خبرگزاری کار ایران

امیراحمدیان در ارزیابی از سفر روحانی به ترکیه؛

ایران و ترکیه نباید منافع اقتصادی خود را فدای درگیری‌های سیاسی کنند

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۵۴۱

ایران و ترکیه همسایگان قدیمی هستند و همه زیرساخت های حقوقی و قانونی لازم برای همکاری میان این دو کشور در تمام زمینه ها وجود دارد و به نظر می رسد رئیس جمهور نیز برای ورود به این عرصه اراده ای جدی دارد.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است با توجه به اینکه روابط اقتصادی ایران و ترکیه ثابت است، منافع اقتصادی این دو کشور نباید فدای درگیری‌های سیاسی شود.

بهرام امیراحمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص سفر رئیس جمهور به ترکیه اظهارکرد: به طور کلی سفر روحانی به ترکیه در پاسخ به سفر اقای اردوغان بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در این شرایط که مناسبات اقتصادی کشور ما با ترکیه رو به گسترش است هرچند که ممکن است در خصوص برخی مسائل منطقه‌ای اشتراک نظری نداشته باشیم اما اخیرا دیدگاه‌های دو کشور به هم نزدیک شده است و هر دو طرف به این نتیجه رسیده‌اند که باید به هم نزدیک‌تر شوند.

وی با اشاره به این نکته که ایران و ترکیه دو عضو مهم سازمان همکاری اقتصادی اکو هستند، تاکید کرد: این فرصت خوبی است که طرفین در این سفر درباره فعال کردن این سازمان صحبت کنند.

امیراحمدیان خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه همسایگان قدیمی هستند و همه زیرساخت‌های حقوقی و قانونی لازم برای همکاری میان این دو کشور در تمام زمینه ها وجود دارد و به نظر می‌رسد رئیس جمهور نیز برای ورود به این عرصه اراده جدی دارد.

این استاد دانشگاه با بیان این که تحولات بسیار مهمی در منطقه روی داده است، افزود: به لحاظ اقتصادی نیز این سفر از این بابت اهمیت دارد که ممکن است اروپا به دلیل بحران اوکراین از سوی روسیه در مخمصه گازی قرار بگیرد لذا ایران می‌تواند در این فرصت به خوبی ایفای نقش کند و پتانسیل‌هایی که برای ایران موجود است و تاکنون کمتر فرصت پیدا کرده از آنها استفاده کند را مورد بهره برداری قرار بدهد.

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا با وجود اعتقادی که در خصوص تاثیر اختلاف دیدگاه بین ایران و ترکیه در ادامه یافتن بحران سوریه وجود دارد، این سفر می‌تواند به حل بحران سوریه کمک کند یا خیر، گفت: منافع و نگرانی‌های ایران و ترکیه در موضوع سوریه متفاوت است لذا به نظر من در عین آنکه موضوع سوریه برای دو کشور بسیار مهم است اما نباید محوراساسی گفتگو و مذاکره میان طرفین قرار گیرد.

امیراحمدیان افزود: در حال حاضر بحران سوریه مستقما به ترکیه منتقل شده و مرزهای این کشور را تحت الشعاع قرار داده است. این در حالی است که ایران این مسئله را با سوریه ندارد بنابراین جنس نگرانی‌های ایران در خصوص مسئله سوریه با ترکیه متفاوت است. ایران و ترکیه باید فارغ از بحران سوریه به گفت‌وگو بپردازند و در پی راه‌هایی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی باشند و طبیعی است اگر در این میان مسئله سوریه مطرح شود، منافع هر دو کشور به خطر خواهد افتاد.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: آنچه قابل توجه است این است که روابط اقتصادی دو کشور ثابت است و بر این اساس طرفین نمی‌توانند شریک جدیدی برای خود انتخاب کنند چراکه چنانچه ترکیه بخواهد از جای دیگری نفت خریداری کند، چاره‌ای ندارد جز این که سیستم‌های پالایشگاهی خود را دگرگون کند. بنابراین منطقی نیست که دو کشور منافع اقتصادی خود را فدای درگیری‌های سیاسی کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز