خبرگزاری کار ایران

آقا محمدی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترور ائمه جماعت در بصره یک اقدام کور بود

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۲۰۶

پذیرش مسئولیت ترور ائمه جماعات توسط داعش در چنین شرایطی حاکی از آن ست که این گروه یا بایدمحورهایی که در عراق تحت تصرف خود دارد را از دست بدهد یا این‌که باید به تحرکات نقطه‌ای و محدود دست بزند که ترور ائمه جماعت هم یکی از این محورها بوده است.

«علی آقامحمدی» کارشناس مسائل بین‌الملل گفت که داعش به دلیل برآوردی که از اوضاع و احوال عراق داشت، در این فکر بود که می‌تواند با ارتباط گرفتن با اهل سنت تسلط خود بر عراق را تسهیل کند تا بتواند با این روش و اتخاذ نحوه مقابله جدید، اوضاع و احوال عراق را در دست بگیرد که این امر محقق نشد.

آقامحمدی با اشاره به ترور ائمه جماعت در شهر بصره توسط گروه تروریستی داعش، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: عناصر این گروه با اطمینان از این‌که نیروهای آمریکایی و شاید بسیاری از نیروهای دیگر نمی‌توانند با آنها از راه زمینی مقابله کنند، در این فکر بودند که می‌توانند به زودی بر قسمتی از منطقه تسلط پیدا کنند که این فکر تا حدی درست بود اما در محاسبات‌شان برای اشغال کلی عراق و سرایت آن به کشورهای دیگر دچار اشتباه شدند و حال که به این اشتباه پی برده‌اند، دست به اقدام‌های این چنینی مانند ترور که به اقدام‌های نقطه‌ای معروف هستند، می‌زنند.

وی با بیان این‌که وحدتی میان شیعه و سنی در عراق رخ داده است، تصریح کرد: داعشی‌ها در افکار خود در صدد بودند تا کردستان را به حوزه تحت نفوذ خود تبدیل کنند اما مقاومت مردمان کرد کار را به جایی رساند که آنها تقریباَ از ورود به این منطقه نا امید شدند و این موضوع باعثشد تا آنها به مرکز عراق روی بیاورند. از طرف دیگر ورود و حمایت ایران از عراق در زمان نوری المالکی احتمال درگیری میان شیعه و سنی را از بین برد و این اختلاف و تضاد را به وحدت تبدیل کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: ورود نیروهای بسیج مردمی در عراق، برای داعش غیر قابل محاسبه بود و به نوعی معادلات را تغییر داد و باید بدانیم که به میدان آمدن مردم عراق با تشویق همان علمایی صورت گرفت که توسط داعش ترور شدند بنابراین می‌توان گفت که پذیرش مسئولیت ترور ائمه جماعات توسط داعش در چنین شرایطی حاکی از آن ست که این گروه یا بایدمحورهایی که در عراق تحت تصرف خود دارد را از دست بدهد یا این‌که باید به تحرکات نقطه‌ای و محدود دست بزند که ترور ائمه جماعت هم یکی از این محورها بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز