خبرگزاری کار ایران

حق‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتماد رهبری و رئیس جمهور به تیم مذاکره‌کننده نشان از موفقیت مذاکره‌کنندگان است

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۳۹۸

انتخاب ظریف به عنوان وزیر امور خارجه برای اولین بار با استاندارد جهانی هماهنگی داشت / انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت امور خارجه، تصمیم راهبردی و خردمندانه‌ای بود / روند مذاکرات نشان از عزم جدی طرفین برای حل و فصل پرونده هسته‌ای دارد / افراطیون تلاش می‌کنند تا حوزه‌های تاثیرگذار و نقاط قوت دولت یازدهم را هدف قرار دهند

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: اعتماد نظام، رهبری و رئیس جمهور به تیم مذاکره‌کننده نشان می‌دهد مذاکره‌کنندگان کارشان را به خوبی انجام داده‌اند و نشان از یک وحدت نگاه در این پرونده است.

انتخاب ظریف به عنوان وزیر امور خارجه برای اولین بار با استاندارد جهانی هماهنگی داشت

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص عملکرد یکساله وزارت امور خارجه در دولت تدبیر و امید گفت: انتخاب آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه برای اولین بار در ۳۵ سال گذشته با شاخصه‌های شناخته شده و استاندارد جهانی هماهنگی داشت.

وی ادامه داد: برای اولین بار کسی برای وزارت امور خارجه انتخاب شد که هم تحصیلات مربوطه را دارا بود و هم تمام مدارج و سطوح عالی در وزارت امور خارجه را پیموده بود و من پس از یک دوره هشت ساله در دولت سابق که منجر به در کنار گذاشتن نیروهای کارامد و توانمند در سطوح عالی مدیریتی شد، انتخاب آقای ظریف را گام موثری برای کشور می‌دانم.

انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت امور خارجه، تصمیم راهبردی و خردمندانه‌ای بود

این استاد دانشگاه با اشاره به انتقال پرونده هسته‌ای کشورمان از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه و مسئولیت اجرایی این وزارتخانه در مذاکرات اظهار داشت: این تصمیم راهبردی و خردمندانه، تصمیم خوبی برای پرونده هسته‌ای بود چراکه این پرونده در سال‌های اخیر مسیر درستی را طی نکرده بود.

حق‌شناس با بیان اینکه هر مسئله مربوط به سیاست خارجی باید توسط وزارت امور خارجه دنبال شود، یادآور شد: وزیر امور خارجه است که باید عرصه دیپلماسی کشور را مدیریت کند و از حمایت کارشناسی نیروها که برای این مسائل به خدمت گرفته شده‌اند، استفاده کند. ما در یک دهه گذشته شاهد بودیم پرونده هسته‌ای در خارج از وزارت امور خارجه مدیریت می‌شد و وزیر امور خارجه در این باره، نقش دسته دومی را داشت.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: انتقال پرونده موجب شد تا هم از ظرفیت به وجود آمده از انتخاب آقای ظریف استفاده شود و هم از بدنه کارشناسی وزارت امور خارجه برخودار شود و پرونده هسته‌ای از دوگانگی نظر و نگاه امنیتی فارغ شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید در عرصه سیاست خارجی شاهد برقراری نظم جدید در حوزه مسائل سیاست خارجی هستیم، تصریح کرد: رویکرد دولت آقای روحانی و عملکرد ظریف موجب شده تا جایگاه مناسبی برای ایران سوق پیدا کند. حجم سفر مقامات عالی کشورهای خارجی به ایران، دیدارهای آقای روحانی در سازمان ملل و دیگر اجلاس بین‌المللی و ایجاد نگاه مثبت به ایران در عرصه جهانی نشاندهنده تغییرات مثبت و خردگرایی عمل‌گرایانه در عرصه دیپلماسی است.

روند مذاکرات نشان از عزم جدی طرفین برای حل و فصل پرونده هسته‌ای دارد

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در ارزیابی عملکرد وزارت امور خارجه در پرونده هسته‌ای ابراز داشت: روند مذاکرات نشان از عزم جدی طرفین برای حل و فصل پرونده هسته‌ای دارد و حاکی از تلاش آنها برای رسیدن به توافق است.

حق‌شناس با مثبت ارزیابی کردن عملکرد وزارت امور خارجه در مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: اعتماد نظام، رهبری و رئیس جمهور به تیم مذاکره‌کننده نشان می‌دهد مذاکره‌کنندگان کارشان را به خوبی انجام داده‌اند و نشان از یک وحدت نگاه در این پرونده است اما به توجه به پیچیدگی‌های این پرونده طی ده سال گذشته این انتظار وجود ندارد که پرونده هسته‌ای کشورمان در فرصتی کوتاه بتواند به نتیجه برسد هرچند که بخش عمده راه پیموده شده است.

افراطیون تلاش می‌کنند تا حوزه‌های تاثیرگذار و نقاط قوت دولت یازدهم را هدف قرار دهند

این استاد دانشگاه در خصوص انتقادات افراطیون درباره مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: افراطیون در اقلیت هستند اما پر سروصدا و تلاش می‌کنند تا حوزه‌های تاثیرگذار و نقاط قوت دولت یازدهم را هدف قرار دهند که یکی از این نقاط قوت، حوزه دیپلماسی دولت روحانی است.
وی با اشاره به برگزاری همایش‌های دلواپسان عنوان کرد: برگزاری نشست‌هایی با حضور افراد فاصد شناسنامه و مخالفت‌های کوری با بهانه‌های متفاوت از سوی افراطیون دنبال می‌شود، بیشتر بهانه‌جویی و صرفا برای بیان انتقاد و تخریب است.

افراطیون تلاش می‌کنند تا حوزه‌های تاثیرگذار و نقاط قوت دولت یازدهم را هدف قرار دهند

این کارشناس مسائل سیاست خارجی مذاکره را یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های رسیدن به حقوق در عرصه بین‌المللی دانست و اضافه کرد: نمی‌توان درهای مذاکره را بست و هیچ تلاشی نکرد و انتظار داشت جهان به خواسته‌های ما احترام بگذارد. کسانی که بر طبل عدم مذاکره‌ می‌کوبند یا منافع ملی را نشناخته‌اند یا منافع ملی برای‌شان اهمیتی ندارد و به دنبال منافع باندی و جناحی خود هستند که می‌خواهند با گل‌آلود کردن آب، ماهی مدنظر خود را بگیرند.

حق‌شناس تاکید کرد: بهرحال افراطیون می‌خواهند با تخریب‌هایشان جلوی موفقیت دولت را گرفته و انتقام شکست‌شان در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته را بگیرند.

عضو حزب اعتماد ملی در پایان به بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: دوری از افراط‌گرایی، پشتوانه رای دولت و خردگرایی در تصمیم‌گیری سیاست‌های کلان و حمایت سرمایه‌های نمادین و اجتماعی کشور مانند آقایان خاتمی، هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری موجب ایجاد یک نگاه مثبت به ایران در یک سال اخیر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز