خبرگزاری کار ایران

نادر انتصار در گفت‌وگو با ایلنا:

ظریف با استعفای اینستاگرامی مستقیما تصمیمش را به مردم اطلاع داد/ این استعفا در دستگاه دیپلماسی ایران و برجام خلاء جدی ایجاد می‌‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۹۹۷

یک استاد دانشگاه آلابامای جنوبی امریکا با بیان اینکه محمدجواد ظریف به نظر من بهترین و حرفه‌ای‌ترین وزیر امور خارجه در چهل سال دوران جمهوری اسلامی ایران بود، تاکید کرد: استعفای ظریف، خلائی در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایجاد خواهد کرد که پر کردن آن حداقل در کوتاه مدت ممکن است آسان نباشد. 

نادر انتصار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص استعفای ناگهانی محمدجواد ظریف از مقام وزارت امور خارجه گفت: استعفای وزرا پدیده غیر عادی نیست و این مسئله، در تمام دنیا اتفاق می‌افتد ولی من تعجب کردم که آقای ظریف از طریق اینستاگرام استعفای خود را اعلام کردند. 

وی با بیان اینکه شاید ظریف از این طریق می‌خواست مستقیما تصمیمش را به مردم اطلاع دهند که احتیاج به مراحل فیلتری نباشد، اظهار داشت: حتما خود آقای ظریف در این مورد توضیحات بیشتری در آینده خواهند داد.   

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که چقدر سایه انداختن فشارهای داخلی و مسائل جناحی بر استعفای ظریف اثرگذار بوده است؟ تصریح کرد: شکی نیست که مسائل جناحی و فشارهای داخلی در دوران پس از خروج آمریکا از برجام روی آقای ظریف تاثیر منفی داشته‌اند. اگر این مسائل را به فشارهای خارجی اضافه کنیم آن وقت می‌توان درک کرد که چرا آقای ظریف استعفا دادند.

انتصار در پاسخ به این سوال که استعفای ظریف چه اثراتی می‌تواند بر تداوم برجام و همچنین همکاری‌های بین‌المللی ایران داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: این بستگی به تصمیم نظام در مورد برجام و تداوم همکاری‌های بین‌المللی ایران دارد یعنی اگر نظام تصمیم به ماندن در آنچه که از برجام باقیمانده است بگیرد، احتمال ادامه روند کنونی وجود دارد ولی چون ظریف به عنوان طراح برجام شناخته شده بودند، استعفای ایشان ممکن است در تداوم برجام مشکلاتی ایجاد کند. 

وی درباره ظریف و عملکرد ۶۷ ماهه وی هم ابراز داشت: آقای ظریف به نظر من بهترین و حرفه‌ای‌ترین وزیر امور خارجه در چهل سال دوران جمهوری اسلامی ایران بودند و استعفای ایشان خلائی در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایجاد خواهد کرد که پر کردن آن حداقل در کوتاه مدت ممکن است آسان نباشد. 

این استاد دانشگاه آلابامای جنوبی درخصوص واکنش احتمالی رییس‌‌جمهور به استعفای وزیر امور خارجه بیان کرد: در این مقطع زمانی من نمی‌دانم که جواب یا عکس‌العمل آقای روحانی چه خواهد بود چون نمی‌دانم که آقای ظریف در مورد استعفا خود با آقای روحانی مشورت کرده بودند یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز