خبرگزاری کار ایران

خرم در گفت‌وگو با ایلنا:

رسیدن به توافق بستگی به نظر رهبران سیاسی دارد / احتمال توافق بالاست

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۸۱۰

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ با گذر از مرحله کلیات وارد جزییات شده است که در این مرحله دو طرف نیاز پیدا کرده‌اند که نفرات جدید را به مذاکرات اضافه کنند

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد تاکید کرد: رسیدن به تفاهم سیاسی تا پایان ماه مارس مقدور به نظر می‌رسد، از دید کارشناسی احتمال توافق وجود دارد اما نظر کار‌شناسی تعیین‌کننده نیست و از نظر سیاسی ممکن است رهبران کشور‌ها در لحظه آخر به تصمیمی برسند که اولویت دیگری غیر از توافق مدنظر قرار گیرد.

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص پنجمین از مذاکرات پس از تمدید هفت ماهه که در روزهای اخیر در ژنو برگزار شد، گفت: هم‌اینک در فاصله چند ماهی که گذشته است، طرفین توانسته‌اند در رابطه با موضوعات فکر کنند و برای آنها راه‌حل ارائه نمایند.

وی با بیان اینکه شرایط سیاسی ایران و آمریکا به سطحی رسیده است که اگر این دو دیر بجنبد ممکن است که گروه‌هایی که به دنبال تخریب مذاکرات هستند، بتوانند کلاف را در دست بگیرند و کارشکنی کنند، اظهار داشت: در داخل آمریکا گروه‌هایی هستند که منافعشان در باقی ماندن تحریم‌ها یا مخالف با تهران است و از سوی دیگر نیز نخست وزیر رژیم صیهونیستی مرتبا سم‌پاشی می‌کند تا اراده اوباما را متوقف سازد و جلوی توافق را بگیرد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: بنابراین تهران و واشنگتن به این نتیجه دست یافته‌اند که مخالفان کم نیستند و برای همین آنها باید حداکثر تلاش خود را برای رسیدن به توافق بکنند، پس فضا برای یک اراده سیاسی از سوی ایران و آمریکا فراهم است و این اراده می‌تواند سایر کشورهای عضو ۱ + ۵ را همراه سازد.

خرم در ادامه به حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و وزیر انرژی آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ با گذر از مرحله کلیات وارد جزییات شده است که در این مرحله دو طرف نیاز پیدا کرده‌اند که نفرات جدید را به مذاکرات اضافه کنند و حضور متولیان انرژی هسته‌ای دو کشور در این مذاکرات در همین راستا است و می‌توان گفت که حضورشان به معنای عملیاتی شدن مذاکرات است.

این دیپلمات اسبق ارشد کشورمان با بیان اینکه رسیدن به تفاهم سیاسی تا پایان ماه مارس مقدور به نظر می‌رسد، تصریح داشت: از دید کارشناسی احتمال توافق وجود دارد اما نظر کار‌شناسی تعیین‌کننده نیست و از نظر سیاسی ممکن است رهبران کشور‌ها در لحظه آخر به تصمیمی برسند که اولویت دیگری غیر از توافق مدنظر قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز