خبرگزاری کار ایران

سردار حسین علایی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایلنا:

اگر مذاکرات انجام نمی‌شد٬ جای دلواپسی داشت

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۴۴۹

بخشی از دیپلماسی، نامه‌نگاری است. نفس اینکه رئیس جمهور آمریکا به ایران نامه بدهد نشانه این است که آن موضوع سرسختانه و خصمانه را می‌خواهند کنار بگذارند و اینکه ایران پذیرفته چنین نامه‌های را دریافت کند، قبول کرده که دیپلماسی نامه‌نگاری چیز بدی نیست.

رئیس اسبق ستاد مشترک سپاه تاکید کرد: اگر مذاکرات انجام نمی‌شد واقعا جای دلواپسی داشت چراکه وضعیت فشارها بر روی ایران توسعه پیدا می‌کرد.

مذاکرات روند رو به پیشرفتی را طی کرده است

سردار حسین علایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ارزیابی‌اش از مذاکرات صورت گرفته میان ایران و ۱ + ۵ چیست؟ گفت: مذاکرات از روزی که شروع شد و تا به امروز روند رو به پیشرفتی را طی کرده است. البته بسیاری انتظار دارند مذاکرات سریع به نتیجه برسد ولی باید گفت این انتظار، انتظار بالایی است. در کل مذاکرات شروع شده و ادامه دارد، موفقیت‌های بالایی را داشته اگر چه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

قطار تحریم‌ها، متوقف شده است

وی با اشاره به نتایج مذاکرات اظهار داشت: مهمترین نتیجه مذاکرات این بوده که زمانی ایران به عنوان خطر برای امینت جهانی معرفی می‌شد اما دیگر چنین تصوری رنگ باخته است و قطار تحریم‌ها که راه افتاده بود و به سرعت راهش را ادامه می‌داد و در حال شتاب گرفتن نیز بود، متوقف شده است. بنابراین مذاکرات اگر چه به نتیجه مورد نظر مردم و حتی دولت نرسیده ولی گام‌های رو به رشدی برداشته است.

این فرمانده عالی رتبه سپاه در زمان جنگ تحمیلی در پاسخ به این سوال که عملکرد تیم مذاکره‌کننده را چطور می‌بینید؟ تصریح کرد: تیم مذاکره‌کننده با احتیاط و با تلاش برای تامین منافع ملی اقدام کرده است و سعی می‌کند تمامی اقداماتش را در چارچوب سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی سازمان دهد و از ظرفیت‌های دیپلماسی برای تامین حداکثر منافع جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

گر مذاکرات انجام نمی‌شد واقعا جای دلواپسی داشت

سردار علایی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه در برهه‌هایی که مذاکرات انجام می‌شد، برخی از گروه‌ها و جریانات سیاسی ابراز دلواپسی و نگرانی می‌کنند. آیا مذاکرات جای دلواپسی داشته و دارد؟ خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات انجام نمی‌شد٬ واقعا جای دلواپسی داشت چراکه فشارها بر روی ایران زیاد می‌شد ولی اینکه ما از ظرفیت مذاکرات حداکثر استفاده را ببریم٬ جزء دغدغه‌های همه مردم است که بتوانیم همه ظرفیت‌ هسته‌ای‌مان را حفظ کنیم و هم بتوانیم نوعی روابط عادی با کشورهای دیگر برقرار کنیم تا بتوانیم منافع ملی ایران را در جامعه جهانی تضمین کند. برای همین خوب است همه مردم از برنامه‌ هسته‌ای و هم از مذاکرات برای برداشتن تحریم‌ها حمایت کنند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل درباره اینکه ارزیابی‌تان از نتیجه مذاکرات چیست؟ ابراز داشت: فکر می‌کنم به کندی ولی رو به جلو حرکت می‌کنیم.

به احتمال زیاد برای تمدید مذاکرات٬ در مراحل بعدی توافق خواهد شد

وی در پاسخ به سوال دیگر در خصوص اینکه فکر می‌کنید تا زمان ضرب‌الاجل به توافق جامع نهایی دست پیدا می‌کنیم؟ تاکید کرد: بعید می‌رسد تا زمان ضرب‌الاجل به یک توافق همه‌جانبه برسیم ولیکن به احتمال زیاد برای تمدید مذاکرات و توافق در مراحل بعدی توافق خواهد شد.

رئیس اسبق ستاد مشترک سپاه در خصوص اینکه به فرض عدم توافق، مقصر عدم دستیابی به توافق کیست؟ یادآور شد: در آمریکا جناح‌های مختلفی حضور دارند و برخی از آنها دوست دارند ایران را به عنوان دشمن تلقی کنند و تمایل ندارند که مذاکرات به نتیجه برسد. در ایران نیز افرادی وجود دارد که فکر می‌کنند اگر مذاکرات به نتیجه برسد٬ ممکن است آنها نتوانند در عرصه سیاسی خیلی فعال باشند ولی بسیاری هم در ایران و هم در آمریکا به این رسیده‌اند که تنش‌های چندین ساله کاهش پیدا کند و با ادامه مذاکرات٬ از وضعیت خصمانه به سوی وضعیتی که تنها دو کشور با یکدیگر اختلاف نظر دارند، حرکت کنند.

خبرنگار ایلنا از سردار علایی پرسید که فکر می‌کنید پس از ۳۵ سال قطع رابطه سیاسی ایران و آمریکا اکنون زمان تجدید روابط سیاسی فرا نرسیده است؟ که وی عنوان کرد: رابطه سیاسی یک بحثاست ولی روابط در حوزه‌هایی که مردم بتوانند از آن استفاده کنند، یک بحثدیگر است؛ مثلا بحثراه افتادن خط هوایی مستقیم ایران و آمریکا به نفع بسیاری از ایرانیان است که هم‌اینک در آمریکا زندگی می‌کنند و تمایل به رفت‌و‌آمد به ایران را دارند. می‌شود از حداقل‌هایی شروع کرد بدون آنکه رابطه سیاسی برقرار کرد.

نفس نامه اوباما به ایران نشانه این است که آنها می‌خواهند موضوع سرسختانه خود کنار بگذارند

رئیس اسبق ستاد مشترک سپاه در پاسخ به این سوال که رئیس شورای عالی امنیت ملی چندی پیش بیان کرد که در برهه‌هایی به نامه رئیس جمهور آمریکا جواب داده شده است. نظرتان در این باره چیست؟ اذعان داشت: بخشی از دیپلماسی، نامه‌نگاری است. نفس اینکه رئیس جمهور آمریکا به ایران نامه بدهد نشانه این است که آن موضوع سرسختانه و خصمانه را می‌خواهند کنار بگذارند و اینکه ایران پذیرفته چنین نامه‌های را دریافت کند، قبول کرده که دیپلماسی نامه‌نگاری چیز بدی نیست.

در داخل پاکستان وضعیت امنیتی مطلوب نیست

وی درباره اینکه بهترین روش برای مبارزه با تروریسم مرزی چیست؟ بیان کرد: مشکل بزرگی که وجود دارد این است که در پاکستان دولت مقتدری که مرزهایش را کنترل کند، وجود ندارد و خود نیز سال‌هاست درگیر گروه‌های افراطی و تروریستی است و حتی در چند سال پیش شاهد بودیم که خانم بی‌نظیر بوتو توسط این گروه‌ها ترور شد. در داخل پاکستان وضعیت امنیتی مطلوب نیست و در بعضی از مناطق٬ کنترل آنها توسط قبایل صورت می‌گیرد و دولت در آن اماکن حاکمیتی ندارد.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل ادامه داد: در هر حال، هرچند دولت ضعیف است ولی دولت‌ها٬ مسئولیت‌هایی در تامین امنیت مرزها دارند و این مسئولیت نیز از دولت پاکستان منتفی نیست و دولت این کشور موظف است مرزهای خود را با جمهوری اسلامی ایران امن نگه دارد و اجازه ندهد گروه‌هایی از خاک پاکستان به کشورمان نفوذ کنند و امنیت ایران را به خطر بیاندازند و این باعثمشکلات در روابط دو کشور خواهد شد.

سردار علایی با بیان اینکه خوشبختانه رابطه ایران و پاکستان از زمان‌های گذشته و از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، رابطه‌ای خوب و مناسبی بوده است و همیشه دولت‌های ایران و پاکستان به یکدیگر اعتماد داشتند و تلاش برای ایجاد روابط خوب میان دو کشور برقرار بوده است، گفت: به هر حال یکی از مشکلات ایران است که در پاکستان دولت مقتدری که بتواند مرزهایش را امن نگه دارد، وجود ندارد و این باعثشده گروه‌های تروریستی از جغرافیای پاکستان برای ایجاد ناامنی در خاک ایران استفاده کنند. در چنین شرایط دولت باید از ظرفیت‌های دیپلماسی حداکثر استفاده را کند و تلاش کند که اجازه ندهد که گروه‌های تروریستی وارد خاک کشورمان شوند.

گفت‌وگو از: محمد ابراهیم ترقی‌نژاد سریزدی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز