خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان خبر داد:

کریدور جنوب - شمال بین عمان، ایران و آسیای مرکزی عملیاتی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۹۲۹

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفتگوهای خود در پرتوریا در دیدارهای جداگانه با معاونین وزرای انرژی و فرهنگ و هنر این کشور گفت‌وگو کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفتگوهای خود در پرتوریا در دیدارهای جداگانه با معاونین وزرای انرژی و فرهنگ و هنر این کشور گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در ادامه مذاکرات خود با مقامات آفریقای جنوبی با ماجولا، معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی دیدار و پیرامون توسعه روابط فیمابین در حوزه انرژی گفتگو و تبادل نظر نمود.
وی بخش انرژی را یکی از حوزه های حائز اهمیت در همکاری های فیمابین دو کشور عنوان کرد و با تشریح دستاوردهای اخیر ایران در مذاکره با گروه ۱ + ۵ و تلاش شرکتهای غربی برای حضور در حوزه انرژی ایران ابراز امیدواری نمود با رفع فشارهای ظالمانه غرب، شاهد توسعه و گسترش همکاریهای دو کشور در این حوزه باشیم.
امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به تلاش ها و هزینه های آفریقای جنوبی در مبارزه با آپارتاید، اصرار جمهوری اسلامی ایران بر حقوق حقه صلح آمیز هسته ای خود را مقابله با آپارتاید هسته ای دانست که از سوی کشورهای زیاده خواه به کشورهای در حال توسعه تحمیل می شود و ثبات قدم در این زمینه را باعثتغییر رویه کشورهای غربی به مذاکره با ایران دانست و ابراز امیدواری نمود که این مذاکرات در آینده نزدیک به نتایج قابل قبولی منجر شود.
اعلام آمادگی ایران برای همکاری با آفریقای جنوبی در حوزه انرژی های تجدید پذیر آبی، بادی و خورشیدی از دیگر موضوعات مورد اشاره معاون وزیر امور خارجه کشورمان بود و از ضرورت انتقال دانش فنی تولید GTL از آفریقای جنوبی به ایران استقبال نمود.
امیرعبداللهیان همچنین از عملیاتی شدن کریدور جنوب شمال بین عمان، ایران و آسیای مرکزی خبر داد و این امکانات را در اختیار کشورهای دوست نظیر آفریقای جنوبی دانست که می تواند با استفاده از آن فرصت های اقتصادی و تجاری زیادی را برای خود فراهم آورد.
امیرعبداللهیان همچنین با خانم مابودافاسی، معاون وزیر فرهنگ و هنر آفریقای جنوبی در ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و هنر این کشور دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به جایگاه فرهنگی آفریقای جنوبی و علقه های فرهنگی فیمابین از تلاش ها و دستاوردهای نلسون ماندلا، رهبر فقید این کشور تقدیر نمود و بر ضرورت تلاش جدی تمامی بخش های دولتی دو کشور برای ارتباط بیشتر مردم با یکدیگر تاکید کرد.
امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه اطمینان از توسعه روابط فرهنگی ایران و آفریقای جنوبی مستلزم پایش مستمر حوزه های همکاری فرهنگی از سوی صاحب نظران امر می باشد، بر لزوم تشکیل کارگروه فرهنگی برای شناسایی فرصت های همکاری و تدوین برنامه و جدول زمانی اجرای توافقات تاکید نمود.
توجه به همکاری در حوزه کتابخانه های ملی، اسناد و آرشیو، برگزاری نمایشگاه های هنری و فرهنگی، توسعه صنعت توریسم برای شناسایی دو کشور نزد مردم، تشکیل کمیته مشترک گردشگری و نیز همکاری در امور زنان از دیگر پیشنهادهای معاون وزیر امور خارجه کشورمان به طرف آفریقای جنوبی بود.
وی همچنین با توجه به منفی نمایی شبکه های مغرض علیه جمهوری اسلامی ایران و لزوم شناخت مردم دو کشور از واقعیتها و پیشرفتهای دو کشور، خواستار توسعه همکاری های رسانه ای و رادیو تلویزیونی بین ایران و آفریقای جنوبی شد و ابراز امیدواری نمود که هیاتهای فیمابین در این حوزه بین دو کشور تبادل گردد.
مابودافاسی نیز در این دیدار با اشاره به سفر قبلی خود به ایران از ظرفیت های بزرگ فرهنگی و هنری ایران تمجید نمود و ابراز امیدواری کرد که امکان حضور هیاتی فرهنگی از جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین المللی کتابخانه های ملی که سال آینده در آفریقای جنوبی برگزار می شود، فراهم شود.
معاون وزیر فرهنگ و هنر آفریقای جنوبی همچنین از همکاری های کتابخانه ای و اسناد و آرشیوی بین دو کشور استقبال نمود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز