خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

تیم مذاکره بر لغو یکباره تحریم‌ها اصرار دارند

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۳۶۷

غربی‌ها می‌گویند تحریم‌ها به صورت مقطعی وضع شده لذا باید به صورت مقطعی و پله به پله از بین برود چراکه به دلیل نوع وضع تحریم‌ها٬ امکان حذف آن به یکباره وجود ندارد.

سفیر سابق ایران در لندن ابراز کرد: در بحثهسته‌ای و در قسمت کلان٬ موضوع هدف ایران این است که تحریم‌ها یکجا برداشته شود و غرب هم به دنبال این است که ایران به سلاح هسته‌ای دستیابی پیدا نکند.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ در خصوص تفکر غرب در مورد پرونده هسته‌ای ایران٬ اظهار کرد: آمریکا وارد مکانیسم خاصی شده؛ اینگونه که بیان می‌کند ایران را از تولید سلاح هسته‌ای و همچنین سوخت هسته‌ای باز داشته‌ایم. البته آنها دلایل‌شان را بر دو پایه استوار می‌دانند. اول مخفی‌کاری ایرانی‌ها٬ دوم دستیابی ایران به تکنولوژی هسته‌ای که می‌تواند بازگشتی به ساختن سوخت و سلاح هسته‌ای باشد٬ لذا آنها تلاش می‌کنند به هر نحوی جلوی این موضوع را بگیرند.

دیپلمات پیشین ایران در بریتانیا درباره اینکه آمریکایی‌ها در صدد این هستند تا دستگاه‌ها و سانتریفیوژهای قدیمی را جایگزین دستگاه‌های جدید کنند، تصریح کرد: در قسمتی دیگر از مباحثفنی آنها بر این باورند که فوردو یک تاسیسات مخفی به حساب می‌آید که باید جلوی آن گرفته شود.

وی افزود: آنها بیان می‌کنند که ایران باید از‌‌ همان ساز و کار قدیمی استفاده کند و روند کار را به روندی آهسته‌تر تبدیل کند تا به نگاه خود توانسته باشند روند غنی‌سازی و برنامه هسته‌ای به سمت و سوی صلح آمیز هدایت کند.

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به درخواست ایران مبنی بر رفع کلیه تحریم‌ها بیان کرد: مقامات کشورمان به خصوص در یک سال و نیم گذشته اصرار داشته‌اند تحریم‌ها بکباره برداشته شود و از بین برود اما غربی‌ها می‌گویند که تحریم‌ها به صورت مقطعی وضع شده لذا باید به صورت مقطعی و پله به پله از بین برود چراکه بخشی از این تحریم‌ها توسط سازمان ملل و شورای امنیت بر کشور بار شده است و امکان حذف آن به یکباره وجود ندارد.

دیپلمات پیشین ایران در بریتانیا تصریح کرد: در استدلال‌های خود می‌گویند که اگر این موضوع صورت پذیرد نظام کنترلی خود را در بحثمذاکرات از دست می‌دهند و به نظرم تمامی نزاع‌های دیپلماتیک در پرونده هسته‌ای، عمده‌اش درباره این مساله است.

سفیر پیشین ایران در سازمان‌ملل در پایان با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: رهبری در سخنان خود به گونه‌ای توافق را جائز دانستند و به کسانی که در مسیر مذاکرات سنگ اندازی می‌کنند این پیام را مخابره کردند که شما خود را کاسه داغ‌تر از آش نکنید و به صورتی یک اتمام حجت از سمت ایشان با عوامل داخل کشور صورت گرفت تا شرایط برای یک توافق مهیا شود و بتوانیم مباحثرا به جایی برسانیم.

ساداتیان در پایان در مورد پاسخ مقام معظم رهبری به نامه اخیر اوباما بیان داشت: نامه مقامات به یکدیگر سابقه داشته و موضوع جدیدی نیست. رهبری در جوابیه این نامه اصل توافق را مفروض گرفته‌اند و به صراحت اعلام کرده‌اند ایران از منافع ملی خودش عقب نخواهد کشید و به گونه‌ای مودبانه و حکیمانه این پاسخ را مطرح کرده‌اند و متقابلاَ به صورتی این مباحثرا بیان کرده‌اند تا طرفین با یکدیگر مذاکره کنند و باید این را هم گفت که مذاکره یعنی دو طرف امتیازی را بدهند و یک امتیاز دیگر را دریافت کنند و ایران تنها نگران این است که تغییر دولت در آمریکا توافقات را تحت الشعاع قرار دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز