خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه:

باید کرسی های از دست رفته آموزش زبان فارسی در جهان را احیا کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۳۴۹

برخی در کشور آمریکا همچنان در توهم جهان تک قطبی به سر می‌برند و بر همین اساس همچنان هزینه‌های عظیم نظامی صرف می‌کنند و معادل تمام کشورهای دنیا برای تجهیزات نظامی خود بودجه در نظر می‌گیرند، اما همین کشور در کنار این هزینه نظامی، برای فرهنگ و تسخیر قلب‌های جهان هزینه‌های فراوانی انجام می‌دهد و خوب است بدانید پنتاگون دو دفتر ویژه در هالیوود دارد تا با استفاده از آن قدرت آمریکا را در ذهن‌ها جا بیندازد و این توهم را در دنیا ایجاد کند که کسی نمی تواند در مقابل آمریکا ایستادگی کند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: اهمیت ویژه زبان فارسی را نه تنها در بعد فرهنگی، بلکه به عنوان اهرم افزایش قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی در سطح جهان نباید فراموش کنیم بنابراین باید کرسی‌های از دست رفته آموزش زبان فارسی در دنیا را احیا کنیم.

به گزارش ایلنا، به منظور هماهنگی های بیشتر جهت گسترش زبان فارسی در جهان محمدجواد ظریف با رییس و همکاران بنیاد سعدی دیدار و گفت وگو کرد.

وی اظهار کرد: فرصت خوبی برای بنده است تا با دوستانی که در تلاش مشترک ما برای تقویت حضور و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در حوزه قدرت معنایی جمهوری اسلامی ایران که ناشی از فرهنگ و دیدگاههای اعتقادی و مبانی سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ایرانی است آشنا شوم و شما طلایه داران این تلاش هستید.

ظریف ضمن تبریک میلاد با سعادت رسول اکرم(ص) و هفته وحدت اظهار کرد: امروز در دنیا مبانی قدرت و روشهای کسب قدرت و توانمدی در سطح بین المللی متعدد و متکثر شده است، یک روزی تعداد ارابه های جنگی ممکن بود نشانگر قدرت یک کشور باشد، اما در دنیای کنونی ابزارهای متعددی علاوه بر ابزار نظامی، کارآمدی افزون تری برای پیشبرد اهداف ملی یک کشور دارند.

وی افزود: اگر قدرت را در مفهوم کلاسیک آن برای افزایش نفود و کاهش آسیب پذیری ترجمه کنیم می بینیم که چرا کشورهای مختلف دنیا برای پیشبرد اهداف فرهنگی خودشان و برای تسخیر مغزها و قلب این میزان هزینه می کنند. چنانچه در ارتش آمریکا برای اموزش زبان و فرهنگ کشورهایی که سربازان آمریکایی در آن خدمت می کنند، هزینه ی بالایی صرف می شود.

وی خاطر نشان کرد: البته برخی در کشور آمریکا همچنان در توهم جهان تک قطبی به سر می‌برند و بر همین اساس همچنان هزینه‌های عظیم نظامی صرف می‌کنند و معادل تمام کشورهای دنیا برای تجهیزات نظامی خود بودجه در نظر می‌گیرند، اما همین کشور در کنار این هزینه نظامی، برای فرهنگ و تسخیر قلب‌های جهان هزینه‌های فراوانی انجام می‌دهد و خوب است بدانید پنتاگون دو دفتر ویژه در هالیوود دارد تا با استفاده از آن قدرت آمریکا را در ذهن‌ها جا بیندازد و این توهم را در دنیا ایجاد کند که کسی نمی تواند در مقابل آمریکا ایستادگی کند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما یک کشور مبتنی بر فرهنگ غنی و با سابقه هستیم، افزود: یکی از قدرت‌های ما این غنای فرهنگی است و ریشه یابی آن ما در اعماق کشورهایی از هند گرفته تا تمامی آسیای میانه، کشورهای خاورمیانه، شمال و شرق آفریقا متصل کرده و یک علقه عمیق تاریخی ایجاد می کند که حلقه وصل آن علاوه بر اسلام و مفاهیم دینی ما، زبان فارسی است.

وی تصریح کرد: این اهمیت ویژه زبان فارسی را نه فقط در بعد فرهنگی بلکه به عنوان اهرم افزایش قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی در سطح جهان نباید فراموش کنیم.

به گفته وی، حافظ، سعدی و مولانا در تمام جهان شناخته شده هستند ولی هیچکس اشعار این شعرا را با بهترین ترجمه‌ها کامل نمی‌فهمد و ابعاد ویژه چهره‌های ادب فارسی تنها با تسلط بر زبان فارس امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: من خوشحالم که این وظیفه مهم، استراتژیک، ‌ راهبردی و مقدس بر عهده دکتر حداد عادل و همکارانش است و با جدیت و توانمندی از آن پاسداری می‌کنند.

ظریف گفت: ما نیز در وزارت خارجه که وظیفه بیرون مرزهای کشور و مسولیت پیشبرد کلیه جهات نظام را داریم، به اندازه خود سعی می‌کنیم در گسترش زبان فارسی کمک کنیم، البته ما تسهیل‌کننده هستیم و متصدی نیستیم، کسانی که تخصص و تجربه‌های فراوان در عرصه زبان فارسی دارند از ما محق تر هستند تا در این عرصه فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم عقب‌ماندگی‌ها، ضعف‌ها، خلاء‌ها جبران شود و کرسی‌های از دست رفته آموزش زبان فارسی در دنیا را احیا کنیم. و باید انگیزه برای آموزش زبان فارسی در جهان ایجاد شود و افراد چه به عنوان علاقه ادبی و چه به عنوان شغل و حرفه در این حوزه فعالیت کنند.

وی در پایان گفت: امیداورم بتوانیم در جهت اجرای اهداف جمهوری اسلامی ایران در حوزه گسترش زبان فارسی در خارج ازکشور خدماتی را ارائه دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز