خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا؛

عربستان با همسویی با غرب در پی تثبیت جایگاه خود در منطقه است

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۳۱۷

ناکارآمدی فعالیت‌های عربستان و دخالت در امور داخلی کشور عراق و همچنین شکست طرح عربستان در پیچیده تر شدن اوضاع سیاسی برای تشکیل دولت عراق و سوریه و تحولات صورت گرفته در منطقه، منجر به این شده تا عربستان بیش از پیش باشکست روبرو شود.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اقدامات اخیر عربستان در خصوص نوسان قیمت نفت و همچنین سنگ اندازی در پرونده هسته ای ایران اذعان داشت: عربستان به نوعی از تحولات منطقه عقب مانده و تلاش می کند با همسویی غرب جایگاه خود را در منطقه تثبیت کند.

صباح زنگنه مشاور سابق وزیر امور خارجه در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: ناکارآمدی فعالیت‌های عربستان و دخالت در امور داخلی کشور عراق و همچنین شکست طرح عربستان در پیچیده تر شدن اوضاع سیاسی برای تشکیل دولت عراق و سوریه و تحولات صورت گرفته در منطقه، منجر به این شده تا عربستان بیش از پیش باشکست روبرو شود.

وی ادامه داد: هزینه‌ها و حمایت‌های عربستان از نیروهای مخالف بشار اسد عملاَ به گسترش داعش و جبهه‌النصره کمک کرد اما شیوخ عرب به هدف اصلی خود یعنی سقوط دولت اسد دست نیافتند.

سفیر اسبق ایران در سازمان کنفرانس اسلامی با اشاره به تقویت ارتباطات عربستان با آمریکا افزود: یکی از دلایل گسترش ارتباطات عربستان با آمریکا این است که جایگاهی که از سوی غرب برای عربستان در منطقه تعریف شده بود محدود و متزلزل شده است و همین موضوع باعثشده تا حکومت سعودی در قبال وضعیت منطقه احساس کمبود و خطر کند لذا تلاش می‌کند با کمک‌های آموزشی، مالی و تسلیحاتی به داعش خود را به نوعی در منطقه مطرح کند که در مقابل آن گسترش همکاری با غرب، پیش نیاز این امر مهم ارزیابی می گردد.

وی با اشاره به حضور سعود الفیصل در جریان مذاکرات وین ابراز داشت: حضور وزیر امور خارجه عربستان در جریان مذاکرات وین به نوعی تلاش و پافشاری عربستان برای همسو کردن کشورهای مطرح در مذاکره با خود را نمایان می کند که باید گفت در این خصوص هیچگونه نشانه ای در جهت بهبود روابط ایران و عربستان ملموس نیست و دیده نمی‌شود فلذا پافشاری این کشور بر عدم تولید انرژی توسط ایران یکی از دلایل موثری است که در کاهش قیمت نفت بسیار حائز اهمیت می باشد.

صباح زنگنه در پایان با بیان اینکه باید دو محور وزن و نیت عربستان در مذاکرات را مورد بررسی قرار داد بیان داشت: یک زمانی میخواهیم در وزن عربستان بحثکنیم و زمانی هم لازم است که در مورد نیت آن صحبت شود اما نیت عربستان برای ما حائز اهمیت است چراکه این نیت کاملاَ برای فشار بر ایران اتخاذ می شود و مذاکراتی که با قطر توسط سعودی‌ها به راه افتاد به نوعی اقدامی برای احداثسدی بر سر راه ایران است اما در خصوص وزن عربستان نباید اغراق‌آمیز صحبت کرد بطوریکه باید گفت اسرائیل ده برابر عربستان وزن منفی در پرونده مذاکرات داشته است و در سایه معادلات به دنبال امتیازگیری و سهم‌خواهی بوده است و باید دانست نقش عربستان در مقابل اسرائیل کمتر بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز