خبرگزاری کار ایران

مسعود ادیب در گفت‌و‌گو با ایلنا:

رفتار برخی نمایندگان در مقابل وزیرعلوم، به دور از مصالح ملی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۴۶

رفتار چند نماینده تندرو را نباید به حساب مجلس گذاشت / انتصاب میلی منفرد به عنوان معاون آموزشی وزیر علوم، تقابل دولت با مجلس نیست / این آقایان تندرو، بیشتر مایل‌اند به اینکه نفوذ خودشان در وزارتخانه باقی بماند.

ایلنا: عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، با انتقاد از رفتار برخی از نمایندگان مجلس در مقابل وزیر علوم، تهدید وی به استیضاح را غیرمنطقی دانست و با بیان اینکه این کار، به دور از مصالح ملی است، گفت: البته رفتار چند نماینده تندرو مجلس را نباید به حساب کل مجلس گذاشت.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود ادیب از اساتید حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه فشار برخی از نمایندگان افراطی مجلس روی دکتر فرجی دانا وزیر علوم، و تهدید وی به استیضاح، غیرمنطقی و به دور از مصالح ملی است، اظهار داشت: اصلا فرض کنیم مجلس اختیار دارد در این مسئله وارد شود؛ انصافا این کاری که برخی از نمایندگان تندرو و افراطی مجلس کرده، چه سنخ کاری است؟ ببینید آقای دکتر فرجی دانا وزیر شده، و طبیعتا ستاد وزارتخانه خودش را تغییر داده است؛ این موضوع اصلا جای اشکال نیست.

وی افزود: اولا باید گفت آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور شد و همین آقای زاهدی که اکنون نماینده مجلس است و بعد هم آقای دانشجو وزیر علوم شدند، و در این دوران تمام رؤسای دانشگاه‌ها، تمام ستاد وزارتخانه، و حتی اعضای هیئت امنا را در موارد زیادی جا به جا کردند؛ یک نفر از مجلس اعتراض نکرد؛ حالا من حرفم این است، وقتی که آقای دکتر فرجی دانا به عنوان وزیر علوم، ستاد وزارتخانه خودش را عوض می‌کند، این چه توقع بیجایی است که برخی نمایندگان تندروی مجلس دارند که وزیر علوم حق ندارد دست به ستاد وزارتخانه بزند؟ به نظر می‌آید که این آقایان تندرو، بیشتر مایل‌اند به اینکه نفوذ خودشان در وزارتخانه باقی بماند.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: نکته دوم هم اینکه اظهار می‌کنند چرا آقای دکتر میلی منفرد معاون وزیر علوم شد؟ در پاسخ باید گفت، مجلس به آقای میلی منفرد به عنوان وزیر رأی ندادند، اما به عنوان معاون آموزشی مانعی ندارد؛ یعنی هیچ گونه تقابلی حساب نمی‌شود؛ به اضافه اینکه خود این آقای میلی منفرد که نمایندگان محترم مجلس به عنوان وزیر به او رأی ندادند، بالاخره ۱۰۵ رأی در همین مجلس آورده است؛ یعنی یک پایگاهی بیش از همه معاونان وزرای دیگر در مجلس دارد؛ بنابراین به نظر می‌آید اصل این اشکال، اشکال واردی نیست.

وی ادامه داد: اما اینکه این اشکال، علی رغم اینکه وارد باشد یا نباشد، حق مجلس است؟ خب در حد نامه نوشتن نمایندگان برای رئیس جمهور اشکالی ندارد؛ خب نمایندگان نظری داشتند و به رئیس جمهور منتقل کردند، و این حرکت قابل احترام است؛ اما اینکه برخی نمایندگان تندرو مجلس، دخالت‌های بیجا در کار وزیر کرده یا ایشان را تهدید به استیضاح کنند، این کار منطقی نیست؛ این روند، به صورت کلی روند خوبی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین ادیب گفت: البته مجلس جایگاه محترمی دارد، و البته همانطور که امام(ره) فرمودند در رأس امور بوده و خانه ملت است و طبیعتا حرمت نمایندگان و خانه ملت، حتما باید محفوظ باشد، منتها از قدیم گفته‌اند، حرمت امامزاده به متولی آن است؛ یعنی آن توقعی که وجود دارد این است که نمایندگان محترم مجلس هم، از موضع ملی به مسئله نگاه کنند نه از موضع جناحی؛ و بالاخره به یاد بیاورند که دولت گذشته چه رفتاری با مجلس و نمایندگان کرد و چه جایگاهی را برای مجلس قائل بود؛ حالا که خوشبختانه دولت اعتراف به منزلت قانونی و حرمت مجلس می‌کند، این توقع هست که مجلس هم به دولت کمک کند و خدای ناکرده با پیگیری‌های جناحی مانع فعالیت‌های دولت نشود.

وی خاطرنشان کرد: این رفتاری که جمع اندکی از نمایندگان کرده و وزیر محترم علوم را تهدید به استیضاح کردند را، نمی‌شود به حساب کل مجلس گذاشت؛ البته هر نماینده‌ای در بیان عقیده خودش آزاد است و باید برای هر نماینده‌ای این احترام را قائل بود و اجازه داد که حرفشان را بزنند، اما این را باید دانست که به هر حال موضع چند نماینده، موضع کل مجلس نیست.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، گفت: ضمن اینکه اعتراف می‌کنیم، قانونا مجلس، باید محترم بوده و حقش محفوظ باشد، اما به عنوان یک شهروند و شهروندی که حق رأی دارم و این آقایانی که در مجلس هستند نمایندگی ما را می‌کنند، عرض می‌کنم که بر این اقدام، جنبه جناحی غالب بوده و مصالح ملی در آن دیده نشده بود و بنده به عنوان یک شهروند این گونه رفتار را نمی‌پسندم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز