خبرگزاری کار ایران

راغفر درگفت‌وگو با ایلنا:

نمی‌توان انتظار تغییرات زودهنگام در قیمت‌ها را داشت

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۹۲

آنچه از دولت انتظار می‌رود این است که مانع کاهش قیمت ارز نشود و و از منابعی که در اختیار دارد به نحو متناسب استفاده کند و همچننین چشم انداز روشنی را در قالب سیاست‌های اقتصادی اعلام کند.

یک استاد اقتصاد ضمن بیان اینکه انتظار کاهش قیمت‌ها انتظار غیرمنطقی نیست، تاکید کرد: نمی‌توان انتظار داشت که این تغییرات به صورت زودهنگام و یک شبه صورت پذیرد.

حسین راغفر در گفتگو با ایلنا، درخصوص اظهار نظرهای اخیر رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی در رابطه با رکود تورمی موجود در کشور، اظهار داشت: اتفاقی که در این رابطه به وقوع پیوسته است از این قرار است که ابهام‌های ایجاد شده در سیاست‌های جدید دولت بر میزان تقاضا تاثیر گذاشته و این باعثرکود در اقتصاد شده است و در نتیجه یکی از دلایل کاهش تورم همین تعمیق رکود است.

این اقتصاد‌دان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهار و کاهش تورم تا چه میزان ناشی از اقدامات دولت بوده است، بخش عمده این تغییرات را در نتیجه تغییر فضای سیاسی و انتخاباتی کشور عنوان کرد و نه در نتیجه اقدامات دولت در این خصوص.

وی با اشاره به وعده روحانی برای رساندن نرخ تورم به ۳۵ درصد‏‏، گفت: ۳۵ درصد نرخ متوسط کالا‌ها است و معمولا به این دلیل که در سالهای اخیر نرخ تورم غذا و کالاهای اساسی که بیشتر در سبد کالاهای قشر کم درآمد وجود دارد بیش از نرخ تورم جامعه است خانواده‌های کم درآمد آسیب بیشتری از این میزان تورم خواهند دید.

راغفر در خصوص میزان تاثیر تحریم‌ها در بهبود وضعیت اقتصادی کشور‏، خاطر نشان کرد: رفع تحریم‌ها قطعا می‌تواند به بهبود انتظار فعالین اقتصادی و بخش‌های مختلفی از مردم کمک کند، اما در عین حال به این دلیل که بنیان‌های تولید به شدت آسیب خورده و احیای آن نیز مستلزم زمان است، رفع تحریم‌ها در این خصوص از سهم جدی برخوردار نیست.

وی ضمن بیان اینکه انتظار کاهش قیمت‌ها انتظار غیرمنطقی نیست، تاکید کرد: نمی‌توان انتظار داشت که این تغییرات به صورت زودهنگام و یک شبه صورت پذیرد.

راغفر گفت: آنچه از دولت انتظار می‌رود این است که مانع کاهش قیمت ارز نشود و و از منابعی که در اختیار دارد به نحو متناسب استفاده کند و همچننین چشم انداز روشنی را در قالب سیاست‌های اقتصادی اعلام کند.

وی در ادامه افزود: این چشم انداز‌ها باید از یک ثباتی برخوردار باشد تا باعثشود فعالین اقتصادی وارد بحثاقتصاد شوند و به این صورت زمینه برای رشد اشتغال فراهم شود.

این فعال اقتصادی همچنین در خصوص بحثاصلاح روند پرداخت یارانه‌ها، تصریح کرد: قطعا شیوه فعلی پرداخت یارانه‌ها مخل امنیت اقتصادی و خلق شغل برای مردم و ضد توسعه است و ضروری است که یارانه‌ها به سمت گروه‌های پایین درآمدی جهت دهی شود تا بتوان منابع صرفه جویی شده را به سمت بخش‌های تولیدی سوق داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز