد تا رابطه سیاه پوستان و سفید پوستان جوش بخورد، تاکید کرد: سیاست صحنه ستیز و سازش است و لازم است هر دو را داشته باشیم و ماندلا نیز از این ابزار به خوبی استفاده کرد و موجب به هم پیوند خوردن روابط سیاهان و سفید پوستان شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز