خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا جلایی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

امروز عزای افراطیون عزای مکتب نیست، عزای رانت خواری است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۵۲۷

اگر وضعیت‌های تحریمی و امنیتی برداشته شود و شرایط عادی باشد رانت‌های ویژه هم شکل نمی‌گیرد و می‌توان گفت اگر اینان امروز عزا گرفته باشند عزای مکتب نیست و عزای رانت خواری است.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نگرانی آقای خاتمی از فرا‌تر رفتن برخورد مخالفان با دولت روحانی را نگرانی درستی ارزیابی کرد و گفت: دیدگاه خاتمی مبتنی بر تجربه دوران اصلاحات و ریاست جمهوری ایشان است.

حمیدرضا جلایی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: ویژگی اصلی اقدامات افراطیون آن است که بسیاری از کارهای آن‌ها غیرقانونی بوده و اگر دیگران آن اقدامات را انجام می‌دادند به آن تلاش برای براندازی نظام می‌گفتند.

وی افزود: اصولگرایان در چند سال گذشته نه تنها علیه اقدامات تندرو‌ها کاری نکردند بلکه در مقابل کارهای آن‌ها سکوت کردند که این مساله موجب شد این اقدامات دامن خودشان را هم بگیرد به گونه‌ای که حرمت حجت الاسلام ناطق نوری در مشهد و لاریجانی در قم را شکستند.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز شرایط تغییر کرده است، افزود: طی هشت سال گذشته شاهد معجزات آقایان در نابودی حوزه اقتصاد، فرهنگ و سیاست داخلی و خارجی بودیم و مردم پس از مشاهده عملکرد آن‌ها به ماهیت اصلی آن‌ها پی بردند.

جلایی‌پور گفت: اکنون آقای روحانی رای آورده و افکار عمومی با ایشان است. ثانیا عملکرد روحانی در دو ماه گذشته بسیار مثبت بوده و بر محبوبیت ایشان افزوده است. با این شرایط دست افراط گرا‌ها برای حمله به ایشان بسته است لذا طبیعی است برای تخریب دولت شروع به تخریب حامیان آن کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب به بیان تفاوت افراط گرا‌ها در ایران با کشورهای خاورمیانه و سایر کشور‌ها پرداخت و افزود: پایگاه افراط گرایی برخلاف دیگر کشور‌ها، در جامعه نیست. افراط گرایی در ایران قبل از اینکه یک پدیده اجتماعی و اقتصادی باشد یک پدیده سیاسی است.

وی اذعان داشت: امروز رویکرد افراط گرایی در ۳ لایه به بن بست رسیده است. مرتبه اول این بود که در انتخابات گذشته مردم به افراط گرایی نه گفتند و پایگاه مردمی آن‌ها از بین رفت. در مرحله دوم هسته اصلی قدرت در ایران به آن‌ها مجال جولان نداد، لایهٔ سوم ارائه نظر مقام معظم رهبری با مضمون نرمش قهرمانانه بود که این اقدام ایشان تندرو‌ها را بسیار گیج کرد.

وی افزود: بیان مبحثنرمش قهرمانانه در شرایطی که افراطی گرایی در تشنج زایی بین المللی نتیجه بخش است مشت دیگری بر پیکرهٔ اینان بود که مقام معظم رهبری با بیان این مفهوم مانع از جولان تنش‌زایی آن‌ها شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ابراز داشت: این روند موجب شد اینان همانند شیرهای بی‌یال و دم بی‌هویت شدند که به نظر من یکی از وظایف رسانه‌ها و نهادهای مدنی آن است که با آن معدود افرادی که یک زمان سیاهی لشگر افراط گرایی بودند مصاحبه و روشنگری کند زیرا افراطی گرایی در این مدت چند پس گردنی خورده است و برخی از آنان از اعمال گذشته خود پشیمان شده‌اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: افراطیون با نام مکتب و مبارزه با امپریالیسم و نیروهای ضد اسلامی اهداف خود را پنهان می‌کردند و اما در پشت این ظاهر از رانت و منافع ویژه‌ای برخوردار می‌شدند که اگر وضعیت‌های تحریمی و امنیتی برداشته شود و شرایط عادی باشد رانت‌های ویژه هم شکل نمی‌گیرد و می‌توان گفت اگر اینان امروز عزا گرفته باشند عزای مکتب نیست و عزای رانت خواری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز