خبرگزاری کار ایران

معاون اول قوه قضائیه:

قضاوت را نمی‌توان به فرد غیر عادل سپرد

کد خبر : ۱۱۲۴۳۶

امر قضاوت را می‌توان به کسی که شرط اجتهاد را نداشته باشد سپرد اما به هیچ وجه نمی‌توان قضاوت را به فرد غیر عادل سپرد / وظیفه قضات این است که اضطراب‌های اجتماعی را به آرامش و سکون در جامعه تبدیل کنند.

معاون اول قوه قضائیه گفت: وظیفه قضات این است که اضطراب‌های اجتماعی را به آرامش و سکون در جامعه تبدیل کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام رئیسی در مراسم تودیع و معارفه رئیس و سرپرست جدید دانشگاه علوم قضائی گفت: این مرکز علمی محلی برای کادرسازی قوه قضائیه است و تربیت نفوس مستعد و آموزش دانشجویان و همچنین آماده کردن نیروها برای ورود به عرصه فقه و قضا از جمله وظایف این دانشکده است.

وی ادامه داد: بخشی از شناخت و معرفت با علم‌آموزی به دست می‌آید اما حق آن است که شناخت در بسیاری از ابعاد علم و دانش واقعی باشد.

رئیسی ادامه داد: در دانشگاه علوم قضایی علاوه بر یادگیری دانش‌های ضروری در امر قضاوت باید در مورد تهذیب نفس و آماده شدن به لحاظ روحی و اخلاقی در مواجهه با پرونده‌های قضایی دانشجویان را آماده کرد.

وی ابراز داشت: چهره‌هایی که در این دانشگاه ساخته می‌شود باید بتوانند در امر قضا عملکرد عینی داشته باشند و قضاوت امروز به عنوان امری مهم مطرح است که باید برای پرونده‌های مختلف آمادگی روحی را در خود ایجاد کرد.

رئیسی گفت: قضاوت شأنی از شئون پیامبری و امامت است و بسیاری از حقوقدانان هستند که دانش حقوق دارند و محترمند اما شأن قضا شأن خاصی است.

رئیسی به دو نوع تزکیه مثبت و منفی اشاره کرد و گفت: چهره‌های ساخته شده در دانشکده باید بتوانند نوسانات زمین و اضطرابات آن را حفظ کنند و وظیفه قضات این است که اضطراب‌های اجتماعی را به آرامش و سکون در جامعه تبدیل کنند.

وی تأکید کرد: قاضی آرامش اجتماعی را با علم و دانش خود سبب می‌شود.

رئیسی تأکید داشت: دانشگاه قوه قضائیه در کادرسازی برای دستگاه قضایی جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.

وی مطرح کرد: امر قضاوت را می‌توان به کسی که شرط اجتهاد را نداشته باشد سپرد اما به هیچ وجه نمی‌توان قضاوت را به فرد غیر عادل سپرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز