خبرگزاری کار ایران

سفیر کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد:

کانادا با متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر، اهداف سیاسی را دنبال می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۶۶۸

در روزگاری که بسیاری از بخش‌های منطقه ما بدلیل سیاستهای غلط برخی کشورهای خاص در آتش تندروی و افراط گرایی می‌سوزد و در حالیکه خطر ناشی از نیروهای افراطی، جهانی شده و نیازمند یک پاسخ جهانی است، انتقام جویی‌های سیاسی کوته بینانه نظیر آنچه در پیش نویس این قطعنامه شاهد آن هستیم در واقع اقدامی بی حاصل و بیهوده است.

سفیر کشورمان در سازمان ملل گفت: این پیش نویس قطعنامه سیاسی، همراه با پیش داوری و نامتوازن است. متن حاضر بطور عمد این نکته را نادیده گرفته که جامعه ایرانی جامعه‌ای پویا، پرطراوت و چند صدایی است.

به گزارش ایلنا، قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.

در همین ارتباط حسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با سخنرانی در مجمع عمومی، این حرکت مغرضانه و سیاسی دولت کانادا علیه جمهوری اسلامی را شدیداً مورد انتقاد قرار داد.

سفیر کشورمان در این جلسه اظهار داشت: قطعنامه‌ای که امروز در دستور کار مجمع عمومی قرار گرفته از سوی کانادا تهیه شده، کشوری که رفتارش در زمینه حقوق بشر طی چند سال اخیر بویژه موضع جانبدارانه این کشور در قبال کشتار فلسطینیان در غزه توسط رژیم صهیونیستی به وضوح نمایانگر وجود یک برنامه کار ویژه سیاسی است و حقوق بشر تنها ابزاری برای پیشبرد این برنامه است.

دهقانی گفت: این پیش نویس قطعنامه سیاسی، همراه با پیش داوری و نامتوازن است. متن حاضر بطور عمد این نکته را نادیده گرفته که جامعه ایرانی جامعه‌ای پویا، پرطراوت و چند صدایی است که در آن طیف گسترده‌ای از نگرش‌های سیاسی و رسانه‌های همسو با این نگرش‌ها همراه با حضور فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها که نماینده جوامع مختلف و لایه‌های اجتماعی و گروه‌های چندگانه قومی مذهبی می‌باشند، وجود داشته و فعال می‌باشند. متن مذکور نه تنها تصویری مطابق با واقعیات ایران ارائه نداده، بلکه تحولات مثبت حقوق بشری جامعه ایران در دوره اخیر بویژه پس از شروع به کار دولت جدید ایران را نادیده گرفته است. تهیه کننده این متن آمادگی دائمی دولت ایران برای همکاری با سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل را نیز مورد غفلت قرار داده است. ایران جدیت خود را برای کار با UPR در زمینه‌های گزارش دهی و نیز اجرای توصیه‌هایی که از کشورهای عضو دریافت می‌کند نشان داده است.

سفیر کشورمان افزود: اکنون باید این نکته روشن شده باشد که رویکرد مبتنی بر صدور دستور العمل و قطعنامه برای یک کشور خاص نظیر آنچه در متن حاضر شاهدیم، بی حاصل بوده و بر خلاف کار موثر نظام حقوق بشری سازمان ملل است. چنین اقدامی تنها می‌تواند ابزاری برای کسانی باشد که دستورالعملی سیاسی علیه کشورهای خاص دارند و نه راه کاری برای ترویج حقوق بشر در جهان.

دهقانی اظهار داشت: تردیدی وجود ندارد که چنین قطعنامه و دستورالعمل‌هایی ویژه برای کشورها، بی اعتمادی نسبت به سازمان ملل را افزایش داده، به اعتبار آن لطمه زده و ذات تبعیض آمیز این رویکرد را بیشتر نمایان کرده و همکاری با سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل را دشوار می‌سازد. دولت جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود برای همکاری جدی و مثمرثمر در زمینه حقوق بشر بر اساس احترام متقابل و رعایت اصل برابری اعلام کرده است.

وی گفت: در روزگاری که بسیاری از بخش‌های منطقه ما بدلیل سیاستهای غلط برخی کشورهای خاص در آتش تندروی و افراط گرایی می‌سوزد و در حالیکه خطر ناشی از نیروهای افراطی، جهانی شده و نیازمند یک پاسخ جهانی است، انتقام جویی‌های سیاسی کوته بینانه نظیر آنچه در پیش نویس این قطعنامه شاهد آن هستیم در واقع اقدامی بی حاصل و بیهوده است.

نماینده کشورمان در خاتمه خواستار مخالفت کشورها با این اقدام سیاسی تبعیض آمیز شد تا بدینوسیله اعتبار سازمان ملل و سازوکارهای حقوق بشری حفظ شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز