خبرگزاری کار ایران

افخم: / ۲ /

مقام‌ معظم رهبری از گفت‌وگوها حمایت می‌کنند / سفر ظریف به تهران بستگی به شرایط دارد

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۵۰۲

خطوط قرمز ما مشخص است و ما در مذاکرات به دنبال شناسایی حقوق‌مان نیستیم بلکه می‌خواهیم حقوق‌مان را تثبیت کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری را در راستای تعیین خطوط قرمز مذاکرات وحمایت از مذاکره کنندگان عنوان کرد و گفت: ‌ مقام‌ معظم رهبری از گفت‌وگوها حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا مرضیه افخم در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران که در وزارت امور خارجه برگزار شد در خصوص مذاکرات وین ۶ گفت: این دور از مذاکرات از ۱۱ تیرماه شروع شده و ما اعلام کردیم تا هر زمانی آماده‌ایم تا برای رسیدن به یک نتیجه عاقلانه، پایدار و منطقی گفت‌وگو کنیم.

وی با اشاره به روند مذاکرات اظهار داشت: اگر به پروسه مذاکرات نگاهی کنیم شاهد هستیم که در پی آن از مذاکرات از موضوعات آسان به سخت حرکت شده و ما به موضوعاتی رسیده‌ایم که اختلاف نظرات اساسی وجود دارد و مذاکرات هم سخت و اساسی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه روند مذاکرات نشان از وجود پیشرفت دارد اما این پیشرفت کند بوده است، ابراز امیدواری کرد تا ۱ + ۵ با واقع بینی نسبت به برنامه صلح آمیز ایران یک تصمیم عاقلانه اتخاذ کند.

افخم با اشاره به اخباری مبنی بر احتمال سفر وزرای ۱ + ۵ به وین تصریح کرد: پیوستن وزرا به دلیل اطلاع از روند در تصمیمات گرفته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران مصمم به رسیدن نتیجه است یادآور شد: این مصمم بودن برای رسیدن به نتیجه به معنای آن نیست که به هر قیمتی به یک نتیجه برسیم اما مصمم بر ادامه مذاکرات هستیم و امیدواریم در مقطع زمانی اعلام شده به نتیجه و هدف مورد نظر برسیم.

وی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع مسئولان وکارگزارن نظام مبنی بر حمایت از تیم مذاکره کننده و برداشت‌های برخی از رسانه‌های خارجی از این صحبت‌ها خاطر نشان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری بسیار شفاف و صریح و مبتنی بر حقوق مسلم ایران است و البته تفاسیری که از این صحبت‌ها می‌شود بستگی به ذهنیت تحلیلگران و رسانه‌ها دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای تعیین خطوط قرمز مذاکرات وحمایت از مذاکره کنندگان بوده و نشان دهنده این است که ایشان به همه حوزه‌ها در مذاکرات اشراف دارند و ظرائف را مورد توجه قرار می‌دهند و از گفت‌وگوها حمایت می‌کنند.

این مقام بلند پایه وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات سید عباس عراقچی مبنی بر اینکه اگر در مذاکرات ما با یک محدودیت‌ها برسیم و آن محدودیت‌ها را قبول کنیم آن محدودیت‌ها موقت خواهدبود ابراز داشت: مذاکرات در جریان است و باید منتظر نتیجه نهایی ماند. خطوط قرمز ما مشخص است و ما در مذاکرات به دنبال شناسایی حقوق‌مان نیستیم بلکه می‌خواهیم حقوق‌مان را تثبیت کنیم.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه چقدر احتمال می دهیدکه تا پایان تیرماه به توافق برسید ابراز داشت: ما نسبت به رسیدن به توافق امیدواریم و در این باره نیز تلاش خواهیم کرد.

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی پرسید آیا احتمال دارد آقای ظریف در این مدت به تهران بیاید که افخم عنوان کرد: آمدن یا نیامدن آقای ظریف به تهران بستگی به شرایط دارد و چنانچه که نیاز به حضور ایشان در تهران باشد، این سفر صورت می‌گیرد اما اینکه این برنامه در دستور کار ایشان باشد هنوز معین نشده است.

وی درخصوص اینکه کدام وزرای امور خارجه احتمال دارد به وین سفر کنند بیان کرد: اینکه کدام وزرای خارجه به وین می‌روند ما اطلاعی نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات وین گفتگویی با آمریکا برای همکاری دو کشور برای مبارزه با تروریسم در عراق صورت گرفته است یادآور شد: موضوع مذاکرات جاری فقط مباحثهسته‌ای است و هیچ موضوع دیگری در این مذاکرات مورد بحثقرار نمی‌گیرد.

افخم در خصوص یادداشت رئیس جمهور آمریکا در یکی از روزنامه‌های اسرائیلی و مطرح کردن این گزینه که همچنان همه گزینه‌ها روی میز هستند افزود: این یادداشت مربوط به ۱۰ روز پیش بوده و پاسخ ما به این اظهارات نیز روشن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تهدید حتی در بحث‌های تحمیلی هم جایی ندارد، تاکید کرد: استفاده از چنین عبارات وگفت‌وگوهایی فقط مصارف داخلی و تبلیغاتی دارد و در مذاکرات اصلا چنین مباحثی مطرح نبوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز