خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گوی لاسجردی و شکیبایی مطرح شد:

عقبگرد مصر به دوران مبارک

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۲۳۶

پلیس بصورت وحشت زده و امنیتی با این رخداد اجتماعی برخورد کرد که اعتراضات شدیدی را در پی داشت؛ این موضوع نشان دهنده صحنه پرتنش در فضای سیاسی مصر است

بدنبال درگیری میان هواداران فوتبال و پلیس در بیرون ورزشگاهی در قاهره، رادیو گفتگو در مصاحبه با دو تن از تحلیلگران مسائل سیاسی این خبر را پیگیری کرد.

به گزارش ایلنا، حسن لاسجردی، در برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفت‌و‌گو در پاسخ به این سوال که این رخداد تا چه حد در جامعه پرآشوب مصر مهندسی شده، اظهار کرد: در جامعه بحران زده مصر که تحولات متعددی را پشت سر گذاشته، فرسایش روانی افراد را شاهد هستیم؛ از طرفی خاطرات دوران مبارک برای افکار عمومی اضطراب و روحیه ناسازگاری پدید آورده است.

وی افزود: بعید می‌دانم بتوان این جریان را از سمت مخالفین دانست؛ ولی پس‌زمینه ذهنی جامعه مصر از دوران مبارک، منجر به بروز چنین رخدادی شده است.

لاسجردی با بیان اینکه این حادثه به هیچ عنوان از سوی گروهی برنامه‌ریزی نشده بود، اظهار کرد: انقلاب ژوئیه مصر در یک فضای ضدحاکمیتی و محصول آزاد شدن افکار بود؛ در چنین شرایطی می‌توان بحران غیر قابل کنترلی را پیش‌بینی کرد. اما اتفاق اخیر در مصر پس زمینه‌ای را در افکار پدید آورده که چنین مسائلی می‌تواند در قالب تجمع‌های مردمی رخ دهد.

وی تصریح کرد: مردم مصر انقلاب ژوئیه را سرکوب شده می‌بینند و یادآوری دوران مبارک را به ذهن می‌آورند که منجر به پرخاشگری اجتماعی در میان مردم می‌شود و در ادامه چنین حوادثی را بدنبال دارد.

همچنین مهدی شکیبایی، تحلیلگر مسائل جهان عرب بر نقش ضعیف پلیس مصر در برخورد با این حادثه اشاره کرد و گفت: پلیس بصورت وحشت زده و امنیتی با این رخداد اجتماعی برخورد کرد که اعتراضات شدیدی را در پی داشت؛ این موضوع نشان دهنده صحنه پرتنش در فضای سیاسی مصر است.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور فعلی مصر فردی نظامی است، تصریح کرد: از زمانیکه عبدالفتاح سیسی قدرت مصر را در دست گرفت، مصر به سمت فضایی امنیتی و نظامی پیش می‌رود و رخدادهایی که در دوران مبارک شاهد بودیم مجددا در عرصه داخلی و خارجی مصر در حال وقوع است.

شکیبایی رژیم صهیونیستی را سود برنده اصلی این ناآرامی‌ها در کشور مسلمانی چون مصر دانست و افزود: در مناقشات درون گفتمانی مصر نیز ممکن است گروه‌هایی از این حادثه و شبه آن سود برند و در جهت منافع خود استفاده کنند.

وی با اعلام اینکه هیچ فرد یا گروهی مسئولیت اغتشاش در مصر را بر عهده نگرفته است، با اشاره به سفر پوتین به قاهره گفت: پوتین به کشوری سفر کرده که بخشی از افکار عمومی آن معتقدند دولت از طریق فرایند غیر اخلاقی حکومت مردمی را ساقط کرده؛ بنابراین درگیری‌ها در ورزشگاه و همچنین اعتراضات در دانشگاه الازهر دربر دارنده پیامی برای روسیه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز