خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد حقوق بشر:

اروپا باید در برابر تروریسم سیاست غیرقابل اغماضی داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۰۰

جمهوری اسلامی ایران بهترین همکاری را با شورای حقوق بشر سازمان ملل داشته است و بهترین سند آن گزارش یو. پی آر است که با اجماع آراء اعضای شورای حقوق بشر به تصویب رسید.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در دیدارِ هیات پارلمان اروپا، گفت: اروپایی‌ها مانند سایر کشور‌ها براساس مصوبات شورای امنیت سازمان ملل موظف هستند در برابر تروریسم سیاست غیرقابل اغماضی اتخاذ کنند و از آن فرا‌تر ازمکانیزم‌های حقوق بشری برای پوشش فعالیت‌های تروریستی آن‌ها استفاده نکنند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد لاریجانی در گفت‌وگو با تاریا گرونبرگ رئیس هیات پارلمان اروپا که به دعوت مجلس شورای اسلامی به همراه برخی دیگر از نمایندگان پارلمان اروپا به ایران سفر کرده است؛ ضمن استقبال از درخواست توسعه گفت‌وگو‌ها و نشست‌های دوجانبه در خصوص حقوق بشر گفت‌وگو را بهترین راه برای حل و فصل اختلافات و درک متقابل دانست و افزود: گفت‌وگو با ایران زمانی سازنده خواهند بود که طرف غربی به شایستگی‌ها و ویژگی‌های نظام دموکراتیک ما که مبتنی بر عقلانیت اسلامی است توجه کافی مبذول کند.

وی گفت: در سال ۱۳۸۱ مذاکرات دوجانبه ایران و اروپا در امر حقوق بشر آغاز شد و چند دور نیز ادامه داشت. اساس این مذاکرات مبتنی بر این تلقی بود که طرفین به جای این‌که در مجامع بین‌المللی مسیر تخاصمی را با یکدیگر در پیش بگیرند دور میز گفت‌وگو نشسته و ضمن شناخت بیشتر یکدیگر در ضمن طرح پرسش و پاسخ از تجربیات یکدیگر نیز بهره‌مند شوند.

وی افزود: متاسفانه بعد ازچند دور مذاکره، کشورهای اروپایی مسیر برخورد خصمانه را با ایران فعال کردند که شامل بیانیه‌های تند، قطعنامه‌های غیرواقعی و مملو از ادعاهای بی‌مبنا و تحریم‌های غیرانسانی بود.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به این‌که «ادعاهای غرب درباره اهمیت دموکراسی در رفتار آن‌ها متجلی نیست» گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین و تنها دموکراسی خاورمیانه مشمول شدید‌ترین تحریم‌های ضدبشری و انواع و اقسام اتهامات می‌شود، اما کشورهای دیگری که کوچک‌ترین بویی از دموکراسی نبرده‌اند از بهترین روابط سیاسی و اقتصادی با غرب برخوردارند و این در حالی است که غربی‌ها و خصوصا آمریکا بزرگ‌ترین مدعیان ترویج دموکراسی هستند.

وی در پاسخ به سوالات رییس هیات پارلمانی اروپا درباره همکاری‌های حقوق بشری کشورمان با شورای حقوق بشر سازمان ملل، کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه تعیین شده برای ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران بهترین همکاری را با شورای حقوق بشر سازمان ملل داشته است و بهترین سند آن گزارش یو. پی آر است که با اجماع آراء اعضای شورای حقوق بشر به تصویب رسید.

وی با انتقاد از کارشکنی برخی از کشور‌ها در تضعیف مکانیزم یو. پی آر و با بیان این‌که «مخالفت ایران مبنی بر پذیرش گزارشگر ویژه در ایران مبنایی قانونی دارد» گفت: ما طرفدار مکانیزم یوپی آر هستیم و از ابتدا جزء عناصر موثری بودیم که این نوع گزارشگری را در شورای حقوق بشر سازمان ملل تصویب کرده و از آن حمایت کردیم. به همین دلیل تعیین گزارشگر ویژه را خلاف اهداف مکانیزم یو. پی. آر می‌دانیم و از ابتدا مخالفت خود را با تعیین گزارشگر اعلام کرده‌ایم.

لاریجانی با بیان این‌که «گزارشگر ویژه فاقد وجاهت اخلاقی، فنی و قانونی برای این کار است»، گفت: همان‌طور که گفتم از ابتدا تعیین گزارشگر برای ایران سوءاستفاده از مکانیزم‌های سازمان ملل بوده است. ثانیا او بعنوان یک گزارشگر که باید به صورت بی‌طرفانه گزارش ارائه کند عمل نکرده است. ثالثا از متدولوژی و روش مناسبی برای این کار برخوردار نبوده و رابعا با گروه‌هایی در ارتباط است که تروریست بودن آن‌ها محرز است و از آن بد‌تر این‌که در گزارش خود از این افراد که دستشان به خون آحاد ملت ما آلوده است باعنوان مدافعان حقوق بشر حمایت می‌کند.

وی در ادامه با بیان این‌که «احمد شهید نسبت به ایران پرونده‌سازی می‌کند و این خلاف مقررات سازمان ملل است» افزود: او هیچ احترامی برای نظام دموکراتیکِ مبتنی بر عقلانیت اسلامی قائل نیست و حتی جدیدا به خاطر همین نادیده گرفتن اسلامیتِ نظام ما در برخی امور فتوا هم صادر کرده و مثلا می‌گوید اگر کسی خواست با همجنس خودش هم ازدواج کند اشکالی ندارد و یا می‌گوید توهین به انبیاء و مقدسات ادیان الهی نباید کار خلافی پنداشته شود.

وی درباره همکاری با کمیسر حقوق بشر سازمان ملل گفت: مجلس شورای اسلامی از خانم ناوی پیلی، برای بازدید از ایران دعوت به عمل آورد و ما از این دعوت استقبال کردیم و من شخصا این موضوع را با ایشان در یکی از سفر‌ها مطرح کرده و مورد تاکید قرار دادم. ایشان هم خوشبختانه پذیرفتند و در همین چارچوب هیات تمهید مقدمات سفر ایشان به ایران سفر کرد. این سفر در ملاقات وزیر امورخارجه کشورمان با خانم پیلی در نیویورک نیز پیگیری شد و ما امیدواریم ایشان درآینده نه چندان دور برای بازدید از ایران اسلامی و آشنایی با پیشرفت‌های عظیم مدنی و اجتماعی این سفر را انجام دهند و از نزدیک با نهادهای مختلف، موسسات، محیط‌های علمی و دانشگاهی، فعالیت‌ها و پیشرفت‌های گسترده اجتماعی، آموزشی، بهداشتی و فعالیت‌های مربوط به حوزه‌های مختلف از جمله زنان آشنا شوند.

لاریجانی در ادامه افزود: همکاری ما با دفتر کمیساری عالی سازمان منظمی دارد و ما این را هم یکی از کانال‌های همکاری فعال با مکانیزم‌های بین‌المللی حقوق بشر می‌دانیم و سفر ایشان سبب می‌شود ابعاد این همکاری گسترده‌تر شود.

وی با اشاره به این‌که «مساله تروریسم موضوعی مهم برای ایران، منطقه و جهان است»، گفت: متاسفانه پایتخت‌های کشورهای اروپایی پناهگاه امنی برای تجمع، تعلیم و حمایت مالی از تروریست‌ها و اعزام آن‌ها به مناطق مختلف جهان برای اقدامات تروریستی شده است که نمونه بارز آن گروهک منافقین و پژاک است.

وی افزود: اروپایی‌ها مانند سایر کشور‌ها براساس مصوبات شورای امنیت سازمان ملل موظف هستند در برابر تروریسم سیاست غیرقابل اغماضی اتخاذ کنند و از آن فرا‌تر ازمکانیزم‌های حقوق بشری برای پوشش فعالیت‌های تروریستی آن‌ها استفاده نکنند. ما انتظار داریم اولا اروپایی‌ها تحت هیچ عنوانی و بدون هیچ برچسب ظاهرپسندی از گروه‌های ترویستی حمایت نکنند و همکاری‌های لازم دوجانبه و چندجانبه را برای مبارزه با تروریسم و گروه‌های شناخته شده بعمل آورند.

در این دیدار طرف اروپایی نرخ بالای اعدام در ایران را مطرح کرد که لاریجانی در پاسخ، ضمن اشاره به این‌که «بالغ بر ۷۰ درصد از اعدام‌های کشور مربوط به جرایم مربوط به مواد مخدر و عمده دیگر آن مربوط به قصاص نفس است» گفت: جمهوری اسلامی ایران خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر در جهان است و در این خصوص همت والایی از خود مصروف داشته و سالانه صد‌ها شهید و میلیون‌ها دلار بابت این مبارزه هزینه می‌کند.

وی با اشاره به «طولانی بودن مرز ایران و افغانستان و حضور ناتو در افغانستان که سبب افزایش تولید مواد مخدر دست کم به میزان چهار برابر شده است»، گفت: اتحادیه اروپا نباید فراموش کند که این مواد مخدر به سمت مصرف‌گاه اصلی آنکه کشورهای اروپایی است سرازیر می‌شود و در اینجا یک زمینه مهم همکاری وجود دارد که از طرف غربی‌ها غفلت شده است. اگرغرب با ایران در این زمینه، همکاری معنا داری داشته باشد خود بخود تعداد اعدام‌ها پایین می‌اید.

دبیر ستاد حقوق بشر درباره تغییر در مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر گفت: نظر شخصی من این است که در قانون مبارزه با مواد مخدر باید بازنگری‌هایی برای افزایش کارامدی ان صورت گیرد، منتهی این مسئله باید از مسیر قانونی پیش برود اما قانون جدید نیامده، قانون قبلی درکشور ما باید محترم شمرده شود و غربی‌ها به آن احترام بگذارند. در هر حال دراصل مبارزه جدی، موثر، فعال و بدون اغماض ایران با توسعه و پخش مواد مخدر هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد.

طرف اروپایی از موضوع همکاری در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر با ایران استقبال کرده و گفت؛ این موضوع را در پارلمان اروپا مطرح خواهد کرد. دو طرف در پایان علاقه‌مندی خود به ادامه گفتگو‌ها و دیدارهای مشترک در زمینه‌های مختلف از جمله موضوعات مربوط به حقوق بشر را مورد تاکید قرار دادند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز