خبرگزاری کار ایران

شبکه سی‌بی‌سی کانادا مطرح کرد؛

تعطیل شدن سفارت کانادا در تهران به دلایل امنیتی نبوده است

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۲۲۳

تصمیم دولت محافظه‌کار کانادا در شهریور سال ۱۳۹۱ در تعلیق روابط با ایران مورد استقبال رژیم صهیونیستی قرار گرفت ولی با انتقادهایی به ویژه از سوی تعدادی از دیپلماتهای کانادایی از جمله چند سفیر سابق کانادا در ایران روبرو شد.

به گزارش ایلنا، یک گزارش تازه منتشر شده درباره امنیت سفارت سابق کانادا در تهران نشان می‌دهد که در زمان اقدام عمل دولت کانادا برای تعطیلی سفارت «اتاوا» در تهران، تهدید چندان زیادی متوجه این سفارتخانه نبوده است.

شبکه سی‌بی‌سی کانادا گزارش کرد که این گزارش که کمتر از ۹ ماه قبل از آنکه اتاوا سفارت کشورش در تهران را تعطیل کند و به دیپلمات‌های ایرانی دستور دهد تا از کانادا خارج شودند، تهیه شده است و می‌گوید بزرگترین تهدید در زمان تعطیلی سفارت کانادا وقوع زلزله بوده است.

این گزارش مدعی شده است: خطر بالای زمین‌لرزه فاجعه‌بار همچنان یک چالش بسیار مهم امنیتی برای هیأت‌های دیپلماتیک در تهران است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که «جان برد» وزیر خارجه کانادا در سالگرد اعلام بسته شدن سفارتخانه کشورش در تهران، در گفت‌وگو با بی بی سی، دلیل این تصمیم را نگرانی‌ در مورد امنیت دیپلمات‌های کانادایی اعلام کرد.

به گزارش بی بی سی، وی همچنین مدعی شد که از ماهها قبل، تصمیم به بستن سفارتخانه این کشور در تهران را در دست بررسی داشته است و گفت که وضعیت حقوق بشر در ایران و پرونده هسته‌ای این کشور در این تعلیق روابط مؤثر بوده است.

طبق گزارش بی بی سی، دولت کانادا پیش از بستن کامل سفارت خود، بخش ویزای آن را در بهار سال ۱۳۹۱ تعطیل کرده ولی علت آن را کم کردن از هزینه‌ها خوانده بود.

شبکه تلویزیونی سی بی سی، با استفاده از قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به متن گزارش برآورد وضعیت امنیتی سفارتخانه کانادا در ایران دسترسی پیدا کرده است.

طبق این گزارش، تصمیم دولت محافظه‌کار کانادا در شهریور سال ۱۳۹۱ در تعلیق روابط با ایران مورد استقبال رژیم صهیونیستی قرار گرفت ولی با انتقادهایی به ویژه از سوی تعدادی از دیپلماتهای کانادایی از جمله چند سفیر سابق کانادا در ایران روبرو شد.

به دنبال انتشار این گزارش هشت صفحه‌ای، «دان لیورمور» رئیس سابق اداره امنیت و اطلاعات دیپلمات‌ها در وزارت خارجه کانادا گفت: متن این گزارش دیپلمات کانادایی نشان می‌دهد که هیچ تهدید جدی وجود نداشت. ما باید حضورمان را در تهران حفظ می کردیم اما برای دولت محافظه کار کانادا برخورد با ایران بیشتر کاربرد شعاری دارد و درکشان از شرایط ایران از واقعیت فاصله دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز