خبرگزاری کار ایران

افخم: / ۵ /

جزئیات مذاکرات نباید به صحنه رسانه‌ها کشیده شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۲۴۰

امیدواریم آژانس با نگاه واقع بینانه متناسب با روند همکاری ایران گزارشات خود را به واقعیت نزدیک‌تر کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: جمهوری اسلامی بر اساس توافقات ژنو خواهان لغو تحریم‌ها است، ما معتقدیم که جزئیات مذاکرات نباید به صحنه رسانه‌ها کشیده شود، چراکه در رسانه امکان رسیدن به توافق جامع وجود ندارد این توافق در پشت میز مذاکرات انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در ادامه نشست خبری خود در مورد سفر روحانی به قفقاز و اینکه آیا این سفر شامل آذربایجان هم می‌شود، گفت: هر گاه زمان نهایی سفر رئیس جمهور مشخص شود، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، پیشاپیش گمانه‌زنی در مورد زمان سفر در دستور کار نداریم.


افخم در مورد سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران و حاشیه‌پردازی‌های برخی رسانه‌های آذربایجان در این خصوص گفت: این سفر بسیار پربار بود. همکاری ایران و ارمنستان در حوزه‌های مختلف رو به جلو است و در مواردی که بحثشد، توافقات خوبی صورت گرفت که طی آن اسنادی مبادله خواهد شد و کارشناسان روند این کار را دنبال می‌کنند؛ ما امیدواریم در فاصله‌ای کوتاه این اسناد نهایی شود.


وی افزود: ایران و ارمنستان نسبت به مسائل مختلف دیدگاهی نزدیک به یکدیگر دارند و این کمک می‌کند که موضوعات مختلف بهتر حل و فصل شود، ما همواره تاکید کرده‌ایم که روابط خوب ما با ارمنستان علیه روابط با دیگر کشورها نیست و به وضوح این مسئله را نشان داده ایم؛ اما برخی رسانه‌ها همواره نسبت به نزدیکی این دو کشور حساسیت دارند. آنها باید بپذیرند که مسائل مختلف با همکاری حل می‌شود. ایران و ارمنستان در کنار همکاری‌های دو جانبه ثبات منطقه را با جدیت دنبال می‌کنند. امیدواریم فضای رسانه بخش‌های خوب این سفر را بیش‌تر مدنظر قرار دهد.


سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اعلام طرح تقسیم‌بندی مسجدالاقصی توسط پارلمان رژیم صهیونیسیتی گفت: این مسئله که رژیم صهیونیستی غاصب و تجاوزگر است، بحثی روشن و بدیهی است. فلسطین قلب جهان اسلام و مسجدالاقصی قلب فلسطین است. حمایت از مقاومت فلسطین و دفاع مردم فلسطین کاملا روشن بوده این طرح‌ها نه مردم فلسطین را از پیگیری خواسته‌هایشان باز می‌دارند و نه تاثیری در روند مقاومت آنها دارد.


وی گفت: ‌ما این طرح را در مسیر ادامه اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی می‌دانیم و حمایت قاطع خود را از مردم فلسطین اعلام می‌کنیم، مسجدالاقصی به تمامی ادیان الهی تعلق دارد و این تقسیم بندی پذیرفته نیست.


افخم با اشاره به بحثگزارش‌های آژانس از فعالیت هسته‌ای ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم به همکاری با آژانس بوده و است و این کار در مسیر شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ادامه دارد، شاید میان اعضای عضو جمهوری اسلامی بیشترین همکاری را با آژانس داشته است در بخشی از گزارشات آژانس آمده که ایران به همه توافقات خود عمل کرده و این بخش برجسته است ما شاهد ورود نگاه‌های تدریجی به گزارشات آژانس هستیم و مصمیم که این شفاف‌سازی ادامه پیدا کند.


وی افزود: امیدواریم آژانس با نگاه واقع بینانه متناسب با روند همکاری ایران گزارشات خود را به واقعیت نزدیک‌تر کند.


افخم تاکید کرد: برخی رسانه‌ها و تحلیل‌گرانی که مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کنند در دو ماه اخیر نسبت به رسیدن یا نرسیدن به توافق جامع دیدگاه‌های تحلیل گرایانه‌ای را مطرح کردند آنچه در مذاکرات مطرح می‌شود، این است که مذاکرات در زمان باقی مانده ادامه دارد و طرف‌ها تلاش دارند که از زمان باقی مانده استفاده کنند و بحثتمدید مذاکرات فعلا مورد نظر نیست. اگر با حسن نیت این مسیر طی شود، امکان توافق جامع وجود دارد.


سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اینکه اعلام شده اواخر مهر ظریف نشستی با حضور کشورهای حوزه دریای خزر خواهد داشت اظهار بی‌اطلاعی کرد.


وی در مورد اظهارات سخنگوی کاخ سفید پیرامون لغو تحریم‌ها با انجام توافقات هسته‌ای گفت: در مذاکرات اخیر اهتمام طرف‌ها برای استفاده بهتر از زمان باقی‌مانده بیشتر بوده و این جدیت طرف‌های مذاکره کننده را نشان می‌دهد در این مذاکرات نسبت به استفاده از راه حل‌های ابتکاری در حوز‌ه‌های مختلف بحثمی‌شود.


افخم با بیان اینکه مواضع سیاسی ما نسبت به بحثتحریم‌ها کاملا صریح و روشن اعلام شده است، گفت: جمهوری اسلامی بر اساس توافقات ژنو خواهان لغو تحریم‌ها است، ما معتقدیم که جزئیات مذاکرات نباید به صحنه رسانه‌ها کشیده شود، چراکه در رسانه امکان رسیدن به توافق جامع وجود ندارد این توافق در پشت میز مذاکرات انجام می‌شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارت اوباما مبنی بر اینکه ما بدون مجوز کنگره تحریم‌ها را لغو می‌کنیم، ادامه داد: این مسائل در حوزه داخلی آمریکا مطرح است از روز اول نیز مشخص بود که آنها باید موضوع داخلی خود را حل کنند، آنچه برای ما مهم است توافق نهایی است. موضوع داخلی آمریکا باید توسط خودشان حل شود نگاه ما به نتیجه است. اما این مسئله نشانه جدیت آنها در رسیدن به توافق جامع است.


افخم در پایان با اشاره به همکاری‌های نزدیک ایران و روسیه و سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور به ایران گفت: این سفر در چهارچوب گفت‌گو با همتای دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه صورت گرفته و چهارچوب همکاری‌های ما کاملا مشخص است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز