خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت‌امورخارجه:

تاکنون دولت عراق درخواست کمک نکرده است

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۵۷۸

هیچ توافقی در خصوص پرداخت غرامت از سوی ایران به انگلیس صورت نگرفته است / برخی از نمایندگان گمانه‌زنی‌هایی می‌کنندکه ممکن است این گمانه‌زنی‌ها یک گمانه‌زنی شخصی باشد اما اینکه بخواهند از آن به عنوان یک تصمیم یاد کنند یک مقدار نسنجیده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه به نظر ما خود دولت عراق و مجموعه عراقی توان مقابله و مهار نیروهای تکفیری و تروریستی را دارد، گفت: تاکنون دولت عراق درخواست کمک از ایران نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با آخرین اخبار از سطح روابط ایران و انگلیس و همچنین سخنان تخت‌روانچی در خصوص پرداخت غرامت به انگلیس اظهار کرد: روند بهبود تدریجی روابط میان ایران و انگلیس در حال انجام است و به طور دوره‌ای کاردار دوره‌ای ما سفری را به لندن داشته است و موضوعاتی نیز در حوزه امور اداری و ساختمان برای شروع به کار نمایندگی ما لازم است. همچنین کاردار غیر مقیم انگلیس نیز سفری را به ایران خواهد داشت.

افخم افزود: هیچ توافقی در خصوص پرداخت غرامت از سوی ایران به انگلیس صورت نگرفته و ابتداً قرار است ارزیابی‌هایی در خصوص برقراری رابطه میان ایران و انگلیس صورت گیرد که براساس این ارزیابی‌ها، در نهایت تصمیم به ادامه رابطه خواهیم گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سفر امیرعبدالهیان به مصر و اینکه آیا این سفر زمینه هایی را برای ارتقای روابط بین دو کشور و بازگشایی سفارت خانه فراهم کرده است یا خیر؟، ضمن زود هنگام دانستن چنین بحث‌هایی یادآور شد: حضور امیرعبدالهیان در مصر صرفا به عنوان حضور در یک مراسم تشریفاتی بوده که با حضور کشورهای مختلف صورت گرفته و ملاقات کاری در کار نبوده است.

افخم درپاسخ به سوال دیگری دررابطه با این موضوع که آیا ایران نیروهایی را برای مبارزه تروریست‌ها به عراق اعزام خواهد کرد واینکه کشور عراق در رابطه با این موضوع درخواستی داشته است یا خیر گفت: آنچه تاکنون شاهد آن هستیم این است که براساس توانمندی نیروهای عراقی این کشور موفق شده فعالیت گروه‌های تروریستی و تکفیری را مهار کند و به نظر ما خود دولت عراق و مجموعه عراقی توان مقابله و مهار این نیروها را دارد. در عین حال که لازم می‌دانیم همه کشورها مسئولیت خود را در مقابله با تروریست انجام دهند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در عین حال تروریست در منطقه گسترش پیدا کرده و جلوگیری از این پدیده نیازمند یک اقدام جمعی با همکاری همه کشورها ست.

افخم در پاسخ به خبرنگار دیگری در رابطه با بیانات چندتن از نمایندگان مبنی بر اینکه وزارت خارجه به دنبال برقراری رابطه با آمریکا هست، گفت: البته برخی از نمایندگان گمانه‌زنی‌هایی می‌کنندکه ممکن است این گمانه‌زنی‌ها یک گمانه‌زنی شخصی باشد اما اینکه بخواهند از آن به عنوان یک تصمیم یاد کنند یک مقدار نسنجیده است.

وی بار دیگر تاکید کرد: مذاکرات ایران و آمریکا صرفا در چهارچوب مذاکرات هسته‌ای صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به خبرنگار دیگری در رابطه با اینکه آیا با توجه به تحولاتی که در عراق شاهد آن هستیم، توصیه‌هایی به شهروندان در خصوص خودداری از سفر به این کشور صورت گرفته یا خیر گفت: توصیه هایی به طور متناوب به شهروندان محترمی که قصد سفر به کشورهایی که ممکن است با خطراتی مواجه باشند صورت گرفته و شهروندان برای سفر به عراق حتما باید این ملاحظات را مد نظر قرار دهند. ضمن اینکه می‌توانند برای اطلاعات بیشتر به سایت وزارت خارجه که در اطلاع رسانی در این خصوص فعال است، رجوع کنند.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص تاخیر ۴ روزه رئیس جمهور در ارسال پیام تبریک برای پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری اخیر سوریه گفت: ما البته این ارزیابی شما را نداریم چرا که یک خصلتی در رسانه‌های عمومی وجود دارد که همانا سرعت عمل است که شما این موضوع را بیشتر با این موضوع می‌سنجید. لذا من کلمه تاخیر را خیلی تایید نمی‌کنم ضمن اینکه مواضع ما کاملا صریح و شفاف بوده است کما اینکه پیام رئیس جمهور نیز یک پیام کاملا شفاف و روشن بوده است.

وی در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی براینکه آیا با توجه به تحولات اخیر در عراق دولت این کشور از ایران در خواستی برای کمک به این کشور داشته یا خیر گفت: تا این لحظه چنین درخواستی صورت نگرفته است.

مرضیه افخم در ادامه نشست خبری امروز خود، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص پیگیری سرنوشت تبعه ایرانی که به دست دزدان دریایی دستگیر شده بود گفت: سفارت کنیا به عنوان مرتبط‌ترین مرکز به این مسئله، مسئولیت پیگیری آزادی این تبعه ایرانی را متقبل شد و با تلاش‌هایی که کشور ما در ارتباط با مقامات و شیوخ قبایل در رابطه با این موضوع صورت داد و این ملوان ایرانی امشب وارد ایران می‌شود و بعد به مشهد خواهد رفت.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص خبر ساخت نیروگاه‌های مشترک ایران و روسیه اظهار داشت: پیشنهاداتی راجع به این موضوع مطرح شده و گفتگو‌هایی نیز در سازمان انرژی اتمی با مسئولین ذیربط مبنی براینکه گفت‌وگو با کشورهایی که تکنولوژی‌هایی را در اختیار دارند فراهم شود، انجام شده است. فعلا در مرحله مذاکرات هستیم و با مشخص‌تر شدن جزئیات آن متعاقبا در رابطه با این موضوع اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با اینکه یکی از همراهان پیشین تیم مذاکره کننده چندی است که بانوشتن مقالاتی خط قرمزهایی را در این رابطه مطرح می‌کند، گفت: ما از پیشنهادات تخصصی استقبال می‌کنیم اما مجموعه شورای عالی امنیت ملی این پرونده را در اختیار دارند و همه چهارچوب‌ها و خطوط قرمز نیز در آنجا بررسی می‌شود. اما حال اینکه از طریق رسانه‌ها خطوط قرمز این چنین القا شود که تاحدودی مربوط به مسائل تخصصی باشد از جانب وزارت امور خارجه ایران استقبال می‌شود اما چنانچه بخواهد خدشه‌ای در روند مذاکرات ایجاد کنند، چنین چیزی پذیرفته نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درپاسخ به سوال دیگری در رابطه با پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی در ترکمنستان، با بیان اینکه بیشتر بخش منفی اخبار مرتبط با زندانیان ترکمنستان اطلاع رسانی شده است، افزود: اقداماتی که مجموعه کنسولی ما در رابطه با این موضوع انجام داده اقدامات خوبی بوده است و گرفتن وکیل برای این افراد یکی از اقداماتی است که در دستور کار این پیگیری‌ها قرار گرفته است. امیدواریم بتوانیم براساس مقررات آنها کمک کنیم تا برخی از این زندانیان که براساس ادعاهای بی‌اساس و یا به دلیل بی‌اطلاعی از مقررات ترکمنستان گرفتار شده‌اند آزاد شوند.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص صحت احتمال طرح مسائل اختلافی بین دوکشور ایران و عربستان در سفر احتمالی مقامات ایران به عربستان تصریح کرد: بعد اول سفر به کشورهای همسایه همواره مناسبات دو جانبه و منطقه ای و موضوعات مورد علاقه بوده و طبیعتا چنانچه این سفر صورت گیرد در مسیر تقویت همکاری استفاده از ظرفیت کشورها برای حل مشکلات منطقه خواهد بود و بر این اساس لازم است که گفتگوهای درون منطقه‌ای در نظر گرفته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز