خبرگزاری کار ایران

/یادداشتی از سعید محمدی/

تکرار وعده‌های توخالی انتخاباتی و بی‌صداقتی ترامپ

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۳۸۱

در جهانی که در ایام بیماری مهلک کووید ۱۹ بیش از هر زمانی به هم پیمانی، همراهی و همکاری توأم با صداقت جمعی نیازمند است، نیازی به امثال دونالد ترامپ و تفکرات فاشیستی او ندارد. بنابراین ادامه سایه تباهی و نژادپرستانه دونالد ترامپ نه تنها برای آمریکا، بلکه برای جامعه جهانی، بسیار وخیم و بحران‌ساز خواهد بود.

به گزارش ایلنا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در این روزها درمانده از ریزش آراء در میان هواداران سابقش به پریشان‌گویی و رویا‌پردازی متوسل شده است. او گفته «ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، شی رئیس‌‌جمهور چین، کیم جونگ اون رئیس‌جمهور کره شمالی و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه شطرنج بازانی در سطح جهانی هستند که منتظر پیروزی جو بایدن در انتخابات هستند». «تهران هم خواهان پیروزی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سوم نوامبر است و اگر ما پیروز شویم، بلافاصله به توافقی با ایران دست پیدا خواهیم کرد.» وعده‌های انتخاباتی و توخالی دونالد ترامپ یادآور یک ضرب‌المثل ایرانی «وعده سر خرمن» است. ترامپ در مدت سه ماهه باقی مانده از کارزار انتخاباتی به هر حیله‌ای متوسل می‌شود تا روند ریزشی مشروعیتش را متوقف و یا کُند کند. 

دونالد ترامپ در ایام تصدی‌اش بر کاخ سفید به خوبی نشان داده که پایبند به اخلاق و اصول انسانی نیست. او یک‌نژادپرست و متکبر تمام عیار است که به برتری‌های نژادی و مالی باور دارد و در مقابل دیگر ملل و ادیان فخرفروشی می‌کند؛ اطرافیان او نیز با همین خصوصیات گزینش شده‌اند. افرادی که با داشتن افکار فاشیستی به غیر از گسترش خشونت و افراط به چیز دیگری نمی‌اندیشند. مجموعه‌ای مخوف که بحران‌سازی و جنگ‌آفرینی در راستای توسعه تجارت سلاح در منطقه و جهان هدف اصلی آنها است. مایک پمپئو وزیر امور خارجه و مسئول نفرت‌پراکنی ترامپ، الگوی معروف به «دروغگویی» شاخص و معرف تیم ناکارآمد ترامپ است.    

دونالد ترامپ در ایام تصدی در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا از مجموعه بزرگی از توافقات دو و چندجانبه و سازمان‌های بین‌المللی خارج شد. او با پلیدترین رژیم‌های کودک‌کش خاورمیانه پیمان دوستی بست تا نفت آنها را غارت و به جای پول به آنها سلاح‌های کشتار جمعی به قول خودش«زیبا» واگذار کند. آتش‌افروزی‌ها در یمن، عراق، سوریه، افغانستان، لیبی و... از چنین تفکری برخاسته و کودکان و زنان بی‌پناه منطقه را با سلاح‌های ترامپ به کام خود کشانده است.   

او حقوق ملت مظلوم فلسطین را با عنوان مجهول «معامله قرن» زیر پا گذاشت تا از فردی بنام بنیامین نتانیاهو که در سرزمین‌های اشغالی پرونده اختلاس، کلاه‌برداری و تقلب دارد، در انتخابات نامشروع سرزمین‌های اشغالی فلسطین حمایت کند. ترامپ به این امر نیز بسنده نکرد، بلکه مجموعه‌ای بزرگ از گروه‌های تروریستی خاورمیانه را هم تحت پوشش حمایت نظامی خود قرار داد. 

ترامپ بیش از سی کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد از جمله ایران را در ایام بحران پاندمی کرونا با اهداف فاشیستی و دیدگاه‌های نژادپرستانه تحت تحریم قرار داده است. در مورد ایران، سخت‌ترین تحریم‌های تروریستی را با عنوان فشار حداکثری علیه ایرانیان سازمان داد و حتی اجازه ورود دارو، تجهیزات پزشکی و رفاهی مردم ایران را از طریق قطع مبادلات مالی متوقف و مسدود کرد.  

اینک او ریاکارانه اظهار می‌کند؛ پس از پیروزی مجدد در انتخابات با ایران توافق خواهد کرد. کدام توافق؟ ترامپ بی هیچ‌گونه دلیل، از توافق مشروع بین‌المللی میان ایران و جامعه جهانی تحت عنوان برجام که ذیل مصوبه شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد، خارج شد و با تروریسم اقتصادی سخت‌ترین لطمات و خسارت‌های اقتصادی را به ملت ایران وارد کرد. بدیهی است چنین فرد نژادپرستی که به ارزش‌های انسانی، توافقات و مقررات بین‌المللی وقعی نمی‌نهد در آینده نیز تغییر رفتار نخواهد داد. ترامپ صداقت ندارد که اگر داشت حتی یک روز به ادامه جنایت در حق ملت ایران، دیگر ملل جهان و حتی مردم آمریکا ادامه نمی‌داد و بلافاصله تحریم‌های ظالمه را لغو می‌کردد. بنابراین او بدنبال باج‌گیری از جهان است و همچنان به سیاست‌های نژادپرستانه و فاشیستی خود برای پریشان‌سازی اقوام و ملل مختلف جامعه جهانی و حتی ملت آمریکا در هر لحظه‌ای که بر سر کار باشد، ادامه خواهد داد. 

سیاست اصولی ترامپ اعلام برتری نژادی از طریق زانو بر گلو با هدف خفه کردن و نشان دادن تفوق بر مخاطبانش است. این سیاست در بحران ضد نژادپرستی داخل آمریکا نیز به خوبی خود را نشان داد. ترامپ نه تنها علیه ملت ایران بلکه در مورد ضعیف‌ترین بخش از طبقات اجتماعی، اقوام رنگین پوست و مهاجران آمریکا هم سیاست اعمال خشونت و افزایش محرومیت حتی در بخش بهداشت و درمان و نحوه تامین امور اجتماعی را دنبال کرده است.

میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده در توصیف اخیرش از ترامپ به نکته جالبی اشاره کرد، او گفت: «هرگاه برای رهبری یا تسلی‌‌جویی یا اندک نشانه‌ای از ثبات به کاخ سفید کنونی رو می‌کنیم، تفرقه و بی‌سامانی نصیب‌مان می‌شود و شاهد نبود مطلق همدلی هستیم. بگذارید تا جای ممکن صادق باشم؛‌ دونالد ترامپ برای کشور ما رئیس‌جمهوری نادرست است. او خیلی وقت داشته تا ثابت کند که از عهده این مسئولیت بر می‌آید، اما آشکارا در این امر بازمانده است. او نمی‌تواند از عهده چالش‌های کنونی بربیاید. او نمی‌تواند برای‌ ما همان کسی باشد که ما می‌خواهیم باشد». 

بنابراین با در نظر گرفتن پیشینه دونالد ترامپ و مجموعه مقام‌های نئوکان اطراف او این استنباط در میان ملت آمریکا بسیار جدی است که دیگر نمی‌توان به چنین فردی که بارها اثبات کرده ناپایدار، نژادپرست و بسیار پیمان‌شکن است، اعتماد و اطمینان کرد. خطر اصلی ترامپیسم علاوه بر نژادپرستی و تقویت نئونازیسم ادامه توسعه ناامنی، بی‌ثباتی سیاسی و  اقتصادی در جهان است.  جهانی که در ایام بیماری مهلک کووید ۱۹ بیش از هر زمانی به هم‌پیمانی، همراهی و همکاری توام با صداقت جمعی نیازمند است، نیازی به امثال دونالد ترامپ و تفکرات فاشیستی او ندارد. بنابراین ادامه سایه تباهی و نژادپرستانه دونالد ترامپ نه تنها برای آمریکا، بلکه برای جامعه جهانی، مجموعه کشورهای مستقل عضو جامعه بین‌الملل و اتحادیه اروپا بسیار وخیم و بحران‌ساز خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز