خبرگزاری کار ایران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

اکنون موضع نظام " نرمش " با قید " قهرمانانه " است

کد خبر : ۱۱۰۱۸۶

ما هم به تعامل با دنیا احتیاج داریم و معقول نیست که اعلام بی نیازی کنیم برای لغو تحریم‌ها برای رفع این ظلمی که به ملت ایران روا شده باید گشایشی در احوال مردم ایجاد شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی خود پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: ما هم به تعامل با دنیا احتیاج داریم و معقول نیست که اعلام بی نیازی کنیم برای لغو تحریم‌ها برای رفع این ظلمی که به ملت ایران روا شده باید گشایشی در احوال مردم ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسین صفارهرندی گفت: در هفته‌های اخیر شاهد جریانی هستیم که ممکن است در نگاه نخست با عادات و رویه‌های معمول ما نامانوس باشد اگر تحرکی در چارچوب دیپلماسی عمومی نظام و دیپلماسی اختصاصی جمهوری اسلامی در قبال مسائل بین‌المللی روا داشته می‌شود، این اتفاق حرکتی در جهت تغییرات تاکتیکی و قدرت مانوری است که نظام می‌تواند برای تحصیل منافع ملی و اصول مورد قبول خود داشته باشد.

وی ادامه داد: تعبیری که راهگشای دور جدید بوده است، تعبیر بسیار حکیمانه‌ و در راستای نرمش قهرمانانه است که رهبر معظم انقلاب در چند دوره از آن یاد کرده‌اند و آخرین آن نیز سخنانی بود که چند هفته قبل در دیدار با پاسداران و سپاهیان اسلام مطرح کردند.

عضو تشخیص مصلت نظام تصریح کرد: حالتی که امروز ما از نرمش قهرمانانه با جریان مسلط جهانی و جریان استکباری در بخشی از خواسته‌های خود داریم، به بخشی از موضوعات هسته‌ای محدود شده است.

صفارهرندی ادامه داد: هیات عالی ایران که به سازمان ملل رفت، به عنوان سفیر جمهوری اسلامی با مسئولیت عالی رئیس‌جمهور، با تکیه بر اعتماد رهبر معظم انقلاب اسلامی، با اختیاراتی که از سوی وجدان بیدار انقلاب و با تکیه بر آراء مردمی بود که رئیس‌جمهور خود را با رای قابل توجهی انتخاب کرد و این ظرفیت را به او بخشید که با زبان آنها با جهان سخن بگوید؛ لذا اگر ما این را درست بشناسیم که آیا آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران تدبیر تازه‌ای که برای سخن گفتن با جهان یافته است معامله بر سر مبانی و اصول نظام و انقلاب اسلامی است یا خیر؟ می‌بینیم که همگی معتقدند که آئین اصلی و مبانی نظام به هیچ وجه تغییر نکرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: تغییری که در داخل کشور در ماه‌های اخیر پس از انتخابات اتفاق افتاده است به معنای اعتماد کردن به گروهی از زمامداران است که می‌گویند ما از روش تازه‌ای به لحاظ تاکتیکی و فرعی می‌خواهیم با جهان مواجه شویم و امیدوار به نتیجه‌بخش بودن آن در تحقق آرمان‌های نظام هستیم.

صفارهرندی گفت: در حاشیه سخنرانی چند شب گذشته رئیس خبیثرژیم صهیونیستی از کریستین امانپور به عنوان کارشناس مسائل دیپلماتیک و سیاسی غرب سؤال کردند که سخنان او را چطور ارزیابی می‌کنید که وی پاسخ داد من در این چند روزه در لندن در هر محفلی که درباره قضایای اخیر صحبت کردم گفتم حرف اصلی این است که اگر بین ایران و آمریکا توافقی صورت گیرد بزرگترین اتفاقی است که در دنیا پس از جنگ سرد صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: اگر جمهوری اسلامی یک قدرت معمولی و غیرقابل اعتنا بود کشورهای غربی چنین تعبیری را در مورد آن به کار نمی‌بردند.

صفارهرندی ابراز داشت: در اثر گفتگوی ایران با آمریکا این توهم برای عده ای ایجاد شده است که رفتن ما به سراغ آمریکا به معنی احتیاج ما به آن‌هاست و اعلام می‌کنم بله ما هم به تعامل با دنیا احتیاج داریم و معقول نیست که اعلام بی نیازی کنیم برای لغو تحریم‌ها برای رفع این ظلمی که به ملت ایران روا شده باید گشایشی در احوال مردم ایجاد شود.

وی ادامه داد: یکی از رؤسای کشورهای همسایه از گفتگوی خود با رئیس سازمان سی‌آی‌ای می‌گفت که وی در سه سال گذشته از نابودی دولت بشاراسد سخن به میان آورده سه سال گذشته نه تنها سوریه سقوط نکرد بلکه آن‌ها با سوریه‌ای به مراتب قدرتمندتر از گذشته مواجه هستند.

صفارهرندی توضیح داد: در گذشته هروقت آمریکا اراده می کرد در منطقه‌ای تجاوزکارانه وارد شود به معنای تمام شدن کار و فروپاشی دولت آن منطقه بود و آنها زمینه را آنقدر مساعد می‌دیدند که حاکمیت دست نشانده‌ خود را حاکم کنند همانطور که در موج اول اقدام خود در افغانستان موفق شدند.

وی به ورود آمریکا به افغانستان و عراق اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها طی ارزیابی از اقدامات گذشته خود در پایان دوره ده ساله از ورود به دو کشور افغانستان و عراق، به این نتیجه رسیده‌اند که اشتباه بزرگی مرتکب شدند و اگر تا دیروز جمهوری اسلامی ایران، مقاومت فلسطین و حزب‌الله لبنان، در برابر آن‌ها مقاومت می‌کردند؛ امروز شاهد این هستیم که افغانستان، عراق و سوریه نیز مقاومتی مشابه فلسطین و حزب‌الله لبنان را دنبال می‌کنند.

صفارهرندی در ادامه اضهار داشت: آمریکایی‌ها با افروختن آتش جنگ قومی و فرقه‌ای در لبنان و سوریه تصور می‌کردند اگر حلقه‌ای از زنجیره هلال شیعی را بزنند کل مقاومت برباد رفته اما اکنون به اشتباه خود پی برده و متوجه قدرت حزب‌الله در سوریه هستند.

وی تاکید کرد: اکنون مقاومت به صورتی است که دیگر آمریکا نمی‌تواند هر زمان اراده کرد به خواسته‌های قطعی خود برسد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبق صحبت‌های مسئولان در مراوده‌های دیپلماتیک با سایر دیپلمات‌ها و تحلیل کارشناسان تا همین چند هفته اخیر عملیات نظامی علیه سوریه قطعی بود اما چه چیزی این وضعیت را برهم زد؟ چه شد آمریکا منافع خود را در حمله به سوریه ندیده گرفت؟ آمریکا احساس کرد به دلیل شرایط ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک منطقه، جنگ به مثابه اولین جرقه‌ در انبار باروت خواهد بود و همه آرزوهای آن‌ها را برباد خواهد داد؟ این سوالات پاسخی روشن دارد و آمریکایی‌ها مصالح خود را می‌سنجند و بهترین کار را انجام می‌دهند.

وی به عملکرد وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت: خوشحالم که دکتر ظریف در ارزیابی اتفاقات افتاده ومراوده‌هایی که با جهان بیرون داریم به ویژه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد این رفت و آمدها به معنای طرح دوستی نیست. وقتی قرار است جنگ باشد باید مراقب دشمن بود دیپلمات واقعی لبخند به لب و خنجری در پشت دارد به محض اینکه اغوا شدند و خودمانی شدند خنجر فرود می‌آید.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر " نرمش قهرمانانه " اظهارداشت: زمانی که رهبری بر روی موضوعی صحه می‌گذارند یعنی موضع نظام و اکنون موضع نظام " نرمش " است البته با قید " قهرمانانه " و وقتی دکتر روحانی اعلام می‌کند با اختیار تام آمده یعنی اختیار تام در چارچوب مقررات و خط قرمزهای نظام که باید مورد توجه قرار بگیرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ما همچنان به عنوان پشتوانه برای تیم جمهوری اسلامی ایران درجنگی که با دنیا داریم حمایت‌ها و دعاهای خود را بدرقه راهشان می‌کنیم اما از افرادی که به سخن‌پراکنی‌های غیررسمی به عنوان سخنگوی ایالات متحده عمل می کنند تاکید داریم مطمئن باشید ملت ایران هرگز از غرور ملی و بنیان‌های ملی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز