خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری: / مشروح /

اتباع کشورهای غربی در گروه‌های تکفیری هستند / از جرم خبرنگاران واشنگتن پست اطلاع ندارم

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۶۲۹

اقدامات ایران بر اساس اصول حاکمیتی خودش اجرا می‌شود لذا ما در حوزه قوانین حاکمیتی خودمان عمل کرده‌ایم درعین حال همواره حسن نیت خودمان را برای توسعه روابط با همسایگان‌مان اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص نامه سفیر امارات به بانکی‌مون و اعتراض وی به برافراشتن پرچم ایران در ابوموسی اظهار داشت: اقدامات ایران بر اساس اصول حاکمیتی خودش اجرا می‌شود لذا ما در حوزه قوانین حاکمیتی خودمان عمل کرده‌ایم درعین حال همواره حسن نیت خودمان را برای توسعه روابط با همسایگان‌مان اعلام کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اظهارات اخیر مقامات اروپایی از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد حمایت ایران از گروه‌های تروریستی اظهار داشت: آنچه بیشتر مایه نگرانی است حمایت همه جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی است که چشم خود را بر روی واقعیات منطقه بسته است که به جرات می توانیم بگوییم دچار سوء محاسبه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ادامه داد: امروز رژیم صهیونیستی که غزه را به زندان بزرگی برای فلسطینیان تبدیل کرده خود به یک زندانبان تبدیل شده است لذا بر این اساس لازم است مسئولین آمریکایی را دعوت کنیم تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که موجب برانگیختن خشم افکار عمومی شده است مرور کند و در سیاستهای همه جانبه خود در حمایت از صهیونیست‌ها تجدید نظر کند.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با سفر امیر عبدالهیان به آلمان توضیح داد: این سفر در چارچوب گفتگوهای بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آلمان و در پاسخ به سفر همتای ایشان به تهران صورت گرفته و در این سفر ضمن مطرح شدن بحث‌های منطقه‌ای، به نزدیک شدن دیدگاه‌های مقامات آلمانی با واقعیت‌های جاری کمک می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین درپاسخ به سوالی در خصوص ایرانیانی که در قطر زندانی شده‌اند نیز توضیح داد: بحثزندانیان ایرانی در قطر به طور کلی و اساسی مورد توجه وزارت خارجه است و گفت‌وگوها و اقداماتی برای تبادل افراد زندانی و بازگرداندن آنها به طور مرتب در جریان است و نتایجی را هم از جمله آزادی برخی از افراد در برخی کشورها شاهد بوده‌ایم.

وی در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مشکلاتی که ایرانیان در خارج از کشور دچار آن هستند به دلیل بی اطلاعی از مقررات کشورهای مقصد است.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اینکه آیا تاکنون در رابطه با مذاکرات کارشناسی هسته‌ای ایران خبر تازه‌ای رسیده یا خیر؟ اظهار داشت: برای گفتگوها هنوز جدول دقیقی به معنی زمانی و مکانی تدوین نشده است.

وی با بیان اینکه به زودی دور جدیدی از گفتگوها را آغاز خواهیم کرد، افزود: امیدواریم طبق توافقاتی که به عمل آمده مذاکرات دوره چهار ماهه به تدریج شروع شود و به نظر می‌رسد که این مذاکرات زودتر از شهریورماه آغاز شود.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص نامه سفیر امارات به بانکی‌مون و اعتراض وی به برافراشتن پرچم ایران در ابوموسی اظهار داشت: اقدامات ایران بر اساس اصول حاکمیتی خودش اجرا می‌شود لذا ما در حوزه قوانین حاکمیتی خودمان عمل کرده‌ایم درعین حال همواره حسن نیت خودمان را برای توسعه روابط با همسایگان‌مان اعلام کرده‌ایم.

افخم ادامه داد: ما اخیرا این پرچم را برنیافراشتیم بلکه این پرچم در آنجا برافراشته هست و همانطور که قبلا هم گفته شد این در اجرای اصول حاکمیتی ما بوده و موضوع جدیدی نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در خصوص ارزیابی اظهارات اخیر معاون وزارت خارجه انگلستان مبنی بر اینکه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه غیرقابل تحمل شده است، گفت: واکنش افکار عمومی به غزه یک واکنش مبتنی بر وجدان عمومی است و همه ما شاهد بودیم که کشورهای مختلف نسبت به این جنایات واکنش نشان دادند و طبعا هر انسان آزاده‌ای که وجدان بیدار دارد نسبت به این فجایع نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اخبار منتشر شده در رابطه با اینکه سفارت ایران در ترکیه مورد شنود قرار گرفته است، توضیح داد: این موضوع شنود به طور کلی همواره در حوزه‌های این چنینی مطرح بوده و گزارشاتی نیز منتشر شده که یک نگرانی جدی را در کل مجامع بین‌المللی ایجاد کرده و حتی بحثشنود مکالمات مقامات عالی‌رتبه کشورها هم مطرح شده لذا ما این موضوع را با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص سفر ظریف به عمان، با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران به منظور ترانزیت کالا و سفر مسافران از جنوب به سمت آسیای میانه پیشنهادی را مطرح کرده که در سال ۱۳۹۰ در عشق‌آباد این پیشنهاد به امضا رسیده اظهار داشت: در حال حاضر نیز جلسه‌ای در عمان در حال برگزاری است که این قرارداد در این جلسه نیز امضا می‌شود و بعد از آن ما شاهد تسهیل عبور و مرور از خلیج فارس به سمت کشورهای آسیای مرکزی خواهیم بود.

وی در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد: این سفر یک روزه بوده و امروز به پایان می‌رسد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه سفرهای رئیس جمهور به کشورهای مختلف تاکنون نتیجه موثری در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور داشته یا خیر؟ گفت: طی یک سال گذشته در نتیجه فعالیت‌های دولت، فضای جدیدی در حوزه سیاست‌خارجی و اقتصاد کشور ایجاد شده که در نتیجه آن ارتباط بیشتر با کشورهای مختلف و به خصوص کشورهای همجوار بر اساس احترام متقابل و سازنده را هموار کرده است.

وی افزود: ما شاهد فعالیت اقتصادی و سیاسی خوبی در طی یک سال گذشته بودیم و این گفت‌وگوها باعثفراهم شدن زمینه همکاری ما با کشورهای مختلف شده است.

افخم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه آیا بحثراه‌اندازی اتاق مشترک بازرگانی بین ایران و آمریکا که در حواشی سفر رئیس جمهور به نیویورک مطرح شد در دستور کار قرار دارد یا خیر؟ گفت: برای تنظیم هر قراردادی بسترهای سیاسی و حقوقی لازم است و ما برای چنین موضوعی به طور طبیعی نیازمند گفت و گو و ارزیابی‌هایی هستیم اما آنچه مهم است این است که فضای روانی برای همکاری فیمابین ایران و کشورهای مختلف جهان در حال حاضر بسیار مساعد است.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص دستاوردهای اقدامات دیپلماسی ایران به ویژه رایزنی‌های محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با کشورهای منطقه برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکید کرد: از همان روزهای آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه ما در حوزه ارتباطات سیاسی از تمام ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای حساس کردن افکار عمومی جهان نسبت به جنایات صهیونیستی بهره گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: آقای ظریف مکالمان تلفنی متعددی در این رابطه با همتایان خود مبنی بر اینکه آنچه در غزه می‌گذرد یک جنایت است داشته است و برای محکومیت رژیم صهیونیستی تلاش کرده‌ایم؛ در عین حال به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران جلسه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران برگزار شد که علیرغم فرصت بسیار کم با استقبال خوب کشورهای عضو مواجه شدیم و سخنرانی‌های تمام روسای هیات‌ها حاکی از این بود که رژیم صهیونیستی رژیمی است که مرتکب جنایات جنگی در غزه شده است.

مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اخبار منتشر شده در رابطه با اینکه سفارت ایران در ترکیه مورد شنود قرار گرفته است، توضیح داد: این موضوع شنود به طور کلی همواره در حوزه‌های این چنینی مطرح بوده و گزارشاتی نیز منتشر شده که یک نگرانی جدی را در کل مجامع بین‌المللی ایجاد کرده و حتی بحثشنود مکالمات مقامات عالی‌رتبه کشورها هم مطرح شده لذا ما این موضوع را با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص سفر ظریف به عمان، با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران به منظور ترانزیت کالا و سفر مسافران از جنوب به سمت آسیای میانه پیشنهادی را مطرح کرده که در سال ۱۳۹۰ در عشق‌آباد این پیشنهاد به امضا رسیده نیز اظهار داشت: در حال حاضر نیز جلسه‌ای در عمان در حال برگزاری است که این قرارداد در این جلسه نیز امضا می‌شود و بعد از آن ما شاهد تسهیل عبور و مرور از خلیج فارس به سمت کشورهای آسیایی مرکزی خواهیم بود.

وی در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد: این سفر یک روزه بوده و امروز به پایان می‌رسد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه سفرهای رئیس جمهور به کشورهای مختلف تاکنون نتیجه موثری در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور داشته یا خیر گفت: طی یک سال گذشته در نتیجه فعالیت‌های دولت فضای جدیدی در حوزه سیاست‌خارجی و اقتصاد کشور ایجاد شده که در نتیجه آن ارتباط بیشتر با کشورهای مختلف و به خصوص کشورهای همجوار بر اساس احترام متقابل و سازنده را هموار کرده است.

وی افزود: ماشاهد فعالیت اقتصادی و سیاسی خوبی در طی یک سال گذشته بودیم و این گفت‌وگوها باعثفراهم شدن زمینه همکاری ما با کشورهای مختلف شده است.

افخم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه آیا بحثراه‌اندازی اتاق مشترک بازرگانی بین ایران و آمریکا که در حواشی سفر رئیس جمهور به نیویورک مطرح شد در دستور کار قرار دارد یا خیر گفت: برای تنظیم هر قراردادی بسترهای سیاسی و حقوقی لازم است و ما برای چنین موضوعی به طور طبیعی نیازمند گفت‌وگو و ارزیابی‌هایی هستیم اما آنچه مهم است این است که فضای روانی برای همکاری فیمابین ایران و کشورهای مختلف جهان در حال حاضر بسیار مساعد است.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص دستاوردهای اقدامات دیپلماسی ایران به ویژه رایزنی‌های محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با کشورهای منطقه برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکید کرد: از همان روزهای آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه ما در حوزه ارتباطات سیاسی از تمام ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای حساس کردن افکار عمومی جهان نسبت به جنایات صهیونیستی بهره گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: آقای ظریف مکالمان تلفنی متعددی در این رابطه با همتایان خود مبنی بر اینکه آنچه در غزه می‌گذرد یک جنایت است، داشته است و بر محکومیت رژیم صهیونیستی تلاش کرده‌ایم؛ در عین حال به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران جلسه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران برگزار شد که علیرغم فرصت بسیار کم با استقبال خوب کشورهای عضو مواجه شدیم و سخنرانی‌های تمام روسای هیات‌ها حاکی از این بود که رژیم صهیونیستی رژیمی است که مرتکب جنایات جنگی در غزه شده است.

افخم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا با توجه به اینکه لبنان درخواست کمک اضطراری کرده است ایران آماده کمک به لبنان است یا خیر؟ تاکید کرد: روابط بین جمهوری اسلامی ایران و لبنان یک رابطه خوب و فراگیر است و در همین چارچوب نیز ایران حاضر است که در این خصوص با لبنان همکاری کند.

وی در ادامه این مطلب افزود: هر‌گاه که مقامات لبنانی آمادگی خود را برای دریافت کمک از ایران اعلام کنند، جمهوری اسلامی نیز آماده خواهد بود که با آن‌ها همکاری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سوال دیگری مبنی بر اینکه پس از گذشت شش ماه از اعلام آخرین وضعیت گروهبان جمشید دانایی‌فر با سکوت خبری در رابطه با این موضوع مواجه هستیم، با بیان اینکه هیچ موضوعی فراموش نمی‌شود، تصریح کرد: نهاد‌ها و سازمانی‌های ذیربط یکسری موضوعات را در دست بررسی دارند و ما این موضوع را از طریق نهادهای داخلی بر اساس توصیه‌های وزارت خارجه همچنان پیگیری می‌کنیم اما هنوز اطلاعات جدیدی در رابطه با این موضوع کسب نکرده‌ایم و به محض اینکه اطلاع دقیقی در خصوص وضعیت وی به دست آوریم مطمئنا اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با انتشار نامه جمعی از خبرنگاران جهت درخواست آن‌ها برای اعزام به غزه، با بیان اینکه انتشار چنین نامه‌ای از سوی خبرنگاران مایه خرسندی است، واکنش رسانه‌های ایران نسبت به این تحولات را یک اقدام جمعی خوب عنوان کرد و افزود: امیدوار هستیم که این حضور برای یک تحول در منطقه و کمک به اطلاع رسانی دقیق، هر چه سریع‌تر مشخص شود و بتوانیم اطلاع‌رسانی دقیقی را از منطقه به خصوص از ملت قهرمان فلسطین داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اینکه بحثارسال کمک‌های دارویی و غذایی برای غزه به کجا انجامیده است؟ گفت: دراین خصوص گفت‌و‌گوهایی را با مقامات مصری برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه صورت داده‌ایم و برخی مسائل فنی و حقوقی در این بین مطرح است که به طور خاص به سازمان هلال احمر ایران ارسال شده و امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود این کمک‌ها به دست مردم غزه برسد.

افخم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا در خصوص بازگشایی سفارت انگلیس در ایران خبر جدیدی در دست دارید یا خیر؟ گفت: در این مورد هنوز خبری به دست ما نرسیده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به اینکه ما تابعیت مضاعف در ایران نداریم و خبرنگاران واشنگتن پست را به عنوان تبعه ایرانی تلقی می‌کنیم آیا اظهار نظر سخنگوی وزیر خارجه امریکا در حمایت از این خبرنگاران دخالت در امور داخلی ایران محسوب می‌شود یا خیر؟ گفت: اگر از این بعد به قضیه نگاه کنیم این عمل سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا دخالت در امور داخلی ایران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هنوز در مورد اینکه جرم خبرنگاران واشنگتن پست چه بوده است اطلاع دقیقی در دست نیست ضمن اینکه ما اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا را در خصوص تابعیت مضاعف نمی‌پذیریم.

افخم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا ممکن است جنگ غزه بتواند تاثیری در نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران داشته باشد یا خیر، تاکید کرد: مذاکرات هسته‌ای ما صرفا در خصوص مساله هسته‌ای ایران است و حال اینکه برخی مراکز رسانه‌ای و تحلیلی مایل هستند که موضوعات مختلف را به مذاکرات هسته‌ای گره بزنند بحثدیگری است. اما آنچه که مشخص است این است که مذاکرات ما صرفا پیرامون مسائل هسته‌ای ایران خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اختلافات میان ایران و کشورهای ۵ + ۱ نیز توضیح داد: گروه‌های کار‌شناسی به صورت درون‌گروهی همچنان مذاکرات را پیگیری می‌کنند اما تا قبل از اینکه مذاکره‌ای صورت گیرد به طور رسمی نمی‌توان اعلام کرد که تحولی صورت گرفته است یا خیر.

افخم در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با دلیل فاصله چهار ماهه بین مذاکرات نیز خاطرنشان کرد: تمدید مذاکرات یک بحثغیرمنتظره و غیرقابل پیش‌بینی نبوده است؛ طرف‌های مذاکره‌کننده این پیش‌بینی را داشته‌اند که در محدوده زمانی که مذاکره صورت گرفته ممکن است نتیجه‌ای حاصل نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه این مطلب افزود: بحثخطوط قرمز مبنای ما برای مذاکرات است و حال اگر در یک بستر زمانی مناسب بتوانیم به توافق برسیم خیلی بهتر خواهد بود.

افخم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا انتخاب رئیس مجلس و به تبع آن رئیس جمهور عراق می‌تواند تاثیری بر تحولات عراق داشته باشد یا خیر، گفت: انتخاب رئیس مجلس عراق و رئیس جمهوری عراق اقدام خوبی بود که جمهوری اسلامی ایران نیز از آن استقبال و حمایت کرد و ما امیدوار هستیم که در این مسیر روند تکمیلی اقدامات سیاسی در عراق بتواند در زمانبندی مناسب خود شکل بگیرد.

وی در رابطه با یحثگروه‌های تکفیری داعش در عراق نیز خاطر نشان کرد: این گروه‌ها تحت حمایت دولت‌هایی هستند که خواهان عدم آرامش و وحدت کشورهای منطقه هستند و اتباع مختلفی از کشورهای مختلف مخصوصا کشورهای غربی در میان این گروه‌های تکفیری حضور داشته‌اند و ما همیشه اعلام کرده‌ایم که این حمایت‌ها باید قطع شود.

افخم در پاسخ به خبرنگار دیگری در رابطه با ارزیابی عملکرد یک ساله وزارت امور خارجه دولت تدبیر وامید، تصریح کرد: شاید بتوان گفت وزارت خارجه یکی از حوزه‌های بسیار فعال در میان حوزه‌های مختلف دولت بوده و طبق برداشت‌های تحلیلی هم که از رسانه‌ها داشته‌ایم تاکنون ارزیابی خوب ومثبتی نسبت به عملکرد سیاست خارجی دولت وجود داشته است کما اینکه ما امروز در منطقه شاهد فضای بسیار مساعدی هستیم که این فضا مبتنی بر سیاستهای دولت برای برقراری احترام متقابل میان کشورهای دیگر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز