خبرگزاری کار ایران

ناصر هادیان در گفت‌وگو با ایلنا؛

آژانس یا اشتباهش را بپذیرد یا از مریوان بازدید کند

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۰۸۳

ایران می‌گوید منابع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غلط‌‌های فاحشی دارد لذا اطلاعات داده شده از خارج ایران و ساختگی است که با همین مسئله می‌خواهد آن را ثابت کند.

یک کار‌شناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: ادعای آژانس در مورد مواد اعلام نشده است که این ادعا را می‌توان برای همه کشور‌ها بیان کرد چون بازرسی‌ها از سایت‌ها و مواد اعلام شده صورت می‌گیرد و حتی اگر ایران دسترسی‌های عجیب و غریب هم به آژانس بدهد باز آژانس می‌تواند باز‌‌ همان ادعا بکند.

ناصر هادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص بخشی از گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ مبنی بر عدم پاسخگویی ایران به دو سوال باقی مانده از توافقاتش گفت: ایران می‌گوید به ۲ سوال از ۱۸ سوال آژانس، پاسخ داده است.

وی به درخواست ایران از آژانس اشاره کرد و ادامه داد: ایران می‌گوید شما باید اسنادی که براساس آن ادعاهایی در رابطه فعالیت هسته‌ای کشورمان می‌کنید را به ما ارائه بدهید تا براساس آنها پاسخ بدهیم٬ اما آژانس از ارائه آن اطلاعات و مدارک خودداری می‌کند.

هادیان افزود: ایران می‌گوید منابع آمانو غلط‌های فاحشی دارد که نشان می‌دهد اطلاعات داده شده از خارج ایران و ساختگی است و برای اثبات ساختگی بودن اطلاعات می‌گوید مثلاً تلفظ‌هایی که در این اسناد وجود دارد٬ نشان می‌دهد منابع آمانو ساختگی است و آمانو به آن اشاره نمی‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در گزارش سال ۲۰۱۱ آمانو ادعا شده بود ایران در مریوان یک انفجار هسته‌ای انجام داده، اظهار داشت: ایران در پاسخ به این ادعا می‌گوید که از سایت مریوان می‌توان بازدید کرد و بازرسی‌هایی را انجام داد اما آژانس تاکنون بازدیدی از این محل نداشته‌ که شاید به این دلیل بوده که آژانس به این نتیجه رسیده که اطلاعات داده شده غلط است و حال نیز باید اذعان کند ادعایش اشتباه است یا اینکه اگر همچنان به ادعایش تاکید دارد٬ از مریوان بازدید کند.

هادیان افزود: آژانس حتی درصدد پاسخگویی به جواب‌های ایران نیست و می‌توان این را یک ایراد واردشده به آژانس دانست.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره ادعای دیگر گزارش آمانو مبنی بر اینکه آژانس نمی‌تواند صحت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کند، تصریح کرد: ادعای آژانس در مورد مواد اعلام نشده که این ادعا را می‌توان برای همه کشور‌ها بیان کرد چون بازرسی‌ها از سایت‌ها و مواد اعلام شده صورت می‌گیرد و حتی اگر ایران دسترسی‌های عجیب و غریب هم به آژانس بدهد٬ باز آژانس می‌تواند باز‌‌ همان ادعا بکند.

وی اضافه کرد: این ادعا‌ها را می‌توان به هر کشوری مثل آلمان، ژاین و آرژانتین و… تعمیم داد و آنها هم هر چقدر دسترسی بدهند و مواد هسته‌ای‌شان را ارائه کنند٬ باز می‌توان ادعا کرد که این کشور فعالیت اعلام نشده دارد.

هادیان در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌اش از اضافه شدن یکی از اعضای ارشد سازمان انرژی اتمی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای چیست و چقدر می‌تواند این مسئله روند رسیدن به توافق را تسریع می‌بخشد، ابراز داشت: کسانی که هم‌اکنون در تیم مذاکره‌کننده حضور دارند افراد بسیار پخته، برجسته و ماهری هستند و به نظر من می‌توان با همین افراد هم به نتیجه رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز