خبرگزاری کار ایران

سورنا ستاری خواستار شد:

تجاری‌سازی فناوری‌ها با کمک انجمن‌های علمی کشور

کد خبر : ۱۲۲۴۱۷

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، بهره‌برداری از ظرفیت‌های انجمن‌های علمی کشور در تصمیم‌سازی‌های علمی کشور را خواستار شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ما به انجمن‌های علمی می‌توانیم دو نگاه داشته باشیم؛ نخست اینکه تسهیلات محور و ارایه کمک و تهیه وام برایشان باشیم، یا اینکه در توانمندی‌سازی ایشان تلاش کنیم تا آنان در راستای قدرتمند کردن جایگاه‌شان در نظام نوآوری و فناوری بهره ببریم که البته ما نگاه دوم را می‌پسندیم ولی نیم نگاهی به موضوع اول هم داریم.
به گزارش ایلنا، سورنا ستاری در نشست با انجمن‌های علمی کشور اظهار داشت: اگر بخواهیم رابطه سازنده‌ای با انجمن‌های علمی داشته باشیم نیاز به مکانیزم برد - برد داریم که در نتیجه آن، هم دولت از خدمات و توانمندی‌های انجمن‌ها بهره ببرد و هم انجمن‌ها بتوانند در نتیجه این همکاری، مسائل و مشکلات خود را برطرف کنند.
وی ادامه داد: ما به انجمن‌های علمی می‌توانیم دو نگاه داشته باشیم؛ نخست اینکه تسهیلات محور و ارایه کمک و تهیه وام برایشان باشیم، یا اینکه در توانمندی‌سازی ایشان تلاش کنیم تا آنان در راستای قدرتمند کردن جایگاه‌شان در نظام نوآوری و فناوری بهره ببریم که البته ما نگاه دوم را می‌پسندیم ولی نیم نگاهی به موضوع اول هم داریم.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری برای توسعه فناوری در کشور، ابراز کرد: صرفا مسائل علمی بحثما نیست و ما تلاش می‌کنیم به موضوعات فناوری و تولید ثروت از علم بپردازیم.
وی با اشاره به صحبت برخی از اعضاء در باره اختلافات با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: با تشکل کمیته مشترک در تلاش هستیم این اختلافات حل شود که با صحبت‌های صورت‌گرفته، به زودی این اتفاق خواهد افتاد، چرا که در همه بخش‌های دولت هم‌اکنون همدلی و همراهی قالب بر مشکلات و اختلافات است.
ستاری افزود: یکی از مهم‌ترین کارهایی که ما باید انجام دهیم، جذب بودجه بیشتر برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است که به واسطه آن، ایجاد اشتغال هم صورت خواهد گرفت. بنابراین ما در ابتدا باید به این موضوع فکر کنیم که با چه روش‌هایی می‌توانیم اشتغال بیشتری از طریق توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ایجاد کنیم. باید توجه داشته باشید که برای ایجاد هر شغل ما به ۱۶۰ میلیون تومان بودجه نیازمندیم اما از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان این مبلغ به مراتب کمتر خواهد بود.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه ما باید برای وارد کردن نتایج تحقیقات علمی به زندگی مردم، تمام تلاشمان را بکنیم، اظهار داشت: اهداف و شرح وظایف معاونت علمی از اهداف وزارت علوم جداست. ما به تجاری‌سازی فناوری فکر می‌کنیم که در این راستا انجمن‌های علمی می‌توانند کمک‌های شایانی بکنند. انجمن‌های علمی هم در این باره توانمندی‌های مکانیسم و راه‌کار خود را به ما اعلام کنند تا به نتایج کاربردی دست یابیم.
وی همچنین تجاری‌سازی، صادرات دانش‌بنیان و حضور تاثیرگذار محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را از خواسته‌های مجموعه معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به این مهم ما به بودجه بیشتری نیاز داریم چرا که بودجه فعلی معاونت به اندازه یکی از دانشگاه‌های وزارت علوم هم نیست. با توجه به بحث‌های خوبی که در هیات دولت درباره شرکت‌های دانش‌بنیان شده، نگاه وی‍ژه‌ای در جذب بودجه برای این شرکت‌ها خواهیم داشت. بنابراین با افزایش بودجه، فعالیت این شرکت‌ها افزایش خواهد یافت و در نتیجه مشکلات اشتغال شدیدا کاهش خواهد یافت.
ستاری در ادامه این نشست به رفع مشکلات مربوط به مالیات و تعرفه‌های گمرکی مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و تاکید کرد: این مشکلات تقریبا حل شده است و به زودی اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد.
وی در پاسخ درخواست استفاده ازتوانمندی‌های انجمن‌ها در ستادهای فناوری‌های راهبردی و کانون‌های دانش، صنعت و بازار گفت: باید با هماهنگی و اجرای برنامه‌ریزی مناسب نسبت به تحقق این امر تلاش شود.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: کشور ما اکنون باید راهی برای تغییر روش‌ها برای تولید شغل بیابیم. در نتیجه باید روزمرگی از تصمیم‌گیری‌های جاری گرفته شود. دانشجویان، پژوهشگران و انجمن‌های علمی متعددی در کشور فعال هستند که ما می‌توانیم از این ظرفیت بهره‌برداری بکنیم و اگر می‌خواهیم نتیجه بهتری از آن‌ها بگیریم باید روش تصمیم‌گیری‌هایمان را تغییر دهیم.
رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین بر لزوم شناسایی استعدادهای بر‌تر و تغییر در مکانیزم شناسایی نخبگان براساس سند راهبری کشور در امور نخبگان تاکید کرد و گفت: تلاش می‌کنیم در مکانیزم برد - بردی که در تعامل با انجمن‌های علمی کشور طراحی می‌کنیم، شرایطی فراهم آوریم که این انجمن‌ها نیاز به کمک مالی نداشته باشند و علاوه بر اینکه استقلال مالی پیدا کنند، بتوانند توانمندی‌هایشان را نیز افزایش دهند.
در این نشست دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم و نیز رئیس شورای انجمن‌های علمی کشور و نمایندگان انجمن‌های رنگ، زیست فناوری، ماهیان زینیتی، بازرگانی، کشاورزی، انرژی، قرآن و تحولات علوم، هوا و فضا، یادگیری الکترونیکی، زبان و ادبیات فارسی، گلهای زینتی، ریاضیات، مطالعات زنان، ژنتیک، پروبیتیک و نجوم به ارایه نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز