خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام کاملان در حسینیه فاطمه الزهرا:

اساس دین معرفت است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۲۶

اساس دین معرفت است و باید عقل انسان تسلیم بشود و قلب انسان باید آرام بگیرد تا چیزی را بپذیرد و عمل کند و مگرنه بدون آرام گرفتن قلب و قانع شدن عقل تعبد صورت نمی‌گیرد.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دو دیدگاه در یونان باستان که یکی مفاهیمی چون عدالت را منبعثاز دین و دیگری داین مفاهیم را انسانی و عقلانی می‌دانست، ابراز داشت: دیدگاهی که ارزش‌ها و مفاهیمی چون عدالت، عقل، انسانیت را منبعثاز دین می‌داند به معنای تعطیلی عقل و عقلانیت است و متاسفانه این دیدگاه در میان اهل سنت و بالاخص سلفی‌ها رایج است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کاملان که به مناسبت دهه آخر ماه صفر در حسینیه فاطمه‌الزاهرا با موضوع «اخلاق و سیره نبوی در حکومت‌داری» سخنرانی می‌کرد؛ با بیان اینکه با رحلت رسول خدا(ص) رابطه وحیانی میان آسمان و زمین به پایان رسید، اظهار داشت: این قطع رابطه وحیانی نه از سر قهر خداوند بلکه از روی لطف و حمکت بوده است.
وی ادامه داد: قطع رابطه وحیانی به این دلیل است که انسان به مرحله بلوغ فکری و عقلانی رسیده بود و می‌توانست با تاملات عقلانی و تفکر در وحی الهی و با توجه به تفاسیری که اولیاء الله برای ما دارند سعادت خود را تامین کنند.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دو دیدگاه در یونان باستان که یکی مفاهیمی چون عدالت را منبعثاز دین و دیگری داین مفاهیم را انسانی و عقلانی می‌دانست، ابراز داشت: دیدگاهی که ارزش‌ها و مفاهیمی چون عدالت، عقل، انسانیت را منبعثاز دین می‌داند به معنای تعطیل عقل و عقلانیت است و متاسفانه این دیدگاه در میان اهل سنت و بالاخص سلفی‌ها رایج است.
کاملان با بیان اینکه اگر قرآن می‌گوید عزل کنید از نظر شیعه این امر ارشادی است، خاطر نشان کرد: امر ارشادی به معنای این است که حکم شارع تابع حکم عقل است یعنی چون عدالت امری عقلانی است دین می‌گوید بر اساس عدل عمل کنید.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم قرآن را کتاب معارف الهی یا کتاب اخلاق دانست و تاکید کرد: اساس دین معرفت است و باید عقل انسان تسلیم بشود و قلب انسان باید آرام بگیرد تا چیزی را بپذیرد و عمل کند و مگرنه بدون آرام گرفتن قلب و قانع شدن عقل تعبد صورت نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه آیات فقهی در ده سال پایانی نبوت رسول الله(ص) نازل شده است، گفت: در ۱۳ سالی که پیامبر در مکه بودند، آیات و سوره‌های قرآن برای فرهنگ سازی اسلامی در برابر فرهنگ سازی جاهلیت بود تا اخلاق اسلامی را جایگزین فرهنگ جاهلی بکند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز