خبرگزاری کار ایران

صالحی:

در چند ماه آینده آبشار ۱۰ سویی را آماده می‌کنیم / سه پیشنهاد ایران به غرب برای کاربری سایت ˈفردوˈ

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۴۱۴

ما برای رفع نگرانی ۱ + ۵ پیشنهاد فعالیت غنی‌سازی به طور پلکانی را در افق ۸ ساله ارایه کردیم مبنی بر اینکه برای چند سال همین تعداد سانتریفیوژی که داریم را گازدهی کنیم و به فعالیت ادامه دهند و بعد از آنکه توانستیم به رفع نواقص نسل‌های جدید بپردازیم و آنها را به تولید انبوه برسانیم نسل‌های جدید جایگزین نسل‌های قدیمی می‌شوند.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ۱۹۰ هزار سو واژه‌ای است که از این به بعد باید در ادبیات هسته ای و غنی سازی مان استفاده شود.

به گزارش ایلنا، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی سه شنبه شب درباره استفاده از نسل های جدید سانتریفیوژ در آینده و نیز در طی توافق احتمالی نهایی با ۱ + ۵ با بیان این که اظهارات روز گذشته مقام معظم رهبری درباره برنامه هسته‌ای ایران تاریخی بود و صحبتی که ایشان فرمودند نقطه عطفی داشت و آن استفاده از واژه «سو» معیار اندازه‌گیری قدرت و توان ماشین‌های سانتریفیوژ بود گفت: در همین چارچوب ما به آنها اعلام کرده‌ایم که نیاز عملی ما تامین سوخت نیروگاه بوشهر، راکتور اراک و راکتور تحقیقاتی تهران است. اگر آنها بخواهند ان قلتی بگذارند باید استدلالی بیاورند.

وی گفت: درباره ماشین های سانتریفیوژ صحبت کردن گیچ کننده است. ماشین های ما الان کمتر از ۲ سو دارند که البته برای ۳ سو طراحی شده است اما بعد از راه اندازی ۲ سو ظرفیت داشت.

وی ادامه داد: نسل IR - ۲m و IR - ۴ از ۴ تا ۶ سو دارند و از هر یک اکنون یک زنجیره ۱۶۴ تایی داریم که در حال فعالیت است تا نواقص آن ها را برطرف کنیم. هم چنین از نسل IR - ۲m هزار ماشین نصب کرده ایم که البته بدون گازدهی فعالیت می کنند. هم چنین ۹ هزار تا ماشین از نسل اول داریم که در حال کار هستند و به آنها گازدهی می شود و غنی سازی می کند و ۹ هزار تا ماشین از نسل IR - ۲m داریم که نصب شده اند اما به آنها گاز تزریق نمی شود.

صالحی ادامه داد: زنجیره ۱۶۴ تایی سانتریفیوژ IR - ۶ که ۱۰ سو است هنوز راه‌اندازی نشده است و الان زنجیره میانی آن که ۱۰ ماشین است بر قرار است و به سمت تکمیل زنجیره۱۶۴ تایی حرکت می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره استفاده از نسل های جدید در روند اجرای توافق احتمالی جامع در آینده اظهار کرد: اصلا نیاز نیست درباره نسل های صحبت کنیم ما درباره میزان ظریفیت غنی سازی صحبت می کنیم که همان ۱۹۰ هزار " سو " یی است که مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان بیان کردند.

وی گفت که در آینده نه چندان دور نسل اول سانتریفیوژها کنار گذاشته می شود و این روند در یک چشم انداز ۸ ساله انجام می شود.

صالحی در ادامه به پیشنهاد ایران در موضوع غنی سازی برای ۱ + ۵ اشاره کرد و گفت ما برای رفع نگرانی ۱ + ۵ پیشنهاد فعالیت غنی سازی به طور پلکانی را در افق ۸ ساله ارایه کردیم مبنی بر این که برای چند سال همین تعداد سانتریفیوژی که داریم را گاز دهی کنیم و به فعالیت ادامه دهند و بعد از آن که توانستیم به رفع نواقص نسل های جدید بپردازیم و آنها را به تولید انبوه برسانیم نسل های جدید جایگزین نسل های قدیمی می شوند.

وی ادامه داد: ما این انعطاف را در غنی سازی همان طور که در بحثراکتور اراک مطرح شد نشان دادیم. این زمان ۸ ساله را آنها می توانند هر چه که می خواهند بنامند؛ دوره اعتمادسازی یا قرنطینه.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در این دوره زمانی ما تعداد ماشین های سانتریفیوژی را که الان نصب کرده ایم و حدود ۲۰ هزارتاست را نگه می داریم و در تحقیق و توسعه و پیشبرد نسل جدید سانتریفیوژ نیز کار را جلو می بریم. این در حالی است که تمام فعالیت های ما تحت نظارت آژانس قرار دارد.

صالحی گفت: بعد از دوره اعتماد سازی ما شروع می کنیم به اضافه کردن سانتریفیوژها تا بتوانیم به ظرفیت ۱۹۰ هزار سو که کف نیاز ماست برسیم و آن را تامین کنیم.

وی در ادامه درباره سایت غنی سازی فردو با بیان این که این سایت مرکز تحقیقاتی و مکمل نطنز است اظهار کرد: این مرکز مصون از حملات هوایی است و از کل فن آوری غنی سازی کشورمان صیانت می کند. در فردو بیش از دو هزار سانتریفیوژ نصب شده است و حدود ۶۰۰ ماشین نصب شده که غنی سازی ۵ درصدی می کنند.

وی درباره زنجیره ۱۶۴ تایی سانتریفیوژهای ۱۰ سویی اظهار کرد: این زنجیره هنوز کامل نشده است و باید مرکز نظام ایمنی هسته ای مجوز لازم را برای آن صادر کند. در چند ماه آینده ان شالله آبشار ۱۰ سویی را آماده می کنیم.

صالحی هم چنین درباره سانتریفیوژهای ۲۴ سویی گفت: مراحل تست این ماشین در حال انجام است و تست و آزمایش آن ۳ الی ۴ سال به طول می انجامد تا به مرحله تولید انبوه برسد.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره سایت فردو یادآور شد: ابتدا طرف مقابل به دنبال تعطیلی این سایت بود. همان طور که رهبری گفتند حرفی خنده دار است. اما پیشنهاد هایی وجود دارد که فردو مرکز تحقیقات و توسعه و پشتیبان نطنز باشد و هم چنین بتوان در آن اقدامات و فعالیت های دیگر از جمله تولید ایزوتوپ های پایدار را انجام داد. ایزوتوپ های پایدار گران قیمت و بسیار مهم هستند. هم چنین آزمایش های فیزیکی یا تشعشعات کهکشانی از دیگر پیشنهاد هایی است که وجود دارد.

صالحی در ادامه درباره همکاری ایران و آژانس به ویژه درخصوص چاشنی های انفجاری گفت: موضوع چاشنی های انفجاری یا EBW برای آژانس جا افتاده است و توجیه شده اند اما بعدا آمانو این مساله را به گونه ای ضعیف بیان کرد که موجب اعتراض ما شد. در عین حال الان همکاری ما با آژانس به طور متقابل ادامه دارد و ما در وضعیت خوب و امیدوارکننده ای هستیم. اگر دیوار بی اعتمادی را بتوانیم برطرف کنیم و آژانس نیز با انصاف و بدون سمت گیری قضاوت کند می توانیم به نتایج مورد نظر برسیم. ما با آژانس در حدود ۱۵ موضوع به تفاهم رسیدیم تا سوالات و ابهامات آژانس را برطرف کنیم. در این چارچوب بازدید از برخی مراکز مثل آب سنگین اراک که در چارچوب پادمان جامع نیست را اجازه دادیم و این اقدام در راستای شفاف سازی و انعطاف بوده است. در عین حال این گونه نیست که هر تقاضایی از سوی آنها مطرح شود را ما پاسخ دهیم چرا که ممکن است حد یقفی برای تقاضای آنها نباشد.

وی درباره کلاهک هسته ای و موشکی گفت: این مسایل به آنها ارتباطی ندارد در عین حال که این مساله هم قابل حل است و مشکلی نداریم. اما این گونه نیست که هر خواسته ای را بدون منطق بپذیریم. انعطاف ما در چارچوبی مشخص و معین است و بی حساب و کتاب نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره موضوع " گریز هسته ای " اظهار کرد: گریز هسته ای یک عبارت ساختگی است و برای بهانه جویی است که از آن درباره راکتور اراک استفاده کردند. بعد از این که ما برای راکتور راهکارهایی ارایه کردیم و منطقی بود واژه دیگری به نام " سوءاستفاده " را استفاده کردند. بنابراین وقتی آنها به دنبال بهانه جویی باشند از هر مکانیزمی استفاده می کنند. اما ایران در مذاکرات کاری را انجام داده است که به ویژه در مذاکرات دو جانبه با آمریکا بود و آن اتمام حجت بود. مبنی بر این که ایران کشوری هوشمند و هوشیار است و در دیپلماسی عقلانی و در چارچوب عزت حکمت و مصلحت پیش می رود و در ارتباط با مسایل بین المللی آماده انعطاف است و در همین چارچوب بازطراحی اراک را مطرح کردیم. و حاضریم غنی سازی را برای چند سال طوری جلو ببریم که ماشین هایی که داریم را حفظ کنیم و بعد از هشت سال آینده آنها را افزایش دهیم.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: الان رفتار ایران نزد افکار عمومی جهان عقلانی و مبتنی بر حکمت و منطق است و اگر آنها از این فرصت طلایی استفاده نکنند و اگر فکر کنند که ایران در دقیقه ۹۰ امتیازتی می دهند سخت در اشتباه هستند.

وی ادامه داد: با رویکردی که رییس جمهور به طور ویژه در ارتباط با روابط بین المللی دارند و با انسجامی که میان مسوولان از جمله وزیر خارجه، سازمان انرژی اتمی، شورای عالی امنیت ملی تحت ارشادات رهبری است فرصتی طلایی به وجود آمده است. ما چیزی برای از دست دادن نداریم.

صالحی درباره توانمندی کشور در عرصه هسته ای گفت: ما مشکل خاصی در این عرصه نداریم. به ویژه در زمینه اکتشاف و استخراج به نتایج امیدوارکننده ای رسیده ایم که بتوانیم نسبت به تامین مواد اولیه در داخل کشور خودکفا شویم.

وی گفت: هم چنین در آستانه انعقاد قرارداد با روسیه برای ساخت دو نیروگاه اتمی هستیم. و امیدواریم طی ۱۰ الی ۱۲ سال بتوانیم ۵ هزار مگاوات برق هسته ای تولید کنیم. در هیات دولت منتظر مصوبه دولت هستیم برای انعقاد قرارداد ساخت نیروگاه اتمی با روسیه و آقای جهانگیری پیگیر این موضوع هستند.

وی تاکید کرد: البته ساخت این دو نیروگاه با یکدیگر آغاز نمی شود چرا که می خواهیم هم زمان با ساخت این نیروگاه ها صنایع مختلف کشور فعال و درگیر شوند. امیدواریم بتوانیم کلنگ واحد اول را امسال به زمین بزنیم و کار را شروع کنیم که در کنار نیروگاه فعلی اتمی خواهد بود. هم چنین نیروگاه دوم را دو سال بعد شروع به ساخت می کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد که سازمان به سمت خوداتکایی در بعد مالی، ابتکارات و فن آوری و ورود به عرصه های مختلف حرکت می کند. ما توانستیم در زمینه ساخت سانتریفیوژها در پزشکی اقدام قابل توجهی را انجام دهیم. سانتریفیوژهایی که از سال های گذشته در کشور داریم قدیمی هستند و قطعاتش را هم طرف های مقابل نداده اند اما توانستیم چند ماه قبل اولین سانتریفیوژ را تحویل دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز