خبرگزاری کار ایران

عراقچی با اشاره گفت‌و‌گوی ظریف و کری:

آخرین مواضع ایران و آمریکا بار دیگر مرور شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۶۳۸

فضای مذاکرات کاملا جدی و صریح است و طرف‌ها علاقه‌مند به رسیدن به توافق هستند٬ اما نفس توافق به دلایل مختلف٬ کار مشکلی است.

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: مذاکرات هشت ساعته وزرای خارجه ایران و آمریکا که در چند نوبت صورت گرفت، بسیار فشرده، صریح و جدی بود به گونه‌ای که همه موضوعات بار دیگر مرور و آخرین مواضع رد و بدل شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از واحد مرکزی خبر٬ سیدعباس عراقچی افزود: در بعضی از موضوعات کار‌شناسان هم به جلسات مذاکرات ملحق شدند و در مجموع قرار شد مذاکرات پنج شنبه در سطح معاونان وزرای خارجه ادامه یابد.

وی با اشاره به برنامه کاری دکتر ظریف و سفر وی به چند کشور اروپایی افزود: وزیر امورخارجه صبح پنج شنبه ژنو را به مقصد برلین آلمان ترک خواهد کرد و پس از آن به فرانسه خواهد رفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دیدارهای دوجانبه ظریف و کری راه را برای نشست‌های معاونان و کار‌شناسان ترسیم خواهد کرد؟ گفت: این خیلی طبیعی است. وقتی که روسا ملاقات می‌کنند مسیر را برای معاونان و کار‌شناسان خود روشن می‌کنند و چارچوب مباحثمشخص‌تر می‌شود.

معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: مهم این است که مذاکرات در فضای کاملا جدی و صریح جریان دارد و اراده دو طرف برای رسیدن به توافق، مشخص است، اما اینکه آیا توافقی که هر یک از طرف‌ها می‌خواهند به آن برسند، مورد توافق دیگری هم باشد، کار سختی است و هنوز با آن فاصله داریم، با این همه تلاش‌ها ادامه دارد اما هنوز برای قضاوت درباره نتایج مذاکرات زود است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایده‌های جدیدی در این جلسات مطرح شده است؟ گفت: به طور مسلم در هر جلسه‌ای ایده‌هایی مطرح می‌شود که برخی جدید و بعضی تکراری هستند و این طبیعی است، اما تا وقتی طرف‌ها در همه موضوعات به توافق نرسند در حقیقت در هیچ موضوعی به توافق نرسیده‌اند.

وی با بیان این‌که «کار بسیار سخت و پیچده‌ای در حال انجام است»، افزود: علت اصلی آن این است که موضوعات متنوع و بسیار متعددی وجود دارد به گونه‌ای که یک سوی آن بحثتحریم‌هاست و در سوی دیگر بحثبرنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است که این برنامه خود ابعاد مختلفی را چون راکتور آب سنگین، برنامه غنی‌سازی، تاسیسات مختلف و بحثنظارت‌ها شامل می‌شود که به واسطه وجود ابعاد مختلف و پیچیده‌اش، باعثنگرانی‌های دو طرف در همه موضوعات شده است.

عراقچی گفت: البته طرف‌های مذاکره‌کننده هم متنوع هستند. در مقابل جمهوری اسلامی ایران، شش کشور هستند که اتحادیه اروپا هم به نوعی وجود دارد، به هر حال همه این‌ها مذاکرات را پیچیده کرده و یکی از علل طولانی شدن آن، همین موارد است.

وی افزود: با این حال تلاش‌ها ادامه دارد و امیدوار هستیم در ‌‌نهایت به توافقی جامع برسیم.

وی درباره رویکرد آمریکا در این مذاکرات گفت: جدیتی که در این مذاکرات لازم است را در فضای مذاکرات شاهد هستیم. همان‌طور که ایران جدی هست همه طرف‌های مذاکره‌کننده هم جدی هستند. ما قبل از مذاکره با آمریکایی‌ها با مقامات روسیه و شخص معاون وزیرخارجه آن کشور یک روز کامل در تهران مذاکره داشتیم و آن جدیت را در آنجا هم احساس کردیم.

وی در پایان گفت: فضای مذاکرات کاملا جدی و صریح است و طرف‌ها علاقه‌مند به رسیدن به توافق هستند. اما نفس توافق به دلایلی که اشاره شد کار مشکلی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز