خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در باکو:

نقشه راه همکاری‌ها ایران و آذربایجان در سفر روحانی مشخص شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۱۲۲

سفر روحانی تقویت همکاری‌های بین المللی و منطقه ای دو کشور و بخصوص همکاری در مسایل امنیتی بخصوص مبارزه با تروریسم، افراط گرائی و مواد مخدر، تقویت امنیت و ثبات در منطقه را به دنبال خواهد داشت.

سفیر کشورمان در باکو در سرمقاله امروز(شنبه) روزنامه انگلیسی تهران تایمز نوشت: سفر حسن روحانی به جمهوری آذربایجان موجب توجه مردم جهان و منطقه به روند رو به رشد مناسبات تهران - باکو شد و نقشه راه همکاری‌های آتی را مشخص ساخت.

به گزارش ایلنا، محسن پاک آیین در ارزیابی تحولات دو سال اخیر نوشت: بعد از بروز سوء تفاهم در روابط دو کشور که به دنبال برگزاری مسابقات اروپائی یوروویژن ایجاد شد، در دو سال گذشته، مسیر اعتماد سازی متقابل دنبال شد و این سیاست دوره التهاب را به دوره آرامش و ثبات تبدیل کرد. در سال دوم با توجه به عبور از مرحله اعتماد سازی و سیاست های دولت یازدهم در تقویت مناسبات با همسایگان، روابط با جمهوری آذربایجان نیز به سرعت توسعه یافت.

وی سیاست خارجی درست دولت یازدهم مبنی بر تقویت روابط دوستانه با همسایگان را مبتنی بر دیپلماسی ' برد – برد ' خواند و افزود: اجرای این نوع دیپلماسی در گسترش روابط ایران با کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان تاثیرگذار بود و موجب ایجاد ثبات در روابط شد.

پاک آیین چهار بار ملاقات روسای جمهور در نه ماه گذشته را یک رکورد جدید در تاریخ روابط خواند و نوشت: ایران و آذربایجان دو کشور دوست و همسایه هستند که روابط آن ها در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصاد، فرهنگ، سیاست، روابط انسانی حائز اهمیت بوده و چشم انداز روشنی می تواند داشته باشد.

سفیر کشورمان پیوستگی امنیت دو کشور را غیرقابل انکار دانست و افزود: سفر روحانی تقویت همکاری‌های بین المللی و منطقه ای دو کشور و بخصوص همکاری در مسایل امنیتی بخصوص مبارزه با تروریسم، افراط گرائی و مواد مخدر، تقویت امنیت و ثبات در منطقه را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ساخت راه آهن از مسیر قزوین به رشت و سپس آستارا سرعت گرفته و باید با مشارکت طرف آذربایجانی و روسیه در ساخت این مسیر تسریع و روسیه از طریق آذربایجان به خلیج فارس متصل گردد، افزود: این مسیر آینده روشنی دارد و می تواند منافع دو کشور و همسایگان را تامین کند.

پاک ایین امضای پنج سند همکاری امضا و یک بیانیه مشترک در این سفر را مهم ارزیابی کرد و افزود: صدور بیانیه مشترک که نشانگر تفاهم حداکثری دو کشور در مباحثدوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است، یک مولفه مهم و کم نظیر است که عمق نزدیکی آرای تهران - باکو به یکدیگر را نشان می‌دهد.

سفیر در بخش پایانی این سرمقاله نیز نوشت: سفر رئیس جمهور به باکو ثابت کرد عواملی که ایران و آذربایجان را به هم پیوند می زند بیشتر از عواملی است که موجب دوری دو کشور می‌شود. در سایه تحولات اخیر، به نظر می‌رسد جدا کردن دو ملت غیر ممکن است و مسیر مثبت روابط دو کشور غیر قابل برگشت بوده و به سوی جلو حرکت خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز