خبرگزاری کار ایران

رئیس جدید دیوان محاسبات کشور:

ناآگاهی مدیران اجرایی از قوانین دلیل بسیاری از تخلفات است

کد خبر : ۱۰۴۵۹۸

یکی از راهکارهای کاهش تخلفات، استقرار کنترل داخلی است و در هر دستگاه اجرایی باید سیستمی وجود داشته باشد که اقدامات مالی آن سیستم را کنترل کند.

رئیس جدید دیوان محاسبات کشور دلیل بسیاری از تخلفات دستگاه‌ اجرایی را ناآگاهی مدیران دولتی از مقررات دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امین حسین رحیمی رئیس دیوان محاسبات کشور در حاشیه مراسم معارفه خود، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بسیاری از تخلفات دستگاه های اجرایی به این دلیل است که مدیران اجرایی قوانین و مقررات را نمی دانند و بنا براین است که آموزش مدیران مالی را یک اولویت اصلی در آینده بدانیم.

وی تحقق این آموزش را در گرو تعاملات دولت دانست و افزود: در صورتی که دولت نخواهد این کار انجام نمی شود. وظیفه آموزش در مرحله اول به عهده دولت است اما ما امکاناتش را فراهم می کنیم و اساتید آن را در اختیار دولت می‌گذاریم تا مدیران مالی خود را آموزش دهند و با آموزش مدیران مالی بسیاری از تخلفات غیرعمد از بین می روند.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از راهکارهای کاهش تخلفات، استقرار کنترل داخلی است و در هر دستگاه اجرایی باید سیستمی وجود داشته باشد که اقدامات مالی آن سیستم را کنترل کند.

رئیس دیوان محاسبات کشور خاطرنشان کرد: مطابق قانون، دیوان محاسبات کشور تنها مرجعی است که صلاحیت دارد بگوید چه مرجعی در چه دستگاهی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: این موضوع تا به امروز کمتر مورد توجه بوده و مستلزم همکاری دولت است و فکر می کنیم با شعارهایی که تا به امروز دولت آقای روحانی داده اند، امید به همکاری با این دولت بسیار زیاد باشد و در این صورت در تمامی دستگاه های اجرایی علاوه بر سیستمی که الآن وجود دارد سیستم کنترل داخلی نیز استقرار پیدا می کند.

رحیمی یادآور شد: دیوان محاسبات در این راستا سیستم کنترل داخلی را طراحی کرده و آموزش می دهد. و همچنین از آن گزارش‌هایی درخواست می‌کند که موجب می شود بسیاری از تخلفات کم شود.

به گفته رحیمی، در صورتی که دولت در مقابل این اقدام موضع گیری کند این امر قابل اجرا نخواهد بود. اما تصور می کنم با شعارهایی که در دولت جدید مطرح شده، اجرایسیستم کنترل داخلی در تمام دستگاه های اجرایی محقق شود.

رئیس دیوان محاسبات در پاسخ به سوالی درباره اطلاعات جدید از پرونده های سنگین در این دیوان گفت: دیوان محاسبات نباید کارهایش را جنجالی و با حاشیه همراه کند و ما پرونده های بزرگی در دیوان محاسبات داشتیم و بررسی کردیم اما هیچ کدام رسانه ای نشد تازمانی که رأی قطعی برای آنها صادر شود.

رحیمی همچنین درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه لاریجانی از اطلاع رسانی به موقع و جلوگیری از تخلفات مشابه تأکید داشت گفت: اینکه بخواهیم یک موضوع را اطلاع رسانی کنیم در رابطه با پرونده خاص و یا فرد خاص صحبت کنیم تفاوت دارد و این مسئله که در مورد فرد یا پرونده ای اطلاعی به رسانه ها دهیم مدنظر نبوده و به طور کلی دیوان محاسبات گزارش های خود را به موقع به مجلس ارائه می کند تا مانع بروز بسیاری از تخلفات شود.

وی در پاسخ به این که کنفرانس خبری خود را چه زمانی برگزار می کند گفت: کنفرانس خبری به زودی برگزار می کنم و اگر پرونده ای را مجاز شویم که در موردش صحبت کنیم حتما در جمع اصحاب رسانه بیان می کنیم.

رحیمی درپاسخ به این سوال که رویه شما در زمینه اطلاع رسانی با رحمانی فضلی تفاوت دارد خاطرنشان کرد: خیر. ما اطلاع رسانی را با رسانه ها جدی می گیریم و حتما اطلاع رسانی داریم اما بپذیرید که در زمینه پرونده هایی از افراد متخلف تا زمانی که رأیی قطعی صادر نشده هیچ مرجعی نباید در این رابطه اطلاع رسانی کند.

رحیمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه گفته بودم یکی از دلایل بروز تخلفات قوانین مجمل مجلس است و آیا برای مقابله با آن فکری دارید گفت: در تفریق بودجه وقتی انحرافات از بودجه بیان می شود علت های آن نیز به میان می آید. بسیاری از اوقات وجود قوانین دست و پا گیر و متناقض باعثمی شود تا یا یک دستگاه اجرایی آن را انجام ندهد و یا اینکه درصورت انجام آن مرتکب تخلفات شود. بعنوان مثال قانونی که سال ۸۰ تصویب شد و تا به امروز اجرا نشد را می توان یک نمونه بیان کرد.

وی یادآور شد: برنامه ما این است که در زمان تصویب قانون بودجه تا زمان پایانی در مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشیم و به اصلاح قوانین و یا عدم تصویب قانون های دست و پا گیر وارد شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز