خبرگزاری کار ایران

فاضل میبدی:

از الگوهای دینی فاصله گرفته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۶۴۳

اگر دین با سیاست پیوند بخورد، کار حساستر و سخت‌تر خواهد شد و مواظبت از آن هم واجب‌تر می‌شود. دو طرف منافعی را به نام دین در خطر می‌بینند. یکی می‌گوید مرگ بر امریکا از قرآن در می‌آید و دیگری می‌گوید رابطه با امریکا از قرآن در می‌آید.

استاد دانشگاه مفید قم تصریح کرد: ما از الگوهای دینی خود در دوبعد فاصله گرفته‌ایم، معنویت و اخلاق. نه اخلاق ما اخلاق علوی است و نه معنویت ما در عرصه‌های مختلف زندگی معنویت علوی است. اما برای اینکه بتوانیم از این الگو‌ها بهره بیشتری ببریم باید چه کنیم؟
به گزارش ایلنا، مراسم سومین شب عزاداری‌ها و سخنرانی‌های دهه دوم محرم با سخنرانی محمد تقی فاضل میبدی و با حضور عزاداران حسینی و برخی چهره‌های شاخض اصلاح طلب مانند سید محمد خاتمی و محمدرضا عارف، در بنیاد امید ایرانیان برگزار شد.
حجت الاسلام فاضل میبدی در سخنان خود، فرازی از خطبه تاریخی امام حسین(ع) در منا را به کمک خطبه ۱۳۱ نهج البلاغه تشریح کرد و محور سخنان خود را ویژگی‌های حکومت اسلامی قرار داد.
وی پس از شرح مختصری از این خطبه گفت: در بحارالانوار حدیثی از امام صادق(ع) وجود دارد که می‌فرماید: از شاخصه‌های حکومت جد ما امیرالمونین ین بود که در شهر کوفه سه چیز را حل کرد: آب و نان و مسکن. این شاخصه‌ها برای این است که اسلام دین داشتن مملکت آباد است نه دین شعار. به همین دلیل نفرمود شاخصه حکومت آن حضرت این بود که هرکه دزدی کرد دستش را قطع کردند و هرکه زنا کرد سنگسارش کردند و همیشه صدای اذان در مأذنه‌ها بلند بود.
وی با اشاره به اینکه بدون تعقل نمی‌توان بهره‌ای از اسلام برد، افزود: رسول خدا می‌فرماید «المُتَعبِّدُ بِغَیرِ فِقهٍ کالحِمارِ فی الطّاحونِ.» کسی که دین داری کند اما فکر خود را به کار نگیرد مانند الاغی است که دور سنگ آسیاب می‌چرخد و باز به جای خود باز می‌گردد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دو مولفه معیشت و امنیت به عنوان شاخصه‌های اصلی یک حکومت گفت: آیه ۱۱۲ سوره مبارکه نحل که می‌فرماید «و خدا مَثَلی زده است: شهری را که امنیت و آرامش داشت و نیازمندی‌های آن به فراوانی از همه جا برایش می‌آمد، پس نعمت‌های خدا را کفران کردند; در نتیجه، خدا به سزای کارهایی که می‌کردند، طعم گرسنگی و ترسِ فراگیر را به آنان چشانید». این دو جزا به معناست؟ چرا سلب امنیت و سلب معیشت را آورده است؟ چون این دو اصل و اساس زندگی مردم است.
وی خاطر نشان کرد: اما فقر و عدالت و امنیت چیزی است که هر عصر معنای خودش را دارد و معنای این کلمات را نمی‌توان از قرآن بدست آورد. کما اینکه اگر صد سال پیش فقیهی حکم می‌داد که زن حق شرکت در انتخابات را ندارد هیچ کس معترض نمی‌شد و البته رای عادلانه‌ای تلقی می‌شد، اما امروز اگر چنین حرفی گفته شود عین بی‌عدالتی شمرده می‌شود. مصادیق عدل و ظلم در جامعه روان و سیال است.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه ادامه داد: به خاطر دارم وقتی یک زن به عنوان سخنگوی وزارت خارجه دولت فعلی انتخاب شد یکی از ائمه جمعه گفت این انتخاب با فلان آیه از سوره زخرف منافات دارد. و یا همین چندی پیش یکی از ائمه جمعه تهران گفت ما مرگ بر امریکا را از قرآن به دست آورده‌ایم! این کار‌ها بازی با دین است. امام علی(ع) بار‌ها می‌فرمود با دین خدا بازی نکنید. ایشان در عهدنامه می‌نالند که «فَإِنَّ هذا الدِّیْنَ قَدْ کَانَ أَسِیْراً فِی أَیْدِی الْأَشْرَارِ یُعْمَلُ فِیْهِ بِالْهَوی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیَا» یعنی این دین پیش از من اسیر دست کسانی بود که به وسیله آن هوای و هوس دنیوی خود را طلب می‌کردند. یا در نامه‌ای به عمرو بن عاص فرمود: دین خود را دنبال کسی حرکت داده‌ای که گمراهی او آشکار است. و درماجرای جنگ جمل هم می‌گوید خدایا مشکل ما این است که باید با مسلمانانی بجنگیم که دین را به بازی گرفته‌اند.
میبدی تاکید کرد: اگر دین با سیاست پیوند بخورد، کار حساستر و سخت‌تر خواهد شد و مواظبت از آن هم واجب‌تر می‌شود. دو طرف منافعی را به نام دین در خطر می‌بینند. یکی می‌گوید مرگ بر امریکا از قرآن در می‌آید و دیگری می‌گوید رابطه با امریکا از قرآن در می‌آید.
وی گفت: نزد خداوند قباحت ظلم از قباحت کفر بیشتر است و به همین خاطر می‌بینید اقوامی که که خداوند آن‌ها را عذاب داده است درمورد آن‌ها می‌گوید: و کان اهل‌ها ظالمون. به همین خاطر هم هست که حضرت علی(ع) خدا را شاهد می‌گیرد که «خدایا، تو مى دانى، که آن کار‌ها که از ما سر زد، نه براى هم چشمى بود و نه رقابت در قدرت و نه خواستیم از این دنیاى ناچیز چیزى افزون به چنگ آوریم. بلکه مى خواستیم نشانه هاى دین تو را که دگرگون شده بود بازگردانیم و بلاد تو را اصلاح کنیم تا بندگان ستمدیده‌ات در امان مانند و آن حدود که مقرر داشته اى جارى گردد.»
استاد دانشگاه مفید قم وجود عدالت را درجامعه ضروری خواند و افزود: امام(ع) می‌فرماید چند چیز حکومت‌ها را از پای در می‌آورد. یکی تمسک صرف به فروع و ضایع کردن اصل‌ها و ریشه‌ها. دوم تقدیم الاراذل و تاخیر الافاضل، یعنی بالادست قرار دادن افراد پست و زیر دست قرار دادن افراد عالم و فرزانه.
فاضل میبدی در انتهای سخنان خود به راهی اشاره کرد که می‌تواند الگوبرداری از الگوهای دینی را برای ما می‌سر سازد و تصریح کرد: ما از الگوهای دینی خود در دوبعد فاصله گرفته‌ایم: معنویت و اخلاق. نه اخلاق ما اخلاق علوی است و نه معنویت ما در عرصه‌های مختلف زندگی معنویت علوی است. اما برای اینکه بتوانیم از این الگو‌ها بهره بیشتری ببریم باید چه کنیم؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز