خبرگزاری کار ایران

یادداشت موسویان در المانیتور:

ایران و ۱ + ۵ در آستانه توافق سیاسی بودند

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۶۸۳

جامعه اطلاعاتی آمریکا در برآوردهای اطلاعات ملی خود طی هفت سال گذشته به وضوح اعلام کرده است که ایران تصمیمی برای ساخت سلاح اتمی ندارد. هیچ کس در ایران و هیچ جای جهان نمیتواند تحمل کند که رهبران کنگره آمریکا به روشنی دنباله رو رهبران خارجی هستند.

مقام سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران معتقد است که هیچ‌کس در ایران و جهان نمی‌پذیرد که رهبران کنگره آمریکا در تصمیم گیری‌های خود دنباله رو رژیم صهیونیستی باشند.

به گزارش ایلنا، سید حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در یاداشتی که در اختیار المانیتور گذاشته، می نویسد: ایران و گروه ۱ + ۵ نتوانستند تا پیش از ضرب الاجل ۲۴ نوامبر سال ۲۰۱۴ به توافق نهایی هسته ای دست پیدا کنند. با این حال، آنها در وین به توافق رسیدند تا ضرب الاجل جدیدی را برای رسیدن به توافق نهایی تا ماه مارس ۲۰۱۵ تعیین کرده و تا اول جولای به توافق نهایی برسند. بر این اساس قرار است دور آینده مذاکرات اواسط ماه ژانویه برگزار شود.

این در حالی است که یک منبع آگاه اروپایی عنوان داشت که ایران و گروه ۱ + ۵ در آخرین دور از مذاکرات هسته ای وین که سوم آذر برگزار شده بود، در آستانه اعلام یک توافق سیاسی بودند که به دلایل نامعلومی این موضوع اعلام نشد.

موسویان در ادامه می نویسد: تنها چند روز پس از ماراتن مذاکرات وین، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل نقش حیاتی در متوقف کردن توافق با ایران داشته است.

این یادداشت می افزاید: در سال ۲۰۱۱، در حاشیه کنفرانسی در اروپا، یک مقام سابق اسرائیل به نماینده ایران –یکی از سفرای سابق محمود احمدی نژاد - گفت که در صورت نبود موافقت و رضایت اسرائیل، ایران قادر به رسیدن به توافق نهایی با قدرت های جهانی نخواهد بود.

همین موضوع همچنین به صورت عمومی از سوی نخست وزیر اسرائیل در دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی عنوان شد: با وجود آنکه اسرائیل بخشی از گروه ۱ + ۵ نیست، صدای ما و نگرانی های ما نقش حیاتی در جلوگیری از رسیدن به یک توافق بد دارند.

در دسامبر سال ۲۰۱۳، گری سامور، مشاور ارشد در موضوع هسته ای و رئیس سازمان بازتاب دهنده منافع اسرائیل در مذاکرات منامه در بحرین عنوان داشت نتیجه بسیار محتمل تمدید ۶ ماهه مجدد مذاکرات هسته ای یک توافق موقت دیگر خواهد بود نه یک توافق جامعِ نهایی. علاوه بر آن، وی پیش بینی کرد که روند اجرای توافق نامه موقت در زمان باقی مانده از دوران ریاست جمهوری اوباما انجام خواهد گرفت.

لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی نیز در سخنانی در کنفرانس اورشلیم خطاب به نتانیاهو عنوان داشت: گفتید که تحریم ها منجر به آمدن ایران پای میز مذاکرات شده است، و این تنها چیزی خواهد بود که آنها را به سمت توافقی سوق خواهد داد که همه می توانیم در سایه آن زندگی کنم. من اینجا هستم تا به شما بگویم که کنگره مسیر شما را دنبال خواهد کرد.

با این وجود اما جامعه اطلاعاتی آمریکا در برآوردهای اطلاعات ملی خود طی هفت سال گذشته به وضوح اعلام کرده است که ایران تصمیمی برای ساخت سلاح اتمی ندارد. هیچ کس در ایران و هیچ جای جهان نمیتواند تحمل کند که رهبران کنگره آمریکا به روشنی دنباله رو رهبران خارجی هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز