خبرگزاری کار ایران

رییس قوءقضاییه:

بزرگداشت علما موجب روشن شدن ابعاد وعظمت تمدن اسلامی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۰۹

آشکار کردن سنت‌های تمدن اسلامی فرا‌تر و عمیق‌تر از اشخاص است / ربی‌ها که به باور و اعتقاد برخی اندیشمندان خود، در جریان مدرنیته، توجه به الگو‌ها و خصوصاً جنبه‌های قهرمانی را از دست دادند، مفاهیمی همچون شهادت را که الگوی ماندگاری همچون حضرت اباعبداله الحسین(ع) دارد درک نمی‌کنند و نمی‌دانند که قهرمانی توام با عبودیت در یک نظام اسلامی چیست.

رئیس قوه قضاییه احیای نام بزرگان دین و علمای اسلام را موجب تبیین تاریخ تمدن عظیم اسلامی دانست و گفت: بزرگداشت علما و بزرگان حوزه‌های علمیه و احیای نام و شخصیت علمی، دینی و اخلاقی آنان فرا‌تر از نام‌ها، موجب روشن شدن ابعاد وعظمت تمدن عظیم اسلامی است.
به گزارش ایلنا، آیت الله آملی لاریجانی در دیدار اعضای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی علامه ابن شهر آشوب ساروی مازندرانی با تشریح ویژگی‌های دینی، علمی و اخلاقی علامه ابن شهر آشوب گفت: این عالم بزرگ شیعی مظلوم واقع شده و شناخت موجود از ایشان، در خور نام، شخصیت و ابعاد علمی و اخلاقی ایشان نبوده و نیست.
آملی لاریجانی با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بزرگداشت این عالم شیعی افزود: بزرگداشت علمای اسلامی و شیعی و استمرار این بزرگداشت‌ها در واقع بزرگداشت و احیای تمدن اسلامی و آشکار کردن زوایای مختلف و چه بسا پنهان این تمدن است.
رئیس قوه قضاییه علمای بزرگ اسلام را الگو‌ها و مصداق‌هایی از سنت حسنه اسلامی توصیف و تاکید کرد: آشکار کردن سنت‌های تمدن اسلامی فرا‌تر و عمیق‌تر از اشخاص است و در این زمینه باید از مردم و مسئولان استان مازندران تشکر کرد که نسبت به این مسئله اهتمام دارند و البته امیدواریم در سایر استان‌ها نیز با کمک ویژه حوزه‌های علمیه شاهد شناساندن الگو‌ها و مصادیق برجسته دینی و علمی به مردم و به ویژه جوان‌ها باشیم.
وی یکی از خصوصیات برجسته الگوهای دین را معنا بخشیدن به زندگی در چارچوب سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی وتبدیل شدنشان به نمادهایی از این ارزش‌ها برشمرد و به عنوان نمونه در باب مفهوم والای شهید و شهادت گفت: از‌‌ همان هنگام که آیات الهی در باب منزلت شهید و شهادت نازل شد، آرام آرام با شهادت مومنان و مسلمانان در عمل این مفهوم بار معنایی خاصی یافت که نمونه ماندگار آن در جهان اسلام بلکه کل بشریت قیام حضرت امام حسین(ع) و شهادت آن حضرت است.
آملی لاریجانی خودآگاهی و خود‌شناسی را نتیجه عملی توجه به سنت و تمدن اسلامی و نیز الگوهای موجود در آن اعلام کرد و افزود: غربی‌ها که به باور و اعتقاد برخی اندیشمندان خود، در جریان مدرنیته، توجه به الگو‌ها و خصوصاً جنبه‌های قهرمانی را از دست دادند، مفاهیمی همچون شهادت را که الگوی ماندگاری همچون حضرت اباعبداله الحسین(ع) دارد درک نمی‌کنند و نمی‌دانند که قهرمانی توام با عبودیت در یک نظام اسلامی چیست.
رئیس قوه قضاییه در پایان ابراز امیدواری کرد دست اندرکاران برگزاری کنگره بین‌المللی علامه ابن شهر آشوب ساروی مازندرانی با برنامه ریزی مناسب بتوانند نسبت به بزرگداشت هر چه بهتر شخصیت این عالم برجسته اقدام کنند.
در ابتدای این دیدار آیت الله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان مازندران گزارشی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به منظور برپایی این کنگره ارائه کرد.
آیت ا… طبرسی بزرگداشت عالمان دینی و مفاخر حوزه‌های علمیه را وظیفه‌ای سنگین برای جامعه اسلامی و به ویژه حوزه‌های علمیه دانست و بر تلاش برای احیای این سنت در جامعه تاکید کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز